از مشکل ماندگاری کم معلمان تا بحران کمبود فضای آموزشی


از مشکل ماندگاری کم معلمان تا بحران کمبود فضای آموزشی

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس با بیان اینکه بحث ماندگاری معلمان در نهبندان بسیار کم است، گفت: باید مزایای برای این منطقه محروم در نظر گرفته شود چرا که در نهبندان به شدت معلمان تقاضای انتقال به مرکز استان دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، نشست جمع بندی مسایل آموزش و پرورش خراسان جنوبی امروز (20 تیر) با حضور اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در محل دانشگاه بیرجند برگزار شد.

مدارس عشایری در استان احیاء شود

« فرهاد فلاحتی» نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه جمعیت قابل توجهی از استان خراساتن جنوبی عشایر هستند اما مدارس عشایری فراموش شده لذا باید امروز این مدارس در استان احیاء شود.

وی با اشاره به اینکه بعضی از خوابگاه های مردمی استان فراموش شدند که باید تعیین تکیلف شوند، افزود: اگر می‌خواهیم دانش آموزان خراسان جنوبی مشکلی در ترک تحصیل نداشته باشند باید خوابگاه‌های دولتی دیده شود و با تعطیلی آن به استان ضربه می‌زنیم.

فلاحتی ادامه داد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و دولت مشارکت کنند تا خوابگاه‌های مردمی در نقطه محرومی مانند خراسان جنوبی ممنوعیت نداشته باشد و افزایش یابد.

وجود 17 مدرسه مختلط در شهرستان قاین

وی با بیان اینکه نرم دانش آموزی در سراسر کشور یکسان درنظر گرفته شده، ادامه داد: اما در خراسان جنوبی جمعیت پراکنده است و نتیجه آن این امر شده که در شهرستان قاین 17 مدرسه مختلط هستند.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی باید مدارس مختلط استان صفر شود، بیان کرد: نتیجه مختلط بودن مدارس در این مناطق ترک تحصیل دانش آموزان مذهبی و متعهد می شود اما باز ما در مجلس به دنبال اختصاص اعتباری برای بیسوادی هستیم؛ باید از همین ابتدا اعتبار اختصاص دهیم و نرم مدارس خراسان جنوبی را کاهش دهیم.

فلاحتی درخواست کرد فضاهای خالی دانشگاه پیام نور استان برای دانشگاه فرهنگیان استفاده شود.

بحران کمبود فضای آموزشی در بیرجند/ کمبود 238 کلاس درس در مهرشهر

حجت الاسلام«محمد باقر عبادی» نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مظلوم است و هیچ دولتی از ابتدای انقلاب تاکنون به آموزش و پرورش آنطور که باید توجه نکرده در حالی که تمام کشورهای توسعه یافته برای این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند، اظهار داشت: رقابت در دنیا بر سر آموزش و پرورش است که پرورش نیروی انسانی را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه اولویت نخست و بزرگترین گنج خراسان جنوبی نیروی انسانی است که باید حفظ شود، افزود: جای تاسف دارد که دانشگاه فرهنگیان استان فضای فیزیکی نامناسبی دارد در حالی که اکنون بهترین زمان برای جذب استعدادهای برتر و نخبگان است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ جای خراسان جنوبی به اندازه بیرجند دچار بحران فضای آموزشی نیست، گفت: مهرشهر با 238 کلاس درس مواجه است.

حجت الاسلام عبادی عنوان کرد: حاشیه شهر بیرجند (حاجی آباد، امیرآباد، چهکند و...) که همه از روستاها مهاجرت کردند نیز 63 کلاس درس نیاز دارد و با تمام معنا با کمبود فضای آموزشی در مرکز استان مواجه هستیم که باید برای این مهم چاره اندیشی شود.

تجهیزات کمک آموزشی شهرستان‌های خراسان جنوبی صفر است

«محمدرضا امیرحسنخانی»نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نسخه خراسان جنوبی با کل کشور متفاوت است، گفت: متاسفانه در استان آزمایشگاه کافی وجود ندارد و تجهیزات کمک آموزشی در شهرستان های خراسان جنوبی صفر است.

وی بیان کرد: اگر مجتمع آموزش عالی در فردوس و یا برخی از شهرستان ها شکل بگیرد و دانشگاه فرهنگیان هم زیرمجموعه آن شود می‌توان از همه امکانات استفاده کنیم.

نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نقص اصلی ما عدم توجه به آموزش و پرورش در کشور است، عنوان کرد: اگر اختلاس و مشکل اقتصادی وجود دارد به دلیل عدم توجه به آموزش و پرورش است.

امیرحسنخانی افزود: دانشگاه فرهنگیان دختران در فردوس وجود دارد و برای افزایش ظرفیت آن باید کد مستقل به این دانشگاه داده شود.

از مشکل ماندگاری کم معلمان تا حذف تغذیه مدارس عشایری

«نظر افضلی» نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث ماندگاری معلمان در نهبندان بسیار کم است، گفت: باید مزایای برای این منطقه محروم در نظر گرفته شود چرا که در نهبندان به شدت معلمان تقاضای انتقال به مرکز استان دارند.

وی ادامه داد: باید نیروهای تازه استخدام به این مناطق اعزام شوند اما از این جهت هم دچار مشکل هستیم چرا که حقوق معلمان حق التدریس پایین است و انگیزه ندارند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: باید بحث تغذیه مدارس عشایری درنظر گرفته شود و از این امر غافل نشویم چرا که چهره بسیاری از دانش آموزان نشان می‌دهد که حذف این تغذیه درست نیست.

افضلی به توزیع کتب درسی رایگان در زابل و سیستان و بلوچستان اشاره کرد و بیان داشت: اما در شهرستان مرزی نهبندان که نزدیک این استان‌ها است باید برای کتب درسی هزینه پرداخت شود و این در شرایطی است که هر آنچه برای استان سیستان و بلوچستان درنظر گرفته می شود برای مناطق جنوبی استان خراسان جنوبی هم صدق می کند.

وی با بیان اینکه هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزی با توجه به پراکندگی جمعیت و وسعت شهرستان نهبندان کم است و باید تجدیدنظر شود، ادامه داد: در شهرستان نهبندان با مشکل مشکوک تابعیت مواجه هستیم و باید هزینه آموزشی این افراد درنظر گرفته شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به همراه تعدادی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات روز چهارشنبه وارد بیرجند شدند و از دانشگاه بیرجند، پیام نور خراسان جنوبی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند، دانشگاه صنعتی بیرجند و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی و مدارس استان بازدید کردند و امروز (پنجشنبه) در نشست جمع بندی مسائل و مشکلات مختلف آموزش عالی و آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار دادند.

پایان پیام/375

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگرانی که در بستر بیماری هستند / برای آن ها دعا کنید! + عکس و اسامی تلخ