به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جوان است و جاهل، ۱۸ سال سن بیشتر ندارد، نخ سیگار را در میان انگشتان دست چپش گرفته و پُکی محکم به آن می‌زند، وقتی می‌خواهد دود را از دهان خارج کند احساس رضایت می‌کند، احساسی شبیه قدرت یا توهم آن؛ ناراحتی‌های پشت سرهمش در دوران نوجوانی و جوانی او را به این راه کشاند.

می گوید روزهای اول به من می ‌گفتند که با یک نخ، سیگاری نمی‌شوی، بِکِش بلکه کمی آرام شوی، به مرور زمان احساس رضایت پس از سیگار کشیدن سراغش می‌آید؛ احساس آرامش و بیخیالی گویی خود را اینگونه راضی نگه می‌دارد اما نمی‌داند که مرگ تدریجی خود را رقم زده است.

از عوارض وحشتناک سیگار چه می‌دانید؟

امروزه ضرر و زیان‌های جسمی، روحی، معنوی، فرهنگی و مالی ناشی از مصرف دخانیات بر کسی پوشیده نیست، طبق آمار سازمان جهانی بهداشت مصرف دخانیات عامل نود درصد سرطان‌های ریوی و یکی از عوامل اصلی مرگ و میر‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در دنیا شناخته شده است.

نتایج تحقیقات حاکی از آن است چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کنند و ٢٠ سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند بین ٢٠ تا ٢٥ سال زودتر از افرادی که به هیچ‌ وجه در زندگی سیگار نکشیده‌اند، خواهند مرد.

 دودی شدن چشمانتان را تیره و تار می‌کند/ بلا‌هایی که بیخ گوش سیگاری‌هاست

تنها سرطان ریه یا بیماری‌های قلبی پیامد‌های استعمال دخانیات نیست بلکه مجموعه‌ای از مسائل و مشکلات بهداشتی در ارتباط با مصرف مواد دخانی وجود دارد که می‌تواند به لحاظ شرایط جسمانی و مقاومت ایمنی در افراد سیگاری بروز می‌کند.

چرا جوانان سیگار می‌کشند؟

در برخی از جوانان، شروع مصرف سیگار، معمولاً با آغاز دوره استقلال آنان همراه است؛ برخی از آنها، مصرف سیگار را نماد بزرگی، آقایی و بلوغ می‌دانند، عده‌ای هم علت سیگار کشیدن خود را، بیکاری و یک نواختی زندگی یاد می‌کنند، بعضی هم برای غلبه بر کم رویی سیگار می‌کشند.

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند سیگار به همان اندازه‌ای که می‌تواند به ریه‌ها آسیب برساند، موجب تضعیف توان بینایی می‌شود؛ تحقیقات جدید بر روی افراد سیگاری ثابت کرده مواد شیمیایی موجود در سیگار با اثرگذاری بر روی چشمانتان در دراز مدت، بیناییتان را هدف قرار می دهد.

 دودی شدن چشمانتان را تیره و تار می‌کند/ بلا‌هایی که بیخ گوش سیگاری‌هاست

تاثیر اصلی این مواد شیمیایی موجود در سیگار، بر روی شبکیه چشم است و در اصل، موجب تخریب و تضعیف این بخش به مرور زمان می‌شوند و احتمال از دست رفتن بینایی در افرادی که معتاد به سیگار هستند، ۱۶ بار بیشتر از افرادی است که سیگار نمی‌کشند!

سیگار چه تاثیری در چشم و اعضای بدن دارد؟

سعید یادگاری فوق تخصص جراحی چشم اظهار کرد: سیگار یک اثر عمومی در کل بدن از جمله عروق خونی دارد که در چشم نیز اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود خشکی چشم رخ دهد که فرد احساس خارش، سوزش و احساس جسم خارجی در چشم دارد که به علت تنگ شدن عروق چشم رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: سیگار باعث افزایش میزان آب مروارید می‌شود و سن بروز این بیماری را کمتر می‌کند؛ بدین معنا که اگر فردی قرار است در 70 سالگی مبتلا به آب مروارید شود در سن کمتر مبتلا خواهد شد.

یادگاری افزود: سیگار اثر در شبکیه چشم دارد و باعث ایجاد تغییرات در سلول شبکه می‌شود و قدرت توانایی را کم می‌کند؛ در عصب چشم گاهی باعث نابینایی یک یا 2 چشم می‌شود و به عصب چشم نیز آسیب می‌رساند و اصولا دید را از بین می‌برد و قابل برگشت نیست.

این فوق تخصص جراحی چشم تشریح کرد: سیگار در کسانی که تیروئید پرکار یا کم کار دارند باعث افزایش عوارض چشمی می‌شود ؛ این عوارض در طی چندین سال اتفاق می‌افتد که به افراد در قدم اول توصیه می‌شود تغذیه سالم داشته باشند و ورزش کنند.

وی افزود: عدم کنترل فشارخون، چاقی و عدم تحرک باعث بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود و سیگار کشیدن باعث افزایش بیماری‌ها می‌شود؛ تغذیه سالم، ورزش، کنترل فشارخون و کاهش استرس اصلی‌ترین کاری است که افراد باید انجام دهند.

 دودی شدن چشمانتان را تیره و تار می‌کند/ بلا‌هایی که بیخ گوش سیگاری‌هاست

بعد از ترک سیگار چه اتفاقی برای بدنتان می‌افتد؟

این فوق تخصص جراحی چشم ادامه داد: افراد سیگاری نه تنها سلامتی خود را در معرض انواع بیماری‌های خطرناک قرار می‌دهند، بلکه باعث رنجش و آزرده خاطر شدن اطرافیانشان هم می‌شوند؛ متأسفانه امـروزه برخی افراد سیـگار کـشـیـدن را نشانـه بلـوغ و یـا حتی «کلاس» می‌دانند و با پک زدن‌هـای آنچنانی سعی در خودنمایی و فخرفروشی دارند.

یادگاری بیان کرد: ۲۰ دقیقه بعد از استعمال آخرین سیگار، فشارخون شما پایین می‌آید و به سطح معمولى می‌رسد؛ درجه حرارت دست‌ها و پاهاى شما افزایش می‌یابد و به حد طبیعى می‌رسد؛ ۸ ساعت بعد از ترک، منواکسید کربن در خون پایین می‌اید و به حد مطلوب می‌رسد و ۲۴ ساعت بعد از ترک احتمال حمله قلبى در بدن شما کاهش می‌یابد.

این فوق تخصص جراحی چشم گفت: دو هفته تا سه ماه بعد از ترک، گردش خون شما پیشرفت می‌کند و عملکرد ریه نیز تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد؛ یک تا ۹ ماه بعد از ترک سرفه، ترشحات و گرفتگى سینوس، خستگى و کوفتگى و میزان کم آوردن نفس کاهش می‌یابد. موهاى ریزى که با حرکت دودى شکل خود خلط را به بیرون از ریه می‌رانند، دوباره وظیفه طبیعی خود را در ریه شروع می‌کنند و توانایى جابه جایى خلط را به دست مى آورند، ریه را تمیز می‌کنند و به این ترتیب عفونت کاهش می‌یابد.

وی افزود: ترک سیگار به شما کمک می‌کند تا عوامل زیان آور تنباکو را در ظاهر خود از بین ببرید؛ چین و چروک زودرس در پوست، بوى بد دهان، زردى دندان‌ها، بیمارى‌هاى لثه، بوى بد لباس‌ها، زردى دست‌ها. پشت پا زدن به عادت استعمال تنباکو مزایاى دیگرى نیز به ارمغان مى آورد که شما خیلى زود متوجه آن خواهید شد، تعدادى از این مزایا در هفته هاى اول به تدریج پدیدار می‌شود و زندگى شما را روز به روز لذت بخش‌تر می‌کند.

یادگاری تشریح کرد: ۱۰ سال بعد از ترک، نرخ مرگ ناشى از سرطان ریه نسبت به کسانى که به سیگار کشیدن خود ادامه می‌دهند، نصف می‌شود، احتمال ابتلا به سرطان دهان، گلو، مرى، مثانه، کلیه و لوزالمعده نیز کاهش می‌یابد، ۱۵ سال بعد از ترک، احتمال بیمارى‌هاى کرونرى قلب به اندازه یک غیرسیگارى کاهش می‌یابد.

وی یادآوری کرد: غذا طعم بهترى پیدا می‌کند، حس بویایى به حالت طبیعی خود برمی‌گردد، براى فعالیت‌هاى روزانه مانند بالا رفتن از پله، کارهاى سبک خانه و غیره، نفس کم نمی‌آورید؛ امید دستیابی به سلامت بیشتر یک دلیل خوب براى ترک سیگار است.