دیدار سفیر ایران با خانواده های شهیدان و بازماندگان سربرنیتسا


سفیر جمهوری اسلامی ایران و رایزن فرهنگی کشورمان به همراه دیپلماتهای کشورمان با اهدای گل، ادای احترام و قرائت فاتحه، یاد شهدای نسل کشی سربرنیتسا در سال 1995 را گرامی داشتند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از سربرنیتسا، محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین در هنگام‌ ورود به سربرنیتسا در دیدار با مسئولین برگزاری مراسم، رییس انجمن مادران سربرنیتسا و جمعی از خانواده های شهدای سربرنیتسا گفت: به نمایندگی از دولت و ملت ایران با خانواده های شهیدان و همه بازماندگان ابراز همبستگی و همدردی مینمایم و امیدوارم با تحکیم صلح و عدالت، آینده ای سرشار از صمیمیت و پیشرفت در انتظار همه مردم بوسنی هرزگوین باشد.
در این برنامه‌ که به صورت پخش زنده از شبکه دولتی این کشور در حال پخش بود مقامات و شخصیت های حاضر از جمله سفیر جمهوری اسلامی ایران و رایزن فرهنگی کشورمان به همراه دیپلماتهای کشورمان با اهدای گل، ادای احترام و قرائت فاتحه، یاد شهدای نسل کشی سربرنیتسا در سال 1995 را گرامی داشتند.

شهر سربرنیتسا که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می دادند، در زمان جنگ داخلی بوسنی و هرزگوین به عنوان منطقه امن تحت حفاظت سربازان هلندی سازمان ملل متحد قرار داشت. در یازدهم ژوئیه 1995 نیروهای چتنیک به فرماندهی ژنرال «راتکو ملادیچ» بدون مقاومت نیروهای هلندی سازمان ملل متحد، وارد شهر شدند و آن را تصرف کردند. بر اساس اسناد و مدارک موجود ژنرال ملادیچ که فرمانده ارتش صرب های بوسنی در زمان جنگ در بوسنی وهرزگوین، هنگام تصرف شهر مسلمان نشین سربرنیتسا، دستور قتل عام مردان مسلمان این شهر را صادر کرد که منجر به قتل عام 8372 نفر گردید. ملادیچ از سوی دادگاه جنایات جنگی لاهه جنایتکار شناخته شده و به حبس ابد محکوم گردید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق