راه‌اندازی اورژانس ویژه در عسلویه ضرورتی که تاکنون مغفول مانده‌است


راه‌اندازی اورژانس ویژه در عسلویه ضرورتی که تاکنون مغفول مانده‌است

بوشهر -ایرنا- باتوجه به وجود تاسیسات عظیم نفت و گاز در منطقه پارس جنوبی و ماهیت حادثه خیز بودن چنین محیط های صنعتی راه‌اندازی اورژانس ویژه در این منطقه استراتژیک نگرانی‌ها درباره حوادث غیرمترقبه و پدافند غیرعامل را کاهش می دهد که تاکنون در این مهم مغفول مانده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باتوجه به مراکز و پالایشگاه‌های متعدد در این استان طرحی را با عنوان اورژانس پارس جنوبی برای ساماندهی به اورژانس منطقه جنوب استان بوشهر در دست اقدام دارد.
سعید کشمیری در نشست با نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه افزود: کمیته ملی ساماندهی مسائل آلاینده‌های عسلویه، ابعاد مختلف محیط‌زیست، ساماندهی فاضلاب صنعتی، برنامه‌ریزی برای کاهش آلاینده‌ها، جا و مکان‌یابی مناسب با توجه به مطالعات صورت گرفته و سایر عوامل محیطی و پیرامونی را مور بررسی و در دستور کار دارد.
وی بیان کرد: با راه‌اندازی مرکز مطالعات محیطی و آلاینده‌ها و تکمیل مطالعات مقطعی و سالیانه، پایش مناسبی از سلامت مردم و درنهایت تصمیم‌گیری برای ادامه روند فعلی و یا سایر تصمیمات لازم گرفته می‌شود.
کشمیری گفت: با توسعه بیمارستان تامین اجتماعی در عسلویه و تصویب پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر راه‌اندازی یک بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی مشکلات درمانی شهرستان عسلویه به صورت چشمگیری کاهش یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به نقش مهم پیوست سلامت در تضمین سلامتی ساکنان مناطق پیرامونی طرح‌های صنعتی و عمرانی لازم است این پیوست در همه طرح‌ها لحاظ شود.
کشمیری ادامه داد: مردم استان بوشهر باید از مزایای اجتماعی حضور صنایع عظیم نفت و گاز بهره‌مند شوند ضمن اینکه نباید به سلامت آنان آسیبی وارد شود.
این مقام مسئول گفت: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به عنوان بانی سلامت استان اقدام به راه‌اندازی دبیرخانه پایش آلودگی‌های صنایع نفت، گاز و انرژی و اثرات آن بر سلامت کرده است.
وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پژوهشی از مردم عسلویه ۶ هزار نفر به صورت اتفاقی انتخاب و مورد پرسشگری و معاینه و خون آنها در ۸۰ آیتم متفاوت مورد آزمایش قرار می‌گیرد.
کشمیری یادآورشد: در این پژوهش آمار علمی از میزان بیماری‌ها در قشرها و در سنین مختلف استخراج می‌شود.
وی اظهار کرد: فاز نخست طرح نظام ارجاع الکترونیک سلامت با هدف نظم دادن به فرایند بهداشت و درمان، کاهش هزینه های درمان و ارتقای کیفیت آن از ۱۵ تیرماه در استان آغاز شده است.
کشمیری یادآور شد: اجرای طرح نظام ارجاع الکترونیک سلامت از سرگردانی‌ها، صرف مخارج و هدر رفت هزینه‌ها جلوگیری می‌کند و بوشهر از استانهای پیشرو در اجرای این طرح است.
وی با بیان اینکه شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم تا هفته دولت به بهره‌برداری می رسد گفت: درمانگاه تخصصی در کنگان در حال ساخت است و همچنین بخش‌هایی از بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان نیازمند بازسازی و بهسازی است که قراردادهای آن در حال انعقاد است.
نماینده مردم شهرستان‌های دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: کارهای خوب و ارزشمندی در حوزه سلامت استان بوشهر صورت گرفته است.
سکینه الماسی افزود: بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان قطب درمان جنوب استان بوشهر است و شهرستان‌های استان مجاور را نیز پوشش می‌دهد بنابراین باید نگاه ویژه‌ای به این بیمارستان شود.
وی بابیان اینکه کاستی های حوزه سلامت استان به ویژه حوزه جنوب را باید با همکاری هم دیگر برطرف کرد تصریح کرد: بیمارستان امام هادی (ع) دیر بصورت تخصصی ساخته‌شده است ولی استفاده بهینه از آن نمی‌شود.
نماینده مردم شهرستان‌های دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیتی با عنوان شورای راهبردی پتروشیمی‌ها در حوزه جنوب است که باید از این ظرفیت برای تکمیل، تجهیز، نوسازی و بهسازی حوزه سلامت بهره برد.
اهتمام به حفظ محیط زیست و توجه به سلامت مردم مناطق پیرامون تأسیسات پارس جنوبی از دغدغه‌های دولت نیز هست طوری که رئیس جمهوری در سفر اسفندماه پارسال رئیس جمهوری به استان بوشهر که آئین‌های دیدار مردمی و افتتاح فازهای پارس جنوبی در شهرستان‌های عسلویه و کنگان به عنوان مناطق میزبان پارس یک و دو برگزار شد نیز از تشکیل کمیته ملی ساماندهی محیط زیست عسلویه خبر داد.
وی در نشست پایانی این سفر در گفت وگو با خبرنگاران گفت: باتوجه به اینکه مطالبه جدی مردم اهتمام و ساماندهی به وضعیت محیط زیست پارس جنوبی است برای تحقق این مهم فردا (دوشنبه) در هیأت دولت مطرح و کمیته ملی تشکیل خواهد شد.
حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی افزود: اجرای طرح‌های پارس جنوبی، فشارهای محیط زیستی در این استان و عسلویه ایجاد کرده و برای آن باید درمانی پیدا کرد.
وی یادآورشد: در جلسه هیأت دولت کارگروهی با حضور وزرای نفت، مسکن، کشور، بهداشت و همچنین سازمان‌های محیط زیست و برنامه و بودجه ایجاد خواهد شد و با کمک مقامات محلی و دانشگاهی، طرح‌های لازم برای بهتر شدن مساله محیط زیست استان، ارائه می‌شود و طبق گفته وزیر نفت، هر چه از مدت زمان اجرایی شدن فازهای پارس جنوبی بگذرد آلودگی ناشی از آنها کمتر خواهد بود.

۶۰۴۷/‏۶۰۴۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403