قطار طرح تحول نظام سلامت در هیچ ایستگاهی متوقف نمی‌شود


قطار طرح تحول نظام سلامت در هیچ ایستگاهی متوقف نمی‌شود

وزیر بهداشت گفت: قطار طرح تحول نظام سلامت را در هیچ ایستگاهی متوقف نمی کنم اما آن را در حال حرکت تعمیر خواهم کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، سعید نمکی پنجشنبه شب در شورای مشترک سلامت شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در بیمارستان رازی چالوس، اظهار داشت: در نظام سلامت کاملا از کشورهای دنیا، بی نیاز هستیم اما در خیلی از حوزه ها نیازمند مراقبت های ویژه از بیرون از کشور هستیم بنابراین رشد و توسعه در عرصه سلامت با لطف خدا و همت همکاران ما در همه رشته ها و رده ها، ارزشمند بوده و توانسته ایم مرگ و میر گروه های آسیب پذیر به ویژه زنان و کودکان را کاهش داده و حتی به یک دهم چهل سالی قبل برسانیم.

وی تصریح کرد: هر کس بگوید وضعیت مازندران از نظر حوزه سلامت با 30 سال پیش، یکسان است، بی انصافی کرده و تحولات شگرفی رخ داده اما گام هایی که برداشته ایم، به دلیل مسائلی مانند دوران 8 ساله دفاع مقدس و تحریم ها و تهدیدهایی که به ما تحمیل شد، متناسب با نیازهای این منطقه و شأن مردم آن نیست، اما بدون تعارف بدانیم نفس گیر ترین ایام اقتصادی بعد از انقلاب اسلامی با حضور دیوانه ای به نام ترامپ در آمریکا، همین سالهایی است که در آن قرار داریم چنانکه با جریانات استکباری و صهیونیستی و ارتجاعی منطقه همدستی دارد و فاز جدیدی از تنگناهای اقتصادی برای ما رخ داده است.

وزیر بهداشت افزود: شرایط اقتصادی امسال برای مردم، بسیار دشوار است و برای مدیران دولتی، روزهای سخت تری به حساب می آید و ایام پر دغدغه و پرالتهابی است اما تردید ندارم تا زمانی که دعای سحرگاهان یک مادر شهید و تا زمانی که دعای نیمه شب یک مجروح جانباز قطع نخاعی در این کشور وجود دارد، کشور و نظام جمهوری اسلامی بیمه شده و قطعا از این روزهای سخت با سرافرازی خواهد گذشت.

نمکی با بیان اینکه به رغم شرایط سخت اقتصادی کنونی منابع مناسبی برای نظام سلامت کشور در نظر گرفته شده است، گفت: امسال نسبت به سال قبل، وضعیت منابع وزارت بهداشت بهتر خواهد بود، طرح تحول نظام سلامت به عنوان طرحی موفق در توسعه زیرساخت های حوزه سلامت به ویژه در حوزه درمان، ماندگاری تیم پزشکی در مناطق محروم، حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج و همچنین کاهش پرداختی از جیب مردم، موفقیت های بزرگی به دست آورد و این راستا با جدیت دنبال خواهد شد.


وی یادآور شد: طرح تحول نظام سلامت البته نقاط مثبت و نقاط منفی داشت و افرادی که بر نظام سلامت، تاختند دو گروه بودند؛ گروهی که بر هر کار مثبت این دولت می تازند و انگار جز این، نگاهی ندارند که امیدواریم خدا به آنها انصاف دهد و آنهایی که دچار کج اندیشی هستند را شفا دهد و گروهی دیگر نیز نقدهای کارشناسانه و منصفانه ای به طرح تحول نظام سلامت داشتند که باید شنید و برخی از اشکالات آنها وارد بود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت نیاز به مقدماتی مانند پرونده الکترونیک سلامت، نظام ارجاع و پزشکی خانواده و راهنماهای بالینی داشت، گفت: اگر قرار بود بیمه همگانی و طرح تحول نظام سلامت را اجرا کنیم، بدون ایجاد این زیرساخت ها، هزینه های قابل توجهی به کشور تحمیل می کنیم که در نهایت می بینیم که حتی وزیر بهداشت سابق، وزارت بهداشت را ترک می کند، بنده در سازمان برنامه و بودجه هم گفتم که قطار طرح تحول نظام سلامت را در هیچ ایستگاهی متوقف نمی کنم اما آن را در حال حرکت تعمیر خواهم کرد.

نمکی خاطرنشان کرد: بنده به دو دلیل به وزارت بهداشت آمدم؛ یکی اینکه نقصان های طرح تحول نظام سلامت را حل و فصل کرده و نقاط قوت آن را تقویت کنم و دوم اینکه به مناطق کمتر برخوردار کشور به شکل ویژه ای رسیدگی کنم و به عدالت در سلامت و توزیع عادلانه منابع بپردازیم.

وی ضمن تاکید بر لزوم ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی جهت مشارکت در حوزه سلامت بویژه در مناطق کمتر برخوردار کشور، گفت: متاسفانه امروز بخش خصوصی را تقریبا فراموش کرده ایم که این ناشی از اشکالات دیدگاهی ما است و برای بخش خصوصی در نقاط کمتر برخوردار باید ایجاد انگیزه کنیم، تدبیری اندیشیده ایم و طرح آن در حال اتمام است و نمی توانیم با همان مکانیسمی که پزشکان را در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران نگه می داریم، در بیمارستان سراوان هم حفظ کنیم.

وزیر بهداشت از اولویت بهداشت و پیشگیری بر درمان و همچنین تقدم درمان سرپایی بر بستری به عنوان فاز دوم طرح تحول نظام سلامت یاد کرد و افزود: در مرحله ای توانستیم مرگ و میر زنان و کودکان را به یک دهم کاهش دهیم چون فرزندان مان را با 5 دلار علیه 6 بیماری مهلک مسری قابل پیشگیری با واکسن، واکسینه می کردیم و وزارت بهداشت در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های واگیر، بزرگترین نقش آفرینی را داشت اما وزارت بهداشت برای پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر مانند سرطان ها، بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، فشارخون و حوادث جاده ای کمترین تاثیر را دارد.

*تاثیر وزارت بهداشت در کاهش حوادث جاده ای

نمکی افزود: وزارت بهداشت چه میزان در کاهش حوادث جاده ای به جز در حوزه درمان مصدومان، تاثیرگذار است؟ پیچ خطرناک، جاده ناایمن، خودروی غیر استاندارد و رفتار نادرست رانندگی، چقدر با وزارت بهداشت، مرتبط است؟ تا شیوه زندگی ما تغییر نکند چقدر می توانیم در کاهش چاقی و دیابت و فشارخون و ... موثر باشیم؟ سیمای همه گیری بیماریها مدتهاست از بیماری های واگیر به غیرواگیر تغییر کرده است.

وی با اشاره به جان باختن 77 نفر بدنبال سیلاب های ابتدای سال 98، گفت: با اینکه در سال 96 حدود 97 هزار مورد از مرگ و میر مردم ایران به دلیل فشارخون بالا بوده است، اما ما بی خبر هستیم و مهم تر از همه اینکه از این 97 هزار نفر، حداقل 40 درصد از آنها از فشارخون بالای خود، خبر نداشته اند. ماشین های دیالیز کشور نسبت به 5 سال پیش، حداقل 10 برابر شده و موارد ابتلا به نارسایی های کلیوی، کماکان رو به افزایش است و از عوامل اصلی این بیماری، فشارخون بالا و دیابت است.

*مازندران پیشرو در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون

وزیر بهداشت از استان مازندران به عنوان یکی از استان های پیشرو در اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون یاد کرد و گفت: از 40 میلیون جمعیت هدف 30 تا 70 سال، بنا بود فشارخون 20 میلیون نفر را ثبت کنیم که به لطف خدا، فشارخون 30 میلیون و 600 هزار نفر ثبت شد که نشان از فهم و خرد مردم ایران دارد، در حالیکه دولت ترامپ به مردم آمریکا التماس می کند که واکسن سرخک تزریق کنند، اما مردم رغبتی ندارند، اما با یک اعلان و بسیج ملی، 30 میلیون و 600 هزار نفر فشارخون خود را در ایران ثبت کردند.

نمکی اضافه کرد: در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون، حدود 2 میلیون و 700 هزار بیمار جدید مبتلا به پرفشاری خون، شناسایی کردیم که از بیماری خود، خبر نداشتند و خوشبختانه یا متاسفانه 10 میلیون نفر را در مرحله پیش از ابتلا به فشارخون بالا، شناسایی کردیم که با ساماندهی و مراقبت ویژه و آموزش، در آینده شاهد کاهش بار نظام سلامت در بخش های مراقبت های ویژه و دیالیز و امثالهم خواهیم بود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بارها عرض کرده ام قطار وزارت بهداشت و سلامت این مردم را به لوکوموتیو سیاست نمی بندم، افزود: بنده وزیر بهداشت همه مردم ایران اعم از شیعه، سنی، مسیحی، کلیمی، زرتشتی، اصلاح طلب، اصولگرا، بدون خط سیاسی، و حتی زندانیان محکوم به اعدام هستم، اخیرا هم یکی از دوستان با سیاست در یکی از استانهای کشور، در امری که کاملا در حوزه اختیارات وزیر و وزارت بهداشت است، مداخله کرد که صریحا موضع گرفتم، اجازه نمی دهم که یک رییس دانشگاه به دلیل مخالف بودن نماینده یک منطقه با دولت، به آن منطقه کمتر رسیدگی کند و در هر صورت، مردم نباید لگدمال سیاست زدگی ها شوند.

*در آینده با سالمندان روان نژند روبرو هستیم

نمکی به افزایش جمعیت سالمندان در کشور و ضرورت برنامه ریزی برای مقابله با موج سالمندی جمعیت در آینده اشاره کرد و گفت: سالمندان ایرانی با سالمندان سایر کشورها، چه بسا متفاوت هستند چون بسیاری جوانی نکرده، پیر شده اند همانگونه که جوانان کشور به دلیل کلاس های بسیار مافیای آموزشی که در کشور شکل گرفته، کودکی نکرده، جوان و منزوی می شوند، سالمندان افسرده، پر هزینه هستند چون سلامت خود را کنترل نمی کنند و در آینده با جمعیت سالمند روان نژندی و افسرده روبرو هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: خوشبختانه کار ما در راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت، تمام شده است و مازندران، یکی از استان هایی بود که در آن پزشک خانواده اجرا شد اما نقصان ها و همزمان برکاتی به همراه داشت، در هر حال باید ابتدا پرونده الکترونیک سلامت را آغاز می کردیم چون یک ریل و زیرساخت است و از این به بعد پزشکی خانواده و سیستم ارجاع را اجرا کنیم و استان مازندران در این زمینه، پیشتاز است و می خواهیم این استان، در کنترل هزینه ها و پیشگیری از تقاضاهای القایی و منطقی کردن خدمات هم پیشتاز باشد.

*موافقت با ایجاد دانشکده در غرب استان مازندران

وزیر بهداشت در خصوص ایجاد دانشکده علوم پزشکی در غرب استان مازندران، تاکید کرد: اعتقاد داریم که نباید از تعدد مراکز آموزشی بی مورد دفاع کنیم اما اگر از استقرار پایگاه های آموزش عالی در مناطقی مانند غرب مازندران دفاع کنیم، به ارتقای سطح علمی، آموزشی و خدماتی این مناطق کمک کرده ایم و نباید فراموش کنیم که توسعه از مسیر آموزش می گذرد.

وی افزود: در منطقه کلاردشت، برخی خوش نشین های مرفه زندگی می کنند، بنده البته دارایی زیادی ندارم و دلم هم ویلای کلاردشت نمی خواهد، اما در نظر داشته باشیم، آمدن افراد پردرآمد در این منطقه، اقتصاد این منطقه را متحول می کند ولی بنا نیست سرانه افراد ضعیف بومی را نثار افرادی کنیم که از مناطق دیگر آمده و وضعیت مالی بسیار خوبی دارند و تقاضا دارم که از این افراد در توسعه زیرساخت های حوزه سلامت کمک بگیرید، همچنین بها و تاوان تخریب طبیعت را باید به مردم این منطقه پرداخت کنیم.

نمکی در خصوص برطرف کردن مشکلات منطقه غرب استان مازندران از جمله راه اندازی ساختمان جدید بیمه سلامت چالوس، توسعه بخش دیالیز بیمارستان شهید بهشتی نوشهر، راه اندازی بخش آنژیوگرافی در این منطقه از استان مازندران، توزیع نیروی انسانی، تخصیص آمبولانس برای شهرستان کلاردشت، تکمیل مرکز اورژانس کجور و اختصاص اتوبوس آمبولانس به غرب استان مازندران قول مساعد داد.

*توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات درمانی در مازندران

رئیس علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مازندران نیز گفت: ساخت تعداد زیادی بیمارستان بدون توجه به استاندارهای لازم، ارائه خدمات مطلوب به بیماران را دچار مشکل می‌کند.

سید عباس موسوی افزود: امروز رویکرد و نگاه دولت توجه به استاندارد سازی و متمرکز کردن امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی منوط به دسترسی آسان به این خدمات است نه آنکه بیمارستان‌های متعدد ۱۰۰ تختخوابی یا کمتر از آن در جای جای استان ساخته شود و به علت رعایت نشدن استانداردهای لازم مورد اقبال عمومی مردم قرار نگیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از خواسته‌های مسئولان و مردم غرب مازندران ساخت مرکز تخصصی و جراحی قلب معرفی کرد و گفت: در توان دولت نیست که چنین امکانات و تجهیزاتی را مهیا سازد بلکه باید با همکاری فرمانداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بهره گیری از بخش خصوصی این امکانات را مهیا و خواسته‌های مربوط به این بخش را مهیا ساخت.

موسوی افزود: اینکه گفته می‌شود امکانات و تجهیزات درمانی به شکل عادلانه در مازندران توزیع نمی‌شود، اینگونه نیست چرا که با بررسی‌های به عمل آمده حدود ۷۵ درصد تخصص‌ها در غرب مازندران پیش بینی شده و هم اکنون پزشکان متخصص در این منطقه فعالیت می‌کنند.

وی گفت: براساس آمار مستند ۱۶۰ پزشک متخصص در ۳۰ بیمارستان دولتی این استان همکاری دارند، اگر چه به علت گردشگرپذیری و ورود چشمگیر مسافران و گردشگران با مشکلاتی هم در ارائه خدمات مواجه هستیم و باید بتدریج برطرف شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس