تالاب انزلی محل تخلیه فاضلاب چندصد پارچه آبادی!


تالاب انزلی محل تخلیه فاضلاب چندصد پارچه آبادی!

برنا نوشت: مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: فاضلاب‌های بهداشتی چهار-پنج شهر همجوار و همین‌طور ٢٣٨ روستا به صورت مستقیم و غیرمستقیم به تالاب انزلی می‌ریزد.

قربانعلی محمدپور در خصوص مشکلات تالاب بین‌المللی انزلی با اشاره به اینکه ٥٨٠‌هزار تن رسوب از ۴۰۰۰ کیلومتر حوزه آبریز وارد تالاب می‌شود، گفت: فاضلاب‌های بهداشتی چهار-پنج شهر همجوار و همین‌طور ٢٣٨ روستا به صورت مستقیم و غیرمستقیم به تالاب انزلی می‌ریزد.

وی با بیان اینکه حدود ٨٠‌درصد فاضلاب شهری رشت و انزلی به تالاب و دریای خزر وارد می‌شود، افزود: وجود گونه مهاجم "آزولا" حدود دو دهه گذشته و همین‌طور سنبل آبی در پنج- شش سال اخیر هم مشکلات زیادی به وجود آورد.

محمدپور ادامه داد: علاوه بر این‌ها، گزارش رسمی وزارت نیرو نشان می‌دهد تراز آبی دریای خزر حدود ١. ٢ متر کاهش یافته است. به همین ترتیب همه تالاب‌های شمال کشور از استیل و آستارا تا گرگان و میانکاله دستخوش تغییر شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر پاکسازی ٤٠٠ هکتار تالاب از آزولا و سنبل آبی، حدود ١٣ آبراهه که از شریان‌های اصلی جنوب تالاب‌اند، احیا شده‌اند.

محمدپور ادامه داد: فاضلاب‌های کشاورزی از بالادست غرب و مرکز تالاب و از یک رودخانه غرب نیز به سمت تالاب می‌آید. این فاضلاب‌ها و پساب‌های مسموم کشاورزی گیاهان و زیستمندان داخل تالاب را از بین می‌برد.

وی تصریح کرد: مساله رسوبات از مهمترین مشکلات تالاب است و برای جابه‌جایی بیش از ۷۰۰۰ هکتار رسوبات آلی که بر اساس گزارش سال٩٥ دانشگاه تهران در تالاب دیده شده، هنوز راهکاری از سوی دانشگاهیان پیشنهاد نشده است.

17231

کد خبر 1278798

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟