لیزردرمانی جایگزین دارو می‌شود


لیزردرمانی جایگزین دارو می‌شود
مطالعات اخیر نشان می‌دهد لیزردرمانی با دوز کم می‌تواند یک جایگزین ایمن و مؤثر برای درمان برخی از عوارض شیمی‌درمانی باشد و جایگزین دارو شود.

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، یکی از مهم‌ترین عوارض شیمی‌درمانی و رادیوتراپی در ناحیه سر و گردن، موکوزیت دهان است. این عارضه که در بیش از ۴۰ درصد افراد مبتلا به سرطان پس از شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی دیده می‌شود، به التهاب مخاط دهان گفته می‌شود.

این التهاب دردناک زخم مانند شبیه به سوختگی است و باعث پوسته شدن لایه داخلی دهان می‌شود. این عارضه بسته به واکنش سیستم ایمنی بدن و دوز دارو می‌تواند خفیف یا شدید باشد و حتی به عفونت و خونریزی منجر شود.

موکوزیت در افرادی که پیوند مغز استخوان می‌شوند نیز دیده می‌شود. ناتوانی در جویدن و بلع غذا، احساس درد و سوزش شدید، مشکل در تکلم و تنفس از جمله مهم‌ترین عوارض این التهاب است. معمولاً از داروهای قوی برای درمان این عارضه استفاده می‌شود و می‌تواند بیمار را با مشکلات مختلفی مواجه کند.

مطالعات اخیر محققان انجمن بین‌المللی انکولوژی دهان (ISOO) نشان می‌دهد لیزردرمانی با دوز بسیار کم که فتوبیومدولاسیون (photobiomodulation therapy) نام دارد، در درمان این عارضه مؤثرتر از دارودرمانی است و عوارض جانبی کمتری دارد.

نتایج اولیه این روش مؤثر بوده و رضایت بیماران را جلب کرده است.

محققان همواره به دنبال روش‌های مؤثر برای کاهش و درمان عوارض شیمی درمانی هستند.

نتایج این مطالعه در نشریه Supportive Care in Cance منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تدوین طرح مدرسه مجازی بزرگسالان برای کاهش تنوع مدارس