اقدامات ضدایرانی آمریکا باعث ایجاد نفرت در خاورمیانه و شکاف در غرب شده


اقدامات ضدایرانی آمریکا باعث ایجاد نفرت در خاورمیانه و شکاف در غرب شده

تهران – ایرنا - «فرید زکریا» روزنامه‌نگار و تحلیلگر آمریکایی در یادداشتی نوشت، اقدامات دولت ایالات متحده علیه ایران باعث ایجاد نفرت و کینه در خاورمیانه شده و در میان غربی‌ها نیز شکاف ایجاد کرده است.

زکریا یادداشت خود را که بامداد جمعه در واشنگتن پست منتشر شد، با این مقدمه آغاز کرد: بهترین تصویری که از تناقض در راهبرد دولت ترامپ در قبال ایران به دست آمده مربوط به هفته گذشته و زمانی است که کاخ سفید یک بیانیه خبری منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: «تردید چندانی وجود ندارد که ایران حتی پیش از توافق، مفاد آن را نقض کرده است.» کاخ سفید توضیح نداده که یک کشور چگونه می‌تواند پیش از ایجاد یک توافق، آن را نقض کند.
زکریا که مجری برنامه «جی. پی. اس» در شبکه سی. ان. ان است، افزود: این تنها نمونه از تناقض در دولت ترامپ نیست. وقتی رئیس جمهوری ماه گذشته اعلام کرد که حمله نظامی علیه ایران را لغو کرده است، وی گفت به این دلیل این کار را کرده که متوجه شده است طبق تخمین‌ها ۱۵۰ ایرانی در آن حملات کشته می‌شدند. او در عوض تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را شدت بخشیده است. «جفری ساکس» اقتصاددانی که در مورد تاثیرات تحریم تحقیق و مطالعه کرده است، اظهار داشت: روشن است که تحریم‌های اینچنینی باعث افزایش قابل توجه مرگ‌ومیر می‌شود.
زکریا در ادامه یادداشت هفتگی خود در واشنگتن‌پست نوشت: به یاد داشته باشید مردمی که در حملات نظامی جان خود را از دست می‌دادند احتمالاً سربازان ایرانی بودند. کسانی که اینک به خاطر تحریم‌ها می‌میرند نوزادان، کودکان، مادران، سالخوردگان و بیماران هستند. یک تحقیق دانشگاهی حاکی است که تحریم‌ها باعث کمبود شدید دارو می‌شود و «بیمارانی که با سرطان، ام. اس، فشار خون و سایر بیماری‌های جدی دست‌وپنجه نرم می‌کنند» بیش از سایرین رنج می‌برند.
این تحلیلگر با بیان اینکه «دولت ترامپ یک بحران انسانی در ایران و یک بحران ژئوپولیتیک در خاورمیانه ایجاد کرده است و هیچ راهبردی برای حل آنها ندارد» افزود: دولت ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای باعث شد ایران از محدودیت‌هایی که در این توافق ایجاد شده بود، عبور کند.
وی در مورد تاثیر سیاست‌های ضدایرانی ترامپ بر روابط کشورهای غربی نوشت: اقدامات ایالات متحده در مقابل ایران باعث ایجاد شکاف در ائتلاف غربی‌ها شده است. اینک اروپایی‌ها به طغیان آشکار در مقابله یکجانبه‌گرایی واشنگتن روی آورده و حتی تلاش کرده‌اند یک سازوکار مالیِ جایگزینِ دلار به منظور تجارت با ایران ایجاد کنند.
این روزنامه‌نگار تاکید کرد: ترامپ بدون داشتن یک برنامه خوب برای حل تنش موجب شده که تنش‌های منطقه‌ای به شدت افزایش یابد.
نویسنده واشنگتن‌پست درباره عدم شناخت کاخ سفید از ایران نوشت: دولت ترامپ ظاهراً فراموش کرده است که تمدن ایرانی طی هزاران سال بازیگر مهمی در خاورمیانه بوده است. این کشور جمعیتی بیش از دو برابر جمعیت عراق دارد و در موقعیت راهبردی‌تری قرار گرفته است. ایران دارای یک سنت قوی ملی‌گرایی و کشورداری است و سابقه‌ای تاریخی در مقاومت در برابر سلطه خارجی دارد.
فرید زکریا در پایان یادداشت خود به آمریکا هشدار داد: خفه کردن ایران راه ایجاد ثبات در خاورمیانه نیست. این اقدام فقط بذر نفرت و کینه‌توزی می‌پراکند و یک منطقه بی‌ثبات‌تر می‌سازد؛ جایی که آمریکا تا دهه‌ها در باتلاق فرو می‌رود. افسوس که این راهی است که ما در آن قدم گذاشته‌ایم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی