عقب نشینی آمریکا از وضع تحریم علیه ظریف


عقب نشینی آمریکا از وضع تحریم علیه ظریف

استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا روز 24 ژوئن گفته بود وزیر امور خارجه ایران همان هفته تحریم خواهد شد.

عقب نشینی آمریکا از وضع تحریم علیه ظریفبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رویترز؛ دو منبع در دولت آمریکا روز پنج شنبه گفتند آمریکا تصمیم گرفته است فعلا تحریم علیه محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران را اعمال نکند.
این دو منبع هیچ دلیل مشخصی برای این تصمیم گیری ارایه نکردند. استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا روز 24 ژوئن گفته بود ظریف همان هفته تحریم خواهد شد.
این یک موضع علنی غیرمعمول بود زیرا آمریکا معمولا این تصمیمات را از قبل اعلام نمی کند تا کسانی که هدف گرفته است نتوانند دارایی های خود را از حوزه قضایی و حاکمیتی آمریکا بیرون ببرند.

رویترز در ادامه نوشت: تحریم مذاکره کننده اصلی ایران از جهتی دیگر هم غیرمعمول است زیرا ممکن است مانع از تلاش آمریکا برای استفاده از دیپلماسی برای حل اختلافات با دولت ایران بر سر برنامه هسته ای، فعالیت های منطقه ای و آزمایش موشکی این کشور شود­.

این تصمیم دو ماه بعد از افزایش تنش ها میان ایران و آمریکا بر سر حمله به نفت کش ها در خلیج فارس - که آمریکا ایران را به رغم انکار این کشور مقصر آن می داند - و ساقط شدن پهپاد آمریکا توسط ایران صورت می گیرد. یک منبع آشنا با این موضوع که خواست ناشناس بماند گفت: «افراد دارای ذهن آرام تر غلبه کردند. ما معتقد بودیم این کار لزوما مفید نیست!» وی افزود مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با تحریم ظریف «در حال حاضر» مخالف بود.

در اقدامی که نشان می دهد تا چه حد دولت آمریکا به اعمال تحریم علیه ظریف نزدیک شده بود خزانه داری آمریکا یک پیش نویس بیانیه را که حاوی اعلام این تحریم ها بود در داخل این وزارت خانه توزیع کرد. ظریف قرار است هفته آینده میلادی در نشستی با حضور وزرای خارجه در سازمان ملل درباره اهداف توسعه پایدار که با هدف پرداختن به مسایلی چون درگیری، گرسنگی، عدالت جنسیتی و تغییرات آب و هوایی تا سال 2030 برگزار می شود شرکت کند. آمریکا برای این کار باید به وی روادیدی اعطا کند و این هم نشان از آن دارد که دولت آمریکا فعلا از تحریم وی دست نگاه داشته است.

یک سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا در پاسخ به این سوال که چرا ظریف هنوز تحریم نشده است به اظهارنظر روز سه شنبه یک مقام ارشد دولت آمریکا ارجاع داد که به گزارشگران گفته بود: «ما قطعا در حال بررسی راه های گوناگون خود برای تحریم های بیشتر علیه دولت ایران هستیم. قطعا محمد جواد ظریف یکی از اشخاص اصلی مدنظر است و ما وقتی اطلاعات بیشتری دریافت کنیم شما را در جریان خواهیم گذاشت.» وزارت خارجه آمریکا به درخواست رویترز برای اظهارنظر در این باره پاسخی نداد.

مورگان اورتگاس سخنگوی این وزارت خانه روز پنج شنبه گفت که دولت آمریکا راه حلی دیپلماتیک را خواستار است و گفته ترامپ را تکرار کرد که مایل به دیدار با ایران «بدون پیش شرط» است.
روزنامه نیویورک تایمز روز 4 ژوئیه به نقل از ظریف گفت هیچ گونه اموال یا هیچ گونه حساب بانکی در خارج از ایران ندارد «بنا بر این با تحریم احتمالی هیچ مشکل شخصی ندارم.»
ترامپ گفته آماده مذاکره با ایران است با این حال مقامات سابق آمریکا گفتند هیچ نشانه ای از این که دولت آمریکا علاقه مند گفتگو درباره مفادی غیر از تسلیم کامل در برابر خواسته های آمریکا باشد نمی بینند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد