به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ داشتن محیط کار شاد یکی از لازمه‌های امروز هر جامعه‌ای است که مردم در آن زندگی می‌کنند، گاهی اتفاق افتاده در محیط کار با فضایی افسرده روبرو بوده‌ایم و نتوانسته‌ایم عملکردی مثبتی را از خود برجای بگذاریم.

در خصوص مبحث شاد بودن محل کار و اهمیت آن با طیبه حاجی محمد یزدی، روان‌شناس و کارشناس خانواده، داشتیم.

حاجی محمدی یزدی در خصوص اینکه چطور می‌توان محیط کار شادی داشت که میزان کارایی کارمندان را افزایش بدهند به برنا گفت: محیط کار یکی از محیط‌هایی است که می‌توان از آن به عنوان محیط زندگی دوم افراد دانست که باید از نظر امنیت روانی، جسمانی و حفظ محیط آرام تامین باشد. افرادی که مدیریت مکان‌های اشتغال را برعهده دارند موظف‌اند که برنامه‌ریزی و سازماندهی را در دستور کار خود قرار دهد تا کارمندان و یا کارگرانی که در آنجا مشغول به فعالیت هستند با اطمینان خاطر فعالیت‌های خود را انجام دهند و زمانی که این نوع برنامه‌ریزی‌ها وجود داشته باشد یک نوع نشاط و آرامش در محیط کاری حکمفرما خواهد شد و نتیجه آن برای کارفرمایان افزایش کارایی است.

وی ادامه داد: مبحث دیگر در این خصوص که آن نیز حائز اهمیت است مضوع پرداخت حقوق مادی و معنوی هر فرد کارمند یا کارگر است که از سوی کارفرما باید پرداخت شود، زمانی که در خصوص پرداخت حقوق‌ها برنامه‌ریزی‌های درستی صورت گرفته باشد خود تبدیل به عاملی خواهد شد که نشاط و شادی را در بین افراد به وجود می‌آورد و انگیزه هر روز بهتر شدن میزان کارایی کارمندان بالا می‌رود زیرا همراه علاقه‌ای که برای حضور در محل کار دارند؛ تلاش می‌کنند در آن فضا با کارایی مناسب باقی بمانند.

این روان‌شناس افزود: مسئله دیگر در این رابطه مبحث امنیت شغلی کارکنان است، زمانی که مشکلات گریبانگیر یک سازمان می‌شود اگر تصمیمات درستی در خصوص نوع کارهایی که در آن محیط صورت می گیرد اتخاذ شود و سازمان بتواند مقابل آن مشکلات مقابله کند، کارمندان دیگر نگران امنیت شغلی خود نخواهند بود و ترسی در دل آن‌ها به وجود نخواهد آمد و بازهم این مسئله خود باعث به وجود آمدن انگیزه در بین افراد کارمند و یا کارگر خواهد شد و در نتیجه محیط کار همراه با اشتیاق برای حضور خواهد بود.

حاجی محمدی یزدی با تاکید بر اینکه شادی و نشاط بخشی مهم از زندگی یک فرد است وقتی در محیط کار با عدم وجود شادی مواجه باشیم قطعا شاهد تاثیرات آن روی افرادی که در آن محل کار می‌کنند خواهیم بود و پریشان خاطری و درخود فرورفتگی در بین افراد رسوخ پیدا خواهد کرد ادامه داد: محل کار افسرده و پرتنش؛ حتی زندگی خانوادگی افراد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و نبود شادی عاملی بسیار تاثیر گذار در به وجود آمدن افسردگی کاری شده و این افسردگی تنها گریبان خود فرد را نمی‌گیرد بلکه ضربه به رشد محل کار نیز می‌زند. فضای آرام و بدور از استرس و افسردگی یک سرمایه گران است که کارفرمایان با برنامه‌ریزی می‌توانند ایجاد کنند و سود چند برابر از آن ببرند.

وی با بیان اینکه زمانی که فرد با نشاط و عشق در محیط کار خود حضور می‌یابد قطعا نسبت به فردی که شادی درون او وجود ندارد تفاوت کاری دارد و قطعا میزان راندمان و تاثیرگذاری افراد با نشاط بیشتر خواهد بود گفت: اهمیت به علاقه‌ها کارمندان، توجه به شخصیت افراد و نوع برخورد مناسب با هر فرد نسبت به رفتار شخصی او از سوی کارفرمایان باعث می‌شود که کارمند تصور کند با مدیرانی آگاه و باهوش مواجه است که می‌دانند چگونه برخورد کنند، به چه صورت انگیزه ایجاد کنند و همین توجه‌های مهم مدیریتی، باعث رشد یک فضای کاری می‌شود. این نوع توجه‌ها در محیط‌های کاری ایرانی کمتر دیده می‌شود و همین امر باعث شده افسردگی کاری در بین ایرانیان زیاد باشد. اشتیاق به حضور در محل‌های کار کم است و وقتی سخن از دلیل‌ها می‌شود اکثرا از موارد اقتصادی سخن گفته می‌شود در حالیکه وقتی فضای با شخصیت فرد همراه باشد، آرام و بانشاط باشد، انگیزه بخشی مناسب باشد، حتی در بدترین شرایط‌های اقتصادی نیز کارمندان همدل مدیران می‌شوند.

این کارشناس علم روان‌شناسی در پایان متذکر شد: اگر شادی در محیط کار وجود نداشته باشد با هیچ پیشرفتی روبرو نخواهیم بود و افراد تبدیل به کارمندانی منزوی خواهند شد که بازدهی مناسبی را ندارند در نتیجه فعالیت‌های کاری مرتبط رو به زوال خواهد رفت و از یکدیگر متلاشی خواهد شد و نتیجه آن در بستر جامعه یعنی عقب گرد اجتماعی و جاماندن از پیشرفت. کارمندان پر نشاط و آرام و بدون از استرس، خلاق‌تر و کوشاتر هستند و ساختن فضای مناسب برای کارمندان یک برد دو طرفه است که حتی کارفرمایان بیشتر سود می‌برند.