چه وقت خون دماغ شدن یا خونریزی از بینی اورژانسی محسوب می شود


 چه وقت خون دماغ شدن یا خونریزی از بینی اورژانسی محسوب می شود

خونریزی از بینی یا به اصطلاح خودمانی خون دماغ شدن، در بسیاری از افراد تجربه می‌شود. و یک بیماری نیست. خون دماغ شدن می‌تواند بر اثر عواملی مانند کم آبی بدن، هوای سرد، هوای خشک، سینوزیت، آلرژی، مصرف داروهای رقیق‌کننده خون و...

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از نسخه، خونریزی از بینی یا به اصطلاح خودمانی خون دماغ شدن، در بسیاری از افراد تجربه می‌شود. و یک بیماری نیست. خون دماغ شدن می‌تواند بر اثر عواملی مانند کم آبی بدن، هوای سرد، هوای خشک، سینوزیت، آلرژی، مصرف داروهای رقیق‌کننده خون و تروما ایجاد شود. اما در برخی مواقع ممکن است یک شرایط اورژانسی پیش بیاید که فقط محدود به یک خونریزی ساده نباشد. در این حالت نیاز به مداخلات پزشکی خواهد بود.

به طور معمول، خونریزی از بینی چیزی نیست که شما را به صورت جدی نگران بکند. در ادامه مقاله به بررسی تعدادی از شرایط خونریزی از بینی خواهیم پرداخت، که در صورت قرار گرفتن در این شرایط باید با اورژانس تماس بگیرید.

اگر بیشتر از ۲۰ دقیقه خون دماغ شما متوقف نمی شود!
اکثر افراد سالم که دچار خون دماغ می‌شوند، باید بتوانند در حدود ۲۰ دقیقه یا کمتر خونریزی را در خانه متوقف کنند. به آرامی به سمت جلو خم شوید. و با دست خود یا دستمال تمیز روی بینی را فشار دهید. معمولا با این ترفند خونریزی بعد از چند دقیقه بند می‌آید. اما اگر اختلال خونریزی دارید، ممکن است بند آمدن خون طول بکشد.

در خصوص روش‌های مناسب بند آوردن خونریزی از بینی و اینکه بعد از چند دقیقه به اورژانس خبر دهید، باید با پزشک صحبت کنید. اما معمولا اگر در مدت ۲۰ دقیقه موفق یه بند آوردن خون دمان نشدید، حتما با اورژانس تماس بگیرید.

اگر خون زیادی از دست داده‌اید
از دست دادن بیش از حد خون می‌تواند خونریزی از بینی را به یک شرایط اضطراری و اورژانسی تبدیل کند. متخصصان پزشکی اغلب می‌گویند خون ارزشمند است و باید جلو خونریزی را گرفت. و اصولا ۵ میلی‌گرم خون با ۳۰ میلی‌گرم آن تفاوتی ندارد. افرادی که دچار خون دماغ می‌شوند بر اساس خونی که در اطراف و روی پیراهن آن‌ها ریخته، می توانند متوجه شوند حدودا چقدر خون از دست داده‌اند. زمانی که حس کردید که بیش از یک قاشق بزرگ غذا خوری خون از دست داده‌اید و باز هم خونریزی در راه است نیاز به کمک پزشکی خواهید داشت.

بهترین کارهای که برای جلوگیری از خونریزی می‌توانید انجام دهید، این است که به سمت جلو خم شوید و با اعمال فشار روی دو سوراخ بینی با هم، منتظر بند آمدن خون باشید. معمولا در شرایط عادی خیلی زود لخته خون در محل خونریزی ایجاد می‌شود و به اتمام می‌رسد.

با این حال، اگر هنوز خونریزی دارید، بهتر است برای سنجش میزان خون از دست رفته یک فنجان یا ظرف دیگر را روبرو خود قرار داده، تا خون خارج شده از بینی شما در آن ریخته شود. با این کار پزشک یا مسئول اورژانس متوجه میزان خون از دست رفته شما خواهد شد. و در صورت نیاز به شما خون تزریق خواهد شد. سابقه بیماری‌های خون مانند:
کم خونی
هموفیلی

و یا مصرف داروهایی که خون را رقیق می‌کنند مانند:
آسپیرین
کومادین (وارفارین)
یا لنووکس

بیشترین نگرانی را به همراه خواهد داشت. اینکه چه میزان خون می‌توانیم بدون نگرانی از دست بدهیم خیلی مهم است. و این بستگی به سلامت کلی بدن شما دارد و اینکه آیا شما علائم کم خونی دارید یا نه. بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا با توجه به وضعیت عمومی بدن شما میزان خونی که بدن شما مجاز به از دست دادن است را محاسبه کند.

علائم خونریزی شدید از بینی
در اثر خون دماغ شدن علایم زیر را خواهید داشت:
خستگی
احساس سرگیجه یا سرگیجه
رنگ پریدگی پست
گیجی
ضربان قلب سریع یا تاکی کاردی
درد قفسه سینه

اگر شما هر کدام از علائم بالا را تجربه کرده اید، باید ۱۱۵ تماس بگیرید، به بخش اورژانس بروید یا بلافاصله با دکتر خود مشورت کنید.

اگر علت خون دماغ شدن شما یک ضربه یا ترومای شدید باشد!
تروما، به ویژه یک ضربه اساسی به سر و صورت، می‌تواند یک شرایط اورژانسی ایجاد کند که خونریزی از بینی تنها یکی از پیامدهای آن باشد. همه ما تجربه وارد شدن یک ضربه کوچک به بینی، افتادن از پله و خونریزی جزئی را داشته ایم. اما منظور ما از تروما چیزی فراتر از این حالت‌ها است. تصادف با یک وسیله نقلیه، برخورد شدید با یک شخص دیگر یا یک مانع، هنگام اسکی، هنگام نزاع و درگیری و کلی شرایط مشابه دیگر. که بعد از این تروماها خون دماغ می‌شویم. در ظاهر تنها چیزی که می‌بینیم و حس می کنیم یک خونریزی از بینی است. اما احتمال شرایط اورژانسی دیگری نیز وجود دارد.

برای مثال ممکن است بینی دچار شکستگی شده باشد، شکستگی در جمجمه رخ داده باشد، ستون مهره‌های گردنی دچار تروما شده باشد و حتی راه‌های تنفسی شخص ممکن است بزودی مسدود شوند. به محض رخ دادن هر نوع ترومای سخت حتما با مرکز اورژانس تماس بگیرید. حتی اگر در ظاهر فقط خون دماغ شده‌اید و فکر می‌کنید اتفاقی برای شما رخ نداده است.

فشار خون بالا می‌تواند باعث خون دماغ شدن شود
خونریزی از بینی می‌تواند هنگامی که فشار خون بالا است رخ دهد. در این حالت شخص به صورت خودبه‌خود خون دماغ می‌شود. بدون اینکه عامل بیرونی باعث بروز خونریزی از بینی شود. در صورت خونریزی از بینی خصوصا اگر سابقه فشار خون بالا، سردرد ضربان دار یا سردرد روانی دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و تحت نظر او قرار بگیرید.

اگر مزه خون را در دهان خود حس می‌کنید!
خونریزی‌هایی که در قسمت جلو بینی اتفاق می‌افتند معمولا با اعمال فشار نسبی بعد از چند دقیقه بند می‌آیند. اما اگر مزه خون را در دهن خود احساس می‌کنید خونریزی ممکن است در قسمت خلف بینی باشد. جایی که عروق خونی نسبتا بزرگ‌تر دچار مشکل شده‌اند. معمولا بند آمدن خون از این عروق طول می‌کشد. پس اگر برای مدت طولانی خونریزی داشتید، با مرکز اورژانس تماس بگیرید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رائفی پور: مستاجرم