ترشحات زرد رنگ واژن به چه دلیلی ایجاد می شوند؟ آیا می توانند نشانه بیماری باشند یا طبیعی است؟ بسته به چند عامل ، ترشحات زرد رنگ می تواند عادی یا غیر عادی در نظر گرفته شود. بیایید ببینیم که آیا ترشحات زرد رنگ شما یک پرچم قرمز است یا نه. اینها جواب هایی هستند که احتمالا برای دانستن آن ها در تلاش هستید. در این مقاله از بخش سلامت زنان و بیماری های دکتر سلام به بررسی ترشحات زرد رنگ در خانم ها می پردازیم.

انواع ترشحات زرد رنگ چیست؟

برای اینکه بدانید ترشح شما طبیعی در نظر گرفته می شود، چند عامل وجود دارد که باید در نظر بگیرید. انواع مختلفی از ترشح واژینال، ارزیابی سریع مقدار، رنگ، سازگاری، فاز قاعدگی و بوی ترشح واژینال شما به این معنی است که آیا شما باید به طور طبیعی آن را از بدن خود دفع کنید و یا با متخصص زنان خود قرار ملاقات بگذارید. اگر ترشحات زرد رنگ شما هیچ بویی ندارد، این نشانه خوبی است که احتمالا نیازی نیست نگران باشید. ترشح با بو نوعی عفونت است و اگر شما ترشحات زرد رنگ بدون بو داشته باشید، ممکن است به دلیل عوامل دیگری غیر از عفونت باشد.

ترشحات زرد رنگ در خانم ها نشانه چیست؟ + سوالات متداول

ترشحات زرد رنگ روشن یا زرد رنگ تیره بدون بو و یا هر نشانه دیگری ممکن است طبیعی تلقی شود. ترشحات زرد رنگ روشن یا ترشحات زرد رنگ پررنگ – به خصوص زمانی که با بو همراه باشد – نرمال در نظر گرفته نمی شود. این معمولا نشانه عفونت است.

ترشحات زرد رنگ طبیعی است؟

شرایط خاصی وجود دارد که در آن ترشحات زرد رنگ طبیعی تلقی می شود. شما ممکن است متوجه باشید که چند روز قبل از دوره قاعدگی شما، شما یک ترشحات زرد رنگ دارید. دلیل این است که شما شروع به تولید ترشح بیشتری به عنوان این زمان از چرخه می کنید، و زرد رنگی که می بینید در واقع مقدار کمی خون در محل ترشح است.

پیش از رسیدن به دوره قاعدگی، مقدار ترشح ممکن است تیره تر شود تا زمانی که به یک جریان تبدیل شود و دوره قاعدگی شما از راه برسد.

زمانی که دوره قاعدگی شما شروع می شود، رنگ خون از قرمز به قهوه ای تغییر خواهد کرد و در نهایت تبدیل قهوه ای مایل به زرد رنگ خواهد شد. این ترشحات زرد رنگ که شما برای چند روز متوجه خواهید شد واقعا تنها باقیمانده خونی است که از رحم شما خارج می شود.

ترشحات زرد رنگ وقتی که آن را با بوی بد، خارش، درد، درد لگن، و یا درد هنگام ادرار همراه است، طبیعی نیست.

چه چیزی موجب ترشحات زرد رنگ می شود؟

اگر شما مقداری ترشحات زرد رنگ داشته باشید و مطمئن باشید که به خاطر دوره شما نیست، برخی عوامل دیگر وجود دارند که ممکن است باعث ایجاد آن شوند.

عفونت قارچی

واژن به حفظ یک محیط خاص به منظور سالم ماندن نیاز دارد. pH، سطح رطوبت و تعادل باکتری ها همه با هم در این مورد فعالیت می کنند تا به یک محیط سالم و متعادل برسند. وقتی یکی از آن دلایل به خاطر هر دلیلی از بین برود، می تواند منجر به عفونت شود. چیزهایی مثل افزایش فعالیت جنسی، دوش گرفتن، استفاده از آنتی بیوتیک ها، و عدم تعادل هورمونی و یا تغییر سبک زندگی می تواند این اکوسیستم حساس را مختل کرده و منجر به افزایش میکروب های بد شود.

عفونت قارچی واژن که کاندیدیازیس نامیده می شود یک وضعیت رایج و بسیار قابل درمان است. این اتفاق زمانی می افتد که سلول های قارچی خارج از کنترل تکثیر می شوند.

ترشحات زرد رنگ در خانم ها نشانه چیست؟ + سوالات متداول

شایع ترین علائم عفونت قارچی عبارتند از:

خارش و تحریک واژن و اطراف آن تورم، قرمزی و درد در اطراف مهبل (واژن) درد در طول رابطه جنسی احساس سوزش در هنگام ادرار تخلیه تکه هایی که اغلب به شکل “پنیر ” توصیف می شود

اگر این علائم را داشته باشید و ترشحات زرد رنگ – سفیدی داشته باشید، این امکان وجود دارد که شما یک عفونت قارچی داشته باشید.

تریکومونیاز

تریکومونیازیس که گاهی اوقات “trich” نامیده می شود، یک عفونت مقاربتی است و قابل درمان است (STI). تعداد زیادی از افراد مبتلا به تریکومونیازیس نمی دانند که آن را دارند چون بسیاری از علائم آن ناشناخته هستند.

شایع ترین علائم در زنان عبارتند از:

ترشح سبز یا زرد رنگ که معمولا با بوی ناخوشایند همراه است. دیدن خونریزی تورم و قرمزی واژن نیاز شدید به ادرار درد در هنگام ادرار کردن درد در طول رابطه جنسی

Trich با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. فردی که با trich تشخیص داده می شود باید تمام شرکای جنسی خود را مطلع کند حتی اگر علائم بیماری نداشته باشند.

ترشحات زرد رنگ در خانم ها نشانه چیست؟ + سوالات متداول

Chlamydia یا سوزاک

کلامیدیا و سوزاک هر دو STI هستند که غالبا “بدون علامت” هستند. آن ها عفونت های رایج هستند که به راحتی با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. اگر برای مدت طولانی درمان نشود، این STIs ممکن است منجر به مشکلاتی از جمله PID، بارداری خارج از رحم، درد لگن مزمن ناشی از چسبندگی، ناباروری، عوارض در دوران بارداری و موارد دیگر منجر شوند.

به همین دلیل، ایده خوبی است که به طور مرتب برای STIs تست شود، به خصوص اگر اخیرا با یک شریک جنسی جدید رابطه جنسی داشته اید و یا اگر شرکای جنسی متعددی دارید.

علایم رایج کلامیدیا و سوزاک عبارتند از:

افزایش ترشح واژینال چرک ترشحات زرد رنگ مانند و بوی تعفن دارد. دفع ادرار دردناک رابطه جنسی دردناک درد لگن

بیماری التهابی لگن (PID)

وقتی عفونتی مانند کلامیدیا یا سوزاک درمان نمی شود، می تواند به رحم، لوله های فالوپ و تخمدان منتقل شود و یک عفونت به نام بیماری التهابی لگن (PID) ایجاد شود. بسیاری از انواع باکتری ها می توانند باعث ایجاد PID شوند. این بیماری اگر درمان نشود می تواند منجر به آسیب دائمی اندام های تولید مثل یا سرایت به دیگر نقاط بدن شود که از طریق خون انتقال پیدا می کند.

علائم PID را نادیده نگیرید، که شامل موارد زیر است:

درد در پایین شکم دوره های نامنظم خونریزی در طول ماه ترشح سبز یا زرد رنگ که بوی تعفن دارد رابطه جنسی دردناک دفع ادرار دردناک تب حالت تهوع خستگی

ترشحات زرد رنگ در خانم ها نشانه چیست؟ + سوالات متداول

ترشحات زرد رنگ در دوران بارداری چه معنی می دهد؟

بارداری با کلی از تغییرات و علائم به خاطر افزایش هورمون رشد می کند. بسیاری از زنان باردار افزایش ترشح واژینال در دوران بارداری را تجربه خواهند کرد، زیرا سطوح استروژن، مسئول تخلیه واژینال، در تمام زمان ها هستند.

به طور معمول، تخلیه واژینال در دوران بارداری که leukorrhea نیز نامیده می شود، لزج، سفید و دارای بوی ملایم می باشد. ترشح کمی زرد رنگ بدون بو نیز ممکن است کاملا طبیعی باشد.

با این حال، اگر یک ترشح سبز یا زرد رنگ داشته باشید که بوی تعفن دارد، ممکن است که شما یک عفونت واژینال داشته باشید. یکی از شایع ترین عفونت در دوران بارداری یک عفونت قارچی است. ترشحات زرد رنگ قطعا باید چک شود، به خصوص اگر همراه با خارش، ورم و یا درد در داخل و یا اطراف واژن باشد.

اگر مبتلا به عفونت قارچی، واژینوز باکتریایی و یا بیماری STI باشید، ممکن است باعث عفونت نوزاد شود، پس اگر مشکوک شوید که در دوران بارداری دچار عفونت هستید، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

ترشحات زرد رنگ در خانم ها نشانه چیست؟ + سوالات متداول

ترشحات زرد رنگ چگونه درمان می شود؟

برای اینکه پزشک شما با بیماری شما که ترشحات زرد رنگ است مبارزه کند، باید ابتدا شما را معاینه کند. اگر مبتلا به عفونت قارچی هستید، پزشک شما یک کرم ضد قارچ، پماد، قرص و یا شیاف تجویز می کند. برنامه درمان شما براساس شدت علائم شما متفاوت خواهد بود.

عفونت های باکتریایی و STIs مثل آن هایی که در بالا ذکر شدند با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. مهم است که درمان را هر چه زودتر شروع کنید تا از گسترش عفونت جلوگیری بکنید تا تبدیل به یک وضعیت جدی تر از قبیل بیماری های التهابی لگن نشود.

نتیجه گیری:

ترشح چیزی است که هر زنی تجربه می کند. مهم است بدانید چطور تشخیص دهید که آیا ترشح شما غیر عادی تلقی می شود یا نه. ترشح روشن، سفید یا کمی زرد رنگ که هیچ بویی ندارد طبیعی در نظر گرفته می شود. اگر ترشح شما سبز یا زرد رنگ است و بوی بدی دارد، این نشانه این است که ممکن است عفونت داشته باشید. اگر فکر می کنید که ممکن است عفونت واژینال داشته باشید، صبر نکنید. سریعا با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا بتوانید فورا درمان را شروع کنید.