به گزارش مهر، در طی یک سال گذشته ج. ا. ایران شاهد اعمال تحریم‌های شدید امریکا بوده و دولت ترامپ مرتب از این گزینه و موارد مشابه (خروج از برجام، تحریم‌ها و تهدیدات شدید) جهت تسلیم تهران استفاده می‌کرد. اما اکنون صبر و تحمل ایران به اتمام رسیده و روز دوشنبه تهران اعلام کرد: برجام را کنار خواهد گذاشت مگر اینکه شرایط خاصی که خواهان آن است مهیا شود.

این بیانیه بعد از حملات علیه تانکرهای نفت در منطقه که ترامپ ایران را مسئول آن دانست، ارائه شد. اگر فرضیه دولت امریکا این است که ایران بدون هزینه و با سیاست حداکثر فشار تسلیم واشنگتن و متحدان آن خواهد شد، باید گفت که این فرضیه از اساس اشتباه است. درست است که سیاست حداکثر فشار و تحریم‌های اقتصادی ایران را تحت تأثیر قرار داده اما تاکنون موفق نشده ایران را پای میز مذاکره آورده تا در مورد خواسته‌های واشنگتن بحث کند.

برخی از کارشناسان معتقدند که رابطه امریکا با ایران و رابطه امریکا با چین تأثیر بسیار زیادی بر انتخاب دوباره ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ دارد.

در این ارتباط خبرنگار مهر مصاحبه‌ای با «پروفسور تام لی» استاد علوم سیاسی دانشگاه پومانا امریکا تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

*آیا تصور می‌کنید کمپین فشار حداکثری بر ایران نتیجه‌ای برای دولت ترامپ خواهد داشت؟

این سیاست طبیعتاً نتیجه‌ای نخواهد داشت. این سیاست مربوط به ترامپ یا حداقل پمپئو یا بولتون است که همه چیز را بهم ریخته اند. با توجه به داستان‌های جدید واشنگتن و بدون شواهد متقن، ایران را متهم به انفجار نفتکشها در خلیج عمان کرده اند.

*به نظر می‌رسد هر چه به موعد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می‌شویم تمایل ترامپ برای گفتگو با مقامات ایران بیشتر می‌شود. به اعتقاد برخی این تمایل بیشتر برای تبلیغات انتخاباتی است تا دستاوردی در سیاست خارجی او را نشان دهد. نظر شما چیست؟

پیش بینی این موضوع با فرد متغیری مانند ترامپ بسیار سخت است. ممکن است تمایل ترامپ جهت مذاکره با ایران شعار تبلیغاتی باشد، اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که مردم امریکا خواهان تعارض با ایران باشند – بنابراین تعارض با ایران یک استراتژی خوب نیست.

شاید او به دنبال کسب پیروزی بزرگ در عرصه سیاست خارجی باشد اما فکر نمی‌کنم درگیری با ایران سیاستی موفق باشد.

* اگر فشار حداکثری نسبت به ایران به نتیجه نرسد در این صورت تصور می‌کنید تغییری در تیم جنگ طلب ترامپ از جمله اخراج جان بولتون و مایک پمپئو صورت بگیرد؟

من فکر می کنم جان بولتون قبل از مایک پمپئو اخراج شود. پمپئو ممکن است اخراج نشود و خودش استعفا دهد تا بتواند در انتخابات مجلس سنا شرکت کند. اما دولت ترامپ تاکنون چند نفر را اخراج کرده است. اگر آنها اخراج شوند، افرادی که باقی خواهند ماند، دسته ای از آماتورها خواهند بود.

*با توجه به اینکه جنگ تجاری با چین آثار نامطلوبی در اقتصاد امریکا در ماههای آینده خواهد داشت و اقتصاد نیز برگ برنده ترامپ است در این صورت نتایج انتخابات آمریکا در سال ۲۰۲۰ را در سایه تداوم جنگ تجاری با چین چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مطمئن نیستم که اقتصاد نقطه ضعفی برای ترامپ خواهد بود. قدرت ایالات متحده امریکا فراز و نشیب دارد. اما برای برخورد با نارضایتی، دریچه های ایمنی وجود دارد.

چین برای مدت طولانی ثروتمند نبوده است من فکر نمی‌کنم آنها ابزارها و یا هنجارهایی را جهت مقابله با رکودهای بزرگ توسعه داده باشند.

*فاکس نیوز که رسانه حامی ترامپ است اخیراً نظرسنجی برگزار کرد که نشان می داد ترامپ در مقایسه با ۵ کاندیدای دموکرات از جمله برنی سندرز و جو بایدن آرای کمتری را کسب کرد. با توجه به اینکه این نظرسنجی توسط فاکس نیوز انجان شده ارزیابی شما از آن چیست؟ (البته اخیراً اختلافاتی میان ترامپ و فاکس نیوز هم وجود داشته است)

این نظرسنجی ها بی معنی و زودهنگام هستند. حتی در انتخابات سال ۲۰۱۶ من فکر می کردم نظرسنجی ها بد هستند. رای دهندگان نژادپرست، احمق و بی تحصیل، نظرسنجی نمی کنند و ما در سال ۲۰۱۶ به این واقعیت پی بردیم که بسیاری از آنها در داخل جامعه امریکا حضور دارند و تاثیر رای آنها زیاد است.