همکاری خوبی بین شورای نگهبان و وزارت کشور وجود دارد


همکاری خوبی بین شورای نگهبان و وزارت کشور وجود دارد

تهران - ایرنا- سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه همکاری بسیار خوبی در این دوره بین شورای نگهبان و وزارت کشور برقرار است، گفت: این همکاری را باید غنیمت بدانیم.

عباسعلی روز پنجشنبه در همایش فرمانداران سراسر کشور، ابراز امیدواری کرد: اسفند امسال انتخابات خوبی در شان مردم و نظام داشته باشیم.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه مبانی نظام جمهوری اسلامی نظام مردم سالار است که مهمترین استناد آن اصل ششم است، گفت: قانون اساسی در اصل دوم پایه ها یعنی اتکا به آموزه های دینی و اسلامی و احکام الهی را تعیین کرده است.
وی افزود: آنچه در حقوق بین الملل هم امروز تحت عنوان حق تعیین سرنوشت صحبت می شود، اینکه مردم آزاد باشند سرنوشت شان را خود تعیین کنند، هم در عرف هم حقوق بین المال و هم قانون اساسی این موارد را داریم.
کدخدایی درباره انتخابات با اشاره به اصل ششم، گفت: انتخابات یکی از اصلی ترین روش های اداره جامعه بوده که از آغاز نظام، انتخابات به درستی و بدون هیچ وقفه ای انجام شده است.
وی افزود: در کشورهای دیگر در برهه و بحران کوچک، انتخابات و ساختار خود را تعطیل می کنند اما حضرت امام به اصرار تاکید داشتند قانون اساسی و نظام سیاسی جامع ایران تدوین شود و از همان آغاز انقلاب هم انتخابات و هم همه پرسی داشته ایم.
سخنگوی شورای نگهبان مهمترین بحران را جنگ تحمیلی برشمرد و اظهار داشت: در طول جنگ انتخابات اصلاً تعطیل نشد و این از افتخارات و ارزش های نظام جمهوری اسلامی ایران بود که انتخابات به تعطیلی کشیده نشده است.
وی نکته دوم بحث انتخابات را بحث مردمی بودن آن عنوان و تصریح کرد: انتخابات جمهوری اسلامی چه در نظارت و چه در اجرا مقدور نیست جز با رفتن سراغ معتمدین و مردم کوچه بازار چون جمهوری اسلامی یک نظام مردمی است. در نظارت هم چنین است. بار اصلی انتخابات بر دوش مردم است با این وضعیت به ضرورت صیانت از آرای مردمی می رسیم.
وی افزود: نظام ما نظام مردمی است و صیانت پایداری از آرای مردمی وظیفه همه ماست و فرقی هم ندارد شورای نگهبان باشد یا وزارت کشور. راهبرد مطرح شده مقام معظم رهبری حق الناس بودن آرای مردم است که مفاهیم بزرگی پشت آن نهفته است.
کدخدایی گفت: در بعد تخصصی شورای نگهبان و هیات های تخصصی و دوستان وزارت کشور مدیریت اجرا را برعهده دارند باید در جهت حفاظت و صیانت از آرای مردم باید کار کنند.
به گفته وی، وزیر استانداران و فرمانداران طبق قانون مسئول حسن احرای این قوانین هستند. اینگونه نیست دوستان در وزارت کشور مسئولیتی در صحت و سقم انتخابات نداشته باشند البته نظارت با شورای نگهبان است.
سختگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: امر رای مردم را حق الناس بدانیم بحث سلامت انتخابات، مشارکت در انتخابات و امنیت در انتخابات مساله مهم می شود.
کدخدایی یکی از نقش های استانداران و فرمانداران را اجرای صحیح قانون دانست و گفت: علائق و سلیقه ها محترم است اما همه مشارکت و امنیت باید با اجرای صحیح قانون همراه باشد و در این صورت نگران از هیچ مساله ای نخواهیم بود. می توانیم بگوییم همه تابع قانون هستیم و اگر قانون انجام شود بقیه موارد را هم می توانیم انجام دهیم.
وی ادامه داد: اجرای صحیح قانون ایجاد اعتماد عمومی می کند و مردم با اعتماد بیشتری به کارگزاران نظام نگاه می کنند.
کدخدایی یکی از ضعف های انتخابات را برخورد با تخلفات عنوان کرد و گفت: انتخابات کنش عظیم اجتماعی است و طبیعی است که تخلف صورت می گیرد اما چگونگی برخورد با تخلفات مهم است. اگر مردم برخورد با تخلفات را ببینند کسی نمی تواند ما و شما را به جانبداری متهم کنند.
وی ادامه داد: در بحث اجرا و نظارت باید باهم همکاری داشته باشیم و این همکاری خوب است و این هماهنگی اجرا و نظارت است.
سخنگوی شورای نگهبان با قدردانی از وزیر کشور، گغت: از وزیر کشور تشکر می کنم این همت را دارند و جلسات کارشناسی ما با وزارت کشور برقرار است. یکی از ادواری است که همکاری خوبی بین شورای نگهبان و وزارت کشور برقرار است و این را باید غنیمت بدانیم.
کدخدایی انتخابات الکترونیک را از الزامات ما در جامعه فعلی دانست و اظهار داشت: قانون بر ما تکلیف کرده و ما هم آمادگی داریم و تا هر مرحله ای که بتوانیم سلامت و امنیت را تامین کنیم.
وی افزود: با وزارت کشور هماهنگ هستیم انتخابات الکترونیک برگزار شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در