در مورد تغذیه کودک 8 ماهه چه می دانید؟ آیا می دانید چه برنامه غذایی مناسب کودک دلبندتان است؟ در این سن به چه ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد؟ تغذیه کودک ۸ ماهه می تواند چالش هایی داشته باشد و این مهم است که بدانید چگونه نیازهای غذایی کودک شما در این سن تامین می شوند. راهنمای زیر را بررسی کنید تا بفهمید که کودک ۸ ماهه شما چه چیزهایی باید بخورد. در این مقاله از بخش تغذیه و سلامت کودک دکتر سلام به بررسی تغذیه کودک 8 ماهه می پردازیم.

مواد غذایی مجاز در تغذیه کودک 8 ماهه

مهم ترین غذا برای یک کودک ۸ ماهه، شیر خشک یا شیر مادر است. تغذیه با شیر مادر می تواند باعث شود که کودک شما دچار اضافه وزن نشود، در حالی که شیر خشک می تواند باعث تغییرات در میکروبیا شود، که منجر به اضافه وزن می شود.

تغذیه کودک 8 ماهه + راهنمایی کامل

اگر نگران اضافه وزن کودکتان هستید می توانید از BMI (شاخص توده بدنی) استفاده کنید. اگرچه الان می تواند سن مناسبی برای کودک شما باشد تا جدول غذایی را تجربه کند، احتمالا بیشتر غذا را روی لباس هایش یا روی زمین بریزد تا اینکه آن را در دهان خود بگذارد. در این سن، غذاها فقط برای سرگرمی کودکان هستند و به کودک شما اجازه می دهند که غذا خوردن با خانواده را شروع کند و غذاهای مختلف را تجربه کند و یاد بگیرد که خودش غذا بخورد. قبل از این که غذاهای جامد را به کودک ۸ ماهه خود بدهید، این نشانه های آمادگی را در آنها بررسی کنید:

بدون کمک نشستن باز شدن دهان برای قاشق هماهنگی دست و دهان

به شدت توصیه می شود که از مصرف غذاهایی که احتمال گیر کردن در گلو را دارد، مانند میوه های کوچک‌، سبزیجات خام، آجیل، آبنبات، آدامس و انگور جلوگیری کنید. اگر شما شگفت زده هستید که “کودکان در ۸ ماهگی چه چیزهایی می توانند بخورند؟”

شاید بیشتر شگفت زده شوید از این که لیست غذایی آنها چقدر متنوع است. غذاهای مناسب کودک ۸ ماهه شامل سبزیجات پخته مانند هویج، سیب زمینی شیرین و گل کلم؛ میوه تازه مانند تکه های آووکادو، موز، گلابی، خربزه و انبه؛ گوشت ها شامل ماهی پخته شده یا آب پز شده، مرغ و گوشت قلقلی؛ و پاستا است. از مصرف مواد غذایی که خطر خفگی را به دنبال دارند مانند انگور، هات داگ و ذرت بو داده جلوگیری کنید و همیشه مطمئن شوید که یک بزرگسال بر غذا خوردن کودک نظارت دارد.

اگرچه امکان خفگی کم است اما بهتر است در کلاس های CPR نوزاد شرکت کنید. مطمئن شوید همه چیز کاملا پخته شده است و با لثه جویدن و خرد کردن آن برای کودکتان آسان است. اندازه غذا باید به قدری بزرگ باشد که کودک بتواند آن را در دست بگیرد و آنقدر کوچک نباشد که در گلویش گیر کند. همچنین می توانید از پستانک غذاخوری استفاده کنید چون به شما اجازه می دهند که غذاها را در یک ظرف توری محصور قرار دهید و علاوه بر مزه خوبی که دارد از خفه شدن کودک شما جلوگیری می کند و باعث یادگیری غذاخوردن می شود.

تغذیه کودک 8 ماهه + راهنمایی کامل

تغذیه کودک 8 ماهه و میزان حجم وعده های غذایی او

یک کودک ۸ ماهه در روز باید حدود ۲۴ تا ۳۲ اونس شیر مادر یا شیر خشک دریافت کند. حواستان باشد که شما باید منتظر بمانید تا کودکتان حداقل ۱۲ ماهه شود سپس به او شیر گاو بدهید چرا که معمولا دستگاه گوارش یک نوزاد برای هضم بسیاری از غذاها به اندازه کافی رشد نکرده است. حتی در یک سالگی هم مهم است که مراقب نشانه های آلرژی یا حساسیت باشید.

تا زمانی که کودک شما این مقدار شیر خشک یا شیر مادر را مصرف کند و به خوبی رشد کند، نیازی نیست نگران مقدار غذای جدول غذایی آنها باشید چون نیازهای غذایی آنها تاکنون برآورده شده اند. نیازهای کالری روزانه برای کودکان ۷ تا ۹ ماهه حدود ۸۲۵ کیلو کالری در روز برای پسرها و حدود ۷۶۵ کیلو کالری در روز برای دخترها است.

تغذیه کودک 8 ماهه و حجم شیر خشک در برنامه غذایی او

چه شما از همان ابتدا کودکتان را با شیر خشک تغذیه کرده باشید چه قصد داشته باشید او را از شیر بگیرید، تغذیه به کمک شما می آید زمانی که کودکتان گرسنه است. نوزادانی که شیر خشک مصرف می کنند باید چهار بار در روز حدود ۶ تا ۸ اونس شیر بنوشند، در مجموع ۲۴ تا ۳۲ اونس. بسته به رشد و نیازهای غذایی کودکتان، متخصص کودک می تواند شیر خشک بیشتر یا کمتری توصیه کند. وقتی کودک شما شروع به خوردن غذا یا نوشیدن آب می کند، مصرف شیر خشک او می تواند تا ۱۶ تا ۲۰ اونس در روز کاهش یابد. اگر مشاهده کردید که کودکتان کاهش وزن دارد یا به غذاهای جامد علاقه ای نشان نمی دهد، بهتر است با متخصص اطفال مشورت کنید.

تغذیه کودک 8 ماهه + راهنمایی کامل

برنامه غذایی مناسب برای یک کودک ۸ ماهه چیست؟

برنامه غذایی یک کودک ۸ ماهه مصرف شیر خشک یا شیر مادر برای صبحانه، ناهار، شام و قبل از خواب است. اگرچه کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند ممکن است تغذیه مشابهی با آنهایی که شیر خشک مصرف می کنند داشته باشند، اما شیر مادر فرمول متفاوتی نسبت به شیر خشک دارد. اگر شما از غذاهای جامد برای کودک خود استفاده می کنید بهتر است در مواقع صرف غذای خانواده به او غذا دهید تا علاوه بر یادگیری غذا خوردن، با خانواده در غذا خوردن مشارکت کند.

بهتر است که غذاهای جامد را بعد از شیر خشک یا شیر مادر به کودک دهید چرا که غذای جامد فقط برای سرگرمی کودک است و بهتر است قبل از آن به طور کامل تغذیه شده باشد.

دیدن بزرگ شدن کودکتان، رسیدن به مراحل مهم زندگی و به دست آوردن استقلال بیشتر، از بهترین بخش های پدر و مادر شدن هستند. ممکن است مدتی طول بکشد تا یک تغذیه مناسب کودک خود داشته باشید، اما این یک راه حل عالی است تا کودکتان را با مواقع صرف غذای خانواده تنظیم کنید و انواع مزه ها را به او معرفی کنید.