ورود دو نفر حامل مواد ساخت بمب به رآکتور هسته ای در آمریکا


ورود دو نفر حامل مواد ساخت بمب به رآکتور هسته ای در آمریکا

این اقدام موجب افزایش نگرانی درباره این نیروگاه شد که از اورانیوم غنی سازی شده با خلوص بالا و قابل مصرف در ساخت بمب اتمی استفاده می کند.

ورود دو نفر حامل مواد ساخت بمب به رآکتور هسته ای در آمریکابه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری رویترز؛ اداره نیروگاه های هسته ای آمریکا روز پنج شنبه گفت دو نفر که با خود مواد مخصوص ساخت بمب حمل می کردند با پریدن از یک حصار امنیتی وارد یک رآکتور تحقیقاتی در نزدیکی سانفرانسیسکو شدند.­
این اقدام موجب افزایش نگرانی درباره این نیروگاه شد که یکی از معدود نیروگاه های هسته ای آمریکاست که از اورانیوم غنی سازی شده با خلوص بالا و قابل مصرف در ساخت بمب اتمی استفاده می کند.
کمیسیون تنظیم مقررات هسته ای آمریکا در هشداری امنیتی در وب سایت خود اعلام کرد این دو نفر بعدازظهر چهارشنبه از حصار امنیتی در رآکتور والسیتوز Vallecitos در آلامدا پریدند و وارد آن شدند.
این مرکز در زمینی به مساحت 647 هکتار و در 64 کیلومتری شرق سانفرانسیسکو قرار دارد. این کمیسیون گفت این دو نفر اندکی بعد از ورود «و زمانی که نیروهای امنیتی به آنها نزدیک شدند از این محل خارج شدند» پیش از آن که بازداشت شوند. این نیروگاه ماموران اجرای قانون و سرویس های خدمات اضطراری را درباره این رخداد مطلع کرد.
در هشدار این کمیسیون گفته نشده است این نیروگاه یکی از معدود مراکز هسته ای آمریکاست که از اورانیوم با غنای بالا استفاده می کند. طرفداران عدم اشاعه خواستار تبدیل فعالیت چنین نیروگاه هایی به سوخت با غنای کم هستند که قابل استفاده در ساخت بمب اتمی نیست.
این نیروگاه طی توافق مشترکی میان شرکت جنرال الکتریک و شرکت هیتاچی ساخته شده است. اهمیت امنیتی این رخداد روشن نیست اما ادوین لایمن دانشمند ارشد و کارشناس برق هسته ای در "اتحادیه دانشمندان دغدغه مند" گفت: «این اتفاق بیش از پیش نشان می دهد رآکتورهای هسته ای که سوختشان از مواد قابل استفاده در بمب هسته ای است تا چه حد خطرناک هستند.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...