شگفتانه‌های ترامپ؛ به‌جا نمی‌آورم!


شگفتانه‌های ترامپ؛ به‌جا نمی‌آورم!

آمریکا از بدو تاسیس، مناقشه برانگیزترین دوره ریاست جمهوری خود را سپری می کند. در نگاه برخی از اندیشمندان، ترامپ برخی از سیاست های کلان آمریکا را وارونه کرده وضریب امنیت ملی آن را به پایین ترین سطح خود رسانده است.

به گزارش جام نیوز، بسیاری از تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های منفی کارشناسان درباره آینده آمریکا، از سیاست‌ها، موضع‌گیری‌ها و تصمیمات بحث‌برانگیز ترامپ ناشی می‌شود.

جام نیوز برای تبیین موضوع و بیان برخی از واقعیات درون کاخ سفید و آمریکا، چند نمونه جالب را طی سلسله گزارش‌هایی منعکس می‌کند.

قسمت قبلی گزارش را (اینجا) ملاحظه کنید.

در ماه مارس دونالد ترامپ در جریان ملاقاتی با "کیم داروک" (سفیر تازه مستعفی انگلستان) درکنگره، با او درباره "برگزیت" صحبت کرد. طبق گفته شاهدان، ترامپ در این دیدار شروع کرد به تعریف کردن از خودش و اینکه چقدر جایگاه سیاسی‌اش قوی است.

این اولین باری نبود که آن‌ها با هم ملاقات داشتند. ترامپ بارها با داروک تعاملاتی در لندن و واشنگتن داشته و بیشتر مشاورانش در مراسمات سفارت مجلل انگلیس در شمال غربی واشنگتن شرکت کرده‌اند و با آقای سفیر در کاخ سفید هم ملاقات‌هایی داشته‌اند.

اما چندروز قبل با درز ایمیل‌های محرمانه داروک به فضای رسانه‌ها که در آن‌ها ترامپ را "بی‌منطق، دمدمی‌مزاج و ناکارآمد" توصیف نموده بود، رئیس‌جمهور آمریکا به یکباره دچار فراموشی شد و در توئیترش نوشت: «من این سفیر را تا به حال ندیده‌ام. از شنیده‌ها معلوم است که او از آن آدم‌های احمقی‌ست که خواسته خود‌نمایی کند»[!]

حال آنکه داروک در هفت یا هشت ملاقات بین سران انگلیس و ترامپ حضور داشته است.

شگفتانه‌های ترامپ؛ به‌جا نمی‌آورم!

توئیت ترامپ

کسانی که ترامپ را می‌شناسند همیشه از حافظه قوی او صحبت کرده‌اند و حتی خود وی بارها در مورد این استعدادش پز داده است!

اما این توئیت نمونه‌ای از رفتارهای جالب و آشنای اوست که برخی اوقات هنگام رویارویی با کسانی که از او انتقاد می‌کنند، سر‌می‌زند. ترامپ در این عکس‌العمل ناخودآگاه، برای کم ارزش جلوه دادن طرف مقابل خود به آلزایمر پناه می‌برد!

بگذارید مواردی از رفتارهای مشابه ترامپ را با هم مرور کنیم.

* مثال اول: «جیمز کومی»

او بارها با جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی، قبل از اخراج وی در ماه می سال 2017 ملاقات کرده است؛ اما بعدا گفت که او را اصلا نمی‌شناسد!

در گزارش معروف بازرس مولر مدارک بسیار جامعی در مورد تعاملات ترامپ با جیمز کومی و آنچه میان آن‌ها ردوبدل گشته، مستند شده است.

شگفتانه‌های ترامپ؛ به‌جا نمی‌آورم!

دیدار ترامپ با جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی

* مثال دوم: «متیو ویتاکر»

ویتاکر سیاستمدار و وکیل آمریکایی است که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ دادستان موقت ایالات‌متحده بوده است. وی بعد از استعفای جف سشنز در نوامبر ۲۰۱۸ٰ، توسط دونالد ترامپ به این سمت گماشته شده بود.

با اینکه ترامپ خودش ویتاکر را انتخاب کرده بود، اما بعد‌ها گفت که اصلا او را نمی‌شناسد!

شگفتانه‌های ترامپ؛ به‌جا نمی‌آورم!

ملاقات ترامپ با متیو ویتاکر

* مثال سوم: «جورج کانوی»

این وکیل آمریکایی از دانش‌آموختگان کالج "هاروارد" و مدرسه حقوق "ییل" است که برای دستیاری دادستان کل در دولت ترامپ انتخاب شده بود.

جورج بارها به‌واسطه‌ همسرش که دستیاری ترامپ را بر عهده داشت، با او ملاقات کرده بود؛ اما پس از اینکه ترامپ را در توییتر مورد انتقاد قرار داد، اخراج شد و بعدها ترامپ همان جمله "من‌ نمی‌شناختمش" را در توصیف وی به‌کار برد!

شاید ترامپ واقعا آلزایمر گرفته و به یاد نداشت که جورج کانوی از سال‌ها پیش نامه‌هایی را که در آن‌ها ترامپ از توانایی‌هایش با لحنی تحسین‌آمیز یاد کرده بود، نگه داشته است.

کانوی پس از شنیدن ادعای ترامپ در حالی که لبخند‌ می‌زد گفت: «این حرف‌ها مرا شگفت‌زده نمی‌کند، چون ترامپ به دروغگویی عادت دارد.»

شگفتانه‌های ترامپ؛ به‌جا نمی‌آورم!

ترامپ و جورج کانوی

* مثال چهارم: «جفری اپستین»

بعد از آنکه این سرمایه‌دار آمریکایی متهم به موارد متعدد تجاوز جنسی و قاچاق انسان شد، ترامپ گفت که ارتباط خاصی با وی نداشته و ندارد.

در حالی که در سال 2002 در یک مصاحبه مطبوعاتی راجع به اپستین گفته بود: «خیلی وقت است او را می‌شناسم. مرد معرکه‌ایست! خیلی باصفاست! مثل خودم به زن‌های زیبا علاقه دارد.»[!]

شگفتانه‌های ترامپ؛ به‌جا نمی‌آورم!

جفری اپستین، دونالد ترامپ و همسرانشان در یک پارتی شبانه

* مثال پنجم: «پل مانافورت»

او رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ بود که پس از بالا گرفتن ماجرای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، علیه ترامپ شهادت داد.

آقای رئیس‌جمهور هم طبق معمول به انکار متوسل شد و گفت: «مانافورت اصلا مسئولیتی در کمپین انتخاباتی ما نداشت»[!]

شگفتانه‌های ترامپ؛ به‌جا نمی‌آورم!

پل مانافورت رئیس سابق ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ

* مثال ششم: «استیو بنن»

این تاجر و مدیر رسانه‌ای مشهور، در ماه‌های آغازین دولت ترامپ به‌عنوان استراتژیست ارشد و مشاور رئیس‌جمهور فعالیت می‌کرد.

ترامپ بعدها پس از آنکه متوجه شد بنن در کتاب مایکل ولف (آتش و خشم) تصویری منفی از وی ترسیم کرده است، مدعی شد: «من و استیو هرگز دو به دو ملاقات نکردیم. استیو فقط ادعا کرده که روی من تأثیری داشته؛ شاید مخاطب‌های او یک عده احمق بوده‌اند که به من دسترسی نداشته یا اصلا از چیزی خبر نداشته‌اند.»[!]

شگفتانه‌های ترامپ؛ به‌جا نمی‌آورم!

دیدار ترامپ و بنن

* مثال هفتم: «پاپادوپولوس»

معمولا فعالان حامی ترامپ مخصوصا پرسنل شبکه محبوبش (فاکس نیوز) مورد احترام و ستایش وی قرار دارند.

جورج پاپادوپولوس یکی از این افراد است که در اوایل اعلام کاندیداتوری ترامپ جزو تیم سیاست خارجی وی بود و ترامپ او را فردی "ممتاز" توصیف می‌کرد.

پاپادوپولوس هم در پرونده ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ با روس‌ها، علیه وی شهادت داد و متقابلا از آن به بعد ترامپ دیگر او را بجا نیاورد!

شگفتانه‌های ترامپ؛ به‌جا نمی‌آورم!

جورج پاپادوپولوس در جلسه‌ای با ترامپ

همچنین افرادی مانند: "آن کلتر" (تحلیل‌گر جمهوری‌خواه)، "مایکل کوهن" (وکیل سابق ترامپ)، "برت مک‌گرک" (مقام سابق وزارت خارجه)، "راجر استون" (مشاور دیرین ترامپ)، "کلیف سیمز" (یکی از مشاوران کاخ سفید) و حتی خواننده‌هایی که قبلا در برنامه تلویزیونی ترامپ (Celebrity Apprentice) بارها هنرنمایی کرده‌اند، طعم تلخ این برخورد ترامپ را چشید‌ه‌اند.

* ترامپ غریبه‌نواز!

در نقطه مقابل، افرادی که تا به‌حال ترامپ را ملاقات نکرده‌اند، اگر به تملق‌گویی از وی بپردازند، می‌توانند به چهره‌هایی استثنایی در منظرش تبدیل شوند.

توییتر ترامپ پر است از ستایش کسانی که در کتاب‌ها و آثارشان به نیکی از وی یاد کرده‌اند؛ با اینکه ترامپ حتی بیشتر این آثار را ندیده و فقط وصفشان را شنیده است!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج