سه گلشنی به نام تاکِ پاک


سه گلشنی به نام تاکِ پاک

گرچه گاهی نظرم مثل شما نیست عزیز! راهم از راه شما نیز جدا نیست عزیز! شعرهای تو گواه اند که قصدت پاک است سخنت ذکر تسلای دل غمناک است سخنت واژه بهشاعر:محمدعلی رضاپور

"گرچه گاهی نظرم مثل شما نیست عزیز!
راهم از راه شما نیز جدا نیست عزیز!"
شعرهای تو گواه اند که قصدت پاک است
سخنت ذکر تسلای دل غمناک است
سخنت واژه به واژه، فورانی ست عظیم
و نگاهت به لبِ آتشیِ افلاک است
آن که پاک است که از نقد کسی باکش نیست
شادم از این که سمندِ سخنت چالاک است
شیربانگی که در آهنگِ خروشانت هست
انعکاسِ تپشِ یکدله ای بی باک است
تاکِ پاک ای که به تو هر که، خیالی دارد
مطمئن ام که دل پاک تو، از این خاک است
رنج را دیده و از درد، به تنگ آمده ای
دلت از این همه پیمان شکنی، صد چاک است
و دمت گرم که نیلوفرِ این مرداب ای
و دلت خوش که سرت شعشعه ی ادراک است
" و به آزادگی ات ای نفسِ پاک! درود."

سه گلشن،
قالب تازه ای در شعر پارسی ست که دست کم با یک مصراع یا لَخت شروع می شود و با چند یا چندین مصراع یا لَخت با حداکثر تنوع پذیری در شکل های قافیه یا حتی بدون قافیه ادامه می یابد و با یک یا چند مصراع یا لَخت به پایان می رسد.
در میان قالب های شعر پارسی، تنها سه گلشن است که آشکارا در ساختارِ کلیشه ایِ خود، آغاز، میانه(بدنه و متن) و پایان را داراست.
هیچ قالب دیگری در شعر پارسی، این گونه آشکارا و در خودِ ساختارِ کلیشه ای اش دارای این چنین نظم دقیقی نیست و از این منظر، قصیده – که دارای تشبیب و تخلص و مدح و دعای جاودانگی ست
تا حدودی به سه گلشن، شباهت پیدا می کند؛ اما باید توجه داشت که اولا این ویژگی قصیده، در لایه ی معنایی آن است و آشکارا در ساختار کلیشه ای قالب نیست و از این نظر، آن قدر که سه گلشن، کار شاعر و مخاطب خود را آسان می کند، قصیده، چنین امتیازی ندارد. دوم این که این ویژگی قصیده، امروزه چندان رواجی ندارد و تقریبا از یاد رفته است.
خلاصه: سه گلشن، تنها قالب شعر پارسی ست که آشکارا در ساختار کلیشه ای خودش دارای آغازگر، متن و پایانبخش است و از این منظر، ساختار مهندسی کاملا منظمی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه شعرنو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زخم هموفیلی بر تن رنجور بیماران