فراستی را دوست ندارید، چرا با احساسات مردم «بلوچ» بازی می‌کنید؟


کسانی که دست به انتقاد از فراستی گذاشته‌‎اند، نمی‌دانند که دست روی چه مسئله حساسی گذاشته‌اند و چه گسل خطرناکی را فعال می‌کنند.

عصرایران؛ مصطفی داننده- مسعود فراستی، معروف‌ترین منتقد سینمای ایران در یکی از برنامه‌های هفت، در نقد فیلم « شبی که ماه کامل شد» برای خاندان ریگی از واژه لعنتی استفاده کرد.

فراستی در حال تحلیل نقش «غم ناز» مادر عبدالمالک و عبدالحمید ریگی با بازی فرشته صدرعرفایی بود که گفت:« این زن چند حضور و چند جمله دارد که بر اساس این حضورها، جمع ببندیم که نقش او چیست. این زن خلاف خاندان«لعنتی» ریگی است یا طرفدار آنها؟»

این جمله کافی بود تا سیل انتقادها به سمت فراستی روانه شود. تهیه‌کننده این فیلم از جانب خودش از مردم عذرخواهی کرد.الناز شاکردوست با راه انداختن هشتگ #بلوچ_لعنتی_نیست در صفحه اینستاگرامش خطاب به فراستی نوشت: «صداوسیما و برنامه هفت باید جوابگوی این بی‌حرمتی نسبت به مردم سیستان و بلوچستان و طایفه محترم ریگی باشند.

فراستی را دوست ندارید، چرا با احساسات مردم «بلوچ» بازی می‌کنید؟

علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان در مجلس هم گفت: «مردم ما بیش از همه از صداوسیما گله‌مند هستند و آگاهی مردم از ناآگاهی فراستی دلیلی برای واکنش نشان ندادن از سمت آن‌ها است. مسعود فراستی هر نقدی به فیلم دارد، بگوید، اما چرا دویست هزار نفر را به حساب یک نفر می‌رنجاند؟»

بعد از دیدن واکنش‌ها این سوال در ذهن‌ ایجاد می‌شود که آیا واقعا او به قوم بلوچ توهین کرده است؟

کلمه «لعنتی» واژه خوبی نیست و فراستی نباید از آن استفاده می‌کرد اما وقتی فیلم گفته‌های او را می‌بینیم دقیقا متوجه می‌شویم منظور فراستی از خاندان ریگی، همان برادرانی هستند که عملیات تروریستی انجام می‌دادند نه قوم شریف ریگی نه مردم عزیز بلوچ.

خیلی‌ها مسعود فراستی را دوست ندارند. این دوست نداشتن هم به خاطر این است که بارها از دست او رنجیده‌اند و حالا به نظر می‌رسد فرصت مناسبی برای ضربه زدن به این منتقد بی‌پروای سینما پیدا کرده‌اند.

کسانی که دست به انتقاد از فراستی گذاشته‌‎اند، نمی‌دانند که دست روی چه مسئله حساسی گذاشته‌اند و چه گسل خطرناکی را فعال می‌کنند.

مردم سیستان و بلوچستان در فقر امکانات و توجه به سر می‌برند و روا نیست برای رسیدن به اهداف خود، آنها را دست‌مایه قرار بدهیم و احساسات آنها را خدشه دار کنیم.

بعد از شنیدن این سخنان این مردم شریف با خود فکر می‌کنند این چه رسمی است که ما باید هم از نبود امکانات رنج بکشیم و هم دلمان از توهین‌ها برنجد.

فراستی باید ادبیات‌اش را درست کند. این معنا بر کسی پوشیده نیست اما سخنان او در نقد فیلم شبی که ماه کامل شد، توهین به قوم بلوچ و ریگی نبود.

لطفا برای کسب رای و محبوبیت، احساسات مردم را بازیچه قرار ندهیم. مردم گناه دارند. آنها به اندازه کافی درگیر مشکلات اقتصادی و اجتماعی هستند.

در این میان البته برخی از اهالی رسانه هم به همان دلیل دوست نداشتن، بر این آتش دمیدن و در تیترهای خود از واژه توهین زشت فراستی استفاده کردند.

بهتر است به جای این دلسوزی‌ها سعی کنیم تصویری بدی که به واسطه برخی از فیلم‌های سینمایی دهه 70 در ذهن مردم شکل گرفته است را پاک کنیم و سینه خود را به خاطر نبود امکانات چاک کنیم.

کاش به جای موج‌سواری روی احساسات مردم آنهم در آستانه انتخابات مجلس یازدهم، کمی برای بی آبی سیستان و بلوچستان، برای مدارس و دانش آموزان آن فکری می‌کردیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی