با فواید عصاره لیمو ترش آشنایی دارید؟ عصاره لیمو ترش تازه در درمان عفونت های تنفسی، جوش صورت، پاکسازی بدن از سموم موثر است، کلسترول پایینی دارد و در تنظیم فشارخون نیز مفید می باشد. عصاره لیمو ترش در موارد گوناگونی کاربرد دارد بطور مثل کاربرد ساده آن پاک کردن لکه ها می باشد و در کنار این کاربرد ساده، دارای خواص ضدسرطان نیز می باشد. در این مقاله از بخش طب سنتی و تغذیه دکتر سلام به بررسی فواید عصاره لیمو ترش می پردازیم.

فواید عصاره لیمو ترش برای سلامتی + ارزش غذایی آن

مواردی که در این مقاله بررسی خواهند شد:

عصاره لیمو ترش مواد مغذی آن فواید و موارد استفاده آن درمان عفونت های تنفسی روشن شدن پوست درمان آکنه تقویت کننده مو خاصیت ضد سرطان ضدباکتری جلوگیری از سنگ کلیه کمک به کاهش وزن تنظیم کلسترون کاهش فشار خون خواص سم زدایی افزایش جذب مواد مغذی حفاظت در برابر هپاتیت نظافت منزل دفع حشرات از هر میوه عصاره لیمو ترش چه مقدار می توان عصاره گرفت؟ آیا لیموترش ضرری هم می تواند داشته باشد؟

عصاره لیمو ترش

میوه لیمو ترش داری مقادیری آب ترش مزه و تازه می باشد که با گرفتن این عصاره، آبلیمو یا عصاره لیمو ترش به دست می آید. ویتامین C موجود در آب لیمو ترش علاوه بر اینکه برای بدن مفید است در نظافت نیز نقش مهمی را دارد، این ویتامین در عصاره لیمو ترش خاصیت پاک کنندگی لکه ها از لباس و دندان را دارد. آبلیمو در بطری و بصورت رقیق شده با آب در مراکز خرید به فروش می رسد البته این آبلیموها حاوی مواد نگهدارنده نیز می باشند.

در عصاره لیمو ترش مقادیر زیادی اسیدسیتریک وجود دارد. میزان اسید آن بیش از 2 ph است، بنابراین عصاره لیمو ترش بسیار اسیدی است و همین خاصیت قلیایی بودن برای بدن مفید است. عصاره لیمو ترش را با اضافه کردن آب به منظور رقیق کردن و افزودن نمک یا شکر و یا عسل بصورت لیموناد یا شربت آبلیمو مصرف می کنند که بسیار رایج است. لیموناد یا شربت آبلیمو یک نوشیدنی عالی در تابستان و هوای گرم است زیرا کم آبی بدن را جبران می کند.

فواید عصاره لیمو ترش برای سلامتی + ارزش غذایی آن

مواد مغذی و ارزش غذایی عصاره لیمو ترش

طبق تحقیقات انجام شده یک چهارم فنجان عصاره لیمو ترش حاوی بیش از 4 گرم کربوهیدرات، 23.6 گرم ویتامین C است و کالری این مقدار آب لیموترش 13 می باشد. پتاسیم، کلسیم و اسیدفولیک به وفور در عصاره لیمو ترش موجود می باشد. همچنین، عصاره لیمو ترش از ترکیبات زیست فعال مانند اسیدسیتریک، لیموویید مرکبات، پلی فنل ها و اسید اسکوربیک تشکیل شده است.

فواید و موارد استفاده عصاره لیمو ترش

عصاره لیمو ترش برای بدن مفید است زیرا باعث افزایش ایمنی بدن، تقویت پوست و مو می شود و به هضم غذا کمک می کند و لازم است بدانید که خاصیت چربی سوزی دارد و ضد سرطان است. در اینجا با جزییات به فواید عصاره لیموترش و موارد استفاده آن می پردازیم.

درمان عفونت های تنفسی

از گذشته تا به حال ترکیب آبلیمو یا عصاره لیمو ترش تازه با عسل و رقیق کردن این ترکیب با آب گرم برای درمان گلودرد استفاده می شود. در سال 2017 تحقیقاتی انجام شد که نتیجه نشان داد ترکیب عسل با عصاره لیموترش تازه می تواند داروی جایگزینی برای درمان عفونت دستگاه تنفسی باشد. به این شکل که دو باکتری استرپتوکوک پنومونیه و استرپتوکوک پیوژنز را غیرفعال کرده چرا که این دو باکتری عامل عفونت های جدی در دستگاه تنفسی می باشند. همچنین، ویتامین C موجود در عصاره لیمو ترش سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

روشن شدن پوست

مالیدن عصاره لیمو ترش تازه بر روی پوست بدلیل اینکه بسیار اسیدی است، پوست را آزار می دهد برای همین عصاره لیمو ترش تازه را با عسل ترکیب می کنند و عصاره آب لیمو ترش یک آب رسان و ماسک طبیعی بی ضرر با خاصیت روشن کنندگی پوست می باشد. این ترکیب ضد قارچ های کیسه ای بنام کاندیدا آلبیکانس می باشد همچنین یک آنتی باکتریا و ضد قارچ بسیار قوی است. شما می توانید این ماسک را برای روشن شدن آنی پوست و بعنوان یک ماسک پاک کننده خانگی استفاده کنید، می توانید این عصاره را با نمک دریا یا شکر ترکیب کنید.

فواید عصاره لیمو ترش برای سلامتی + ارزش غذایی آن

درمان آکنه

عصاره لیمو ترش تازه یک آب رسان طبیعی با خاصیت ضدمیکروبی است. براساس تحقیقات علمی، اسید اسکوربیک موجود در آب لیمو ترش تازه آکنه را از بین می برد. در درمان پروپیونی باکتر آکنه بسیار موثر است. بعلاوه، با پوسته پوسته شدن پوست صورت، چربی اضافه آن را از بین می برد. بهترین راه برای اثرگذاری موثر این ماسک باید پوست را عمیقا به این ترکیب آغشته کرده و یک شب بر روی پوست باقی بماند. عصاره لیمو ترش تازه با خاصیت روشن کنندگی باعث کم شدن آکنه هم می باشد.

تقویت کننده مو

طبق نظرات علمی ارائه شده در مراکز علمی معتبر، عصاره لیمو ترش تازه روند سفید شدن مو را کاهش می دهد. روغن نارگیل با عصاره لیمو ترش یک درمان خانگی برای رفع سفیدی مو است، دلیل سفید شدن مو کمبود رنگ دانه می باشد. با این وجود، عصاره مرکبات مانند پاک کننده های طبیعی عمل می کنند و تمیز کننده مو و پوست سر هستند.

خاصیت ضد سرطان

لیمووئید مرکبات که در عصاره لیمو ترش تازه می باشند و این مرکبات ترکیبات نادری را که خاصیت ضدسرطان دارند را شامل می شوند. طبق تحقیقات علمی که در آمریکا انجام شده است؛ لیموناد رشد سلول های سرطانی و آپوپتوز را کاهش می دهد. در آزمایشی که بر روی حیوانات انجام گرفت، این ترکیب قوی سلول های متاستاز که عامل گسترش سرطان هستند را متوقف می کند. آزمایشی دیگر بر روی حیوانات در سال 2017 انجام گرفت که نشان می دهد که ترکیب سیر و عصاره لیمو ترش یک ضدسرطان قوی است. این ترکیب در در انسان ها نیز خاصیت ضد سرطان دارد.

ضدباکتری

طبق تحقیقات علمی، عصاره لیمو ترش تازه خاصیت ضد باکتریایی دارد. در تحقیقی، اثربخشی این ترکیب بعنوان دهان شویه با دیگر دهان شویه ها موجود در بازار مقایسه شد. اسید نیتریک موجود در عصاره لیمو ترش تازه اثر بسزایی در نابودی باکتری های در حال رشد دارد. این عصاره می تواند بعنوان یک گندزدا در آب آشامیدنی به منظور از بین بردن باکتری ویبریوکلرا که عامل وباست استفاده شود.

جلوگیری از سنگ کلیه

نوشیدن روزانه دوعدد عصاره لیمو ترش رقیق شده با آب خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد. طبق گفته متخصصان کلیه، ساختار سنگ کلیه مانع از وجود سیترات می شود، اسید سیترات نمک با کلسیم پیوند خورده و سنگ کلسیمی را تشکیل می دهد.

بهرحال، عصاره دیگر مرکبات مانند عصاره پرتقال نیز می تواند مفید و موثر باشد. در سال 2015 مطالعاتی صورت گرفت، براساس این تحقیق عصاره لیموترش تازه، زردآب که توسط کبد تولید می شود را رقیق کرده و به جریان این ماده در بدن و سم زدایی کمک می کند. در نتیجه آنزیم های کبدی فعال می شوند و از سنگ کیسه صفرا جلوگیری می کنند.

فواید عصاره لیمو ترش برای سلامتی + ارزش غذایی آن

کمک به کاهش وزن

آبلیمو در نتیجه ی رقیق شدن عصاره لیمو ترش تازه با آب است، این ترکیب رقیق شده یک چربی سوز خوب است. نتایج حاصل از آزمایشاتی که بر روی حیوانات انجام شد حکایت از این دارد که پلی فنل ها موجود در عصاره لیمو ترش تازه مانع از تجمع چربی ها و اضافه وزن می شوند. بر طبق یک نسخه قدیمی از طب آئورودیک نوشیدن یک لیوان آب گرم بهمراه 10 میلی گرم عسل و 5 میلی گرم آب لیموترش تازه هر روز صبح درمان چاقی است.

تنظیم کلسترول

عصاره لیمو ترش تازه به دلیل داشتن خاصیت چربی سوزی در درمان های خانگی پرطرفدار است. سال 2015 آزمایشاتی بر روی موش هایی با رژیم غذایی بسیار چرب انجام گرفت، به این صورت که همزمان عصاره لیمو ترش تازه نیز در برنامه غذایی آن ها بود. در این آزمایشات، محققان شاهد کاهش چشمگیر کلسترول پلاسما، تری گلیسرید و کلسترول بد( لیپوپروتئین) بودند. همچنین، عصاره لیمو ترش ، به افزایش کلسترول خوب خون کمک کرد.

کمک به کاهش فشار خون

در طی یک تحقیق در ژاپن بر روی زنان میانسال و سالخورده نشان می دهد که نوشیدن روزانه عصاره لیمو ترش تازه، همراه با پیاده روی، باعث کاهش فشار خون سیستولیک می شود.

خواص سم زدایی

آب لیمو ترش تازه، همانطور که می دانید خاصیت سم زدایی دارد و این خاصیت به سلامت کبد، روده و کلیه ها کمک می کند. در کتاب رژیم آب لیمو نوشته ترزا چوانگ می خوانیم؛ آب لیمو شاخص گلوکز را کاهش می دهد و به دوام سطح انرژی در حالت متابولیسم بدن کمک می کند.

افزایش جذب مواد مغذی

چکاندن عصاره لیمو ترش تازه بر روی سالاد یا گوشت به جذب بهتر مواد مغذی بویژه آهن کمک می کند. در سال 2016 گزارشات علمی منتشر شد، در این گزارشات آمده است؛ نوشیدن چای سبز با لیمو باعث افزایش جذب محتوای ترکیبات فنلی می شود، در حالی که چای سبز به تنهایی این جذب بالا از پلی فنل ها را در بدن ندارد. فعالیت رادیکال های آزاد افزایش می یابد.

حفاظت در برابر هپاتیت

عصاره لیمو ترش از کبد در برابر آسیب های ناشی از مصرف الکل جلوگیری می کند. سال 2017 تحقیقاتی در مورد تاثیرات عصاره لیمو ترش انجام شد، نتیجه این بود که فلاونوئیدهای موجود در عصاره لیمو ترش سموم مخرب در خون را دفع می کنند. بعلاوه، روغن و پکتین که در لیمو یافت می شود برای روده و معده عایق خوبی است.

نظافت منزل

عصاره لیمو ترش در تمیز کردن سطوح سیمانی و چوبی کاربرد دارد و به خوبی لکه های روغنی را از لباس ها پاک می کند. برای درست کردن مواد شوینده خانگی می توانید یک لیمو متوسط را با آب ترکیب و محلول بدست آمده را برای از بین بردن بوی غذا در یخچال و فر اسپری کنید.

دفع حشرات

شما می توانید برای دفع حشرات از عصاره لیمو ترش یا پوست آن استفاده کنید. حمام محلول آب و عصاره لیمو ترش تازه برای حیوانات خانگی نیز موثر است زیرا علاوه بر اینکه کک های بدن حیوانات را دفع می کند یک حمام معطر و لذت بخش نیز برای حیوان خانگی شما محسوب می شود.

فواید عصاره لیمو ترش برای سلامتی + ارزش غذایی آن

از هر میوه لیمو ترش چه مقدار می توان عصاره گرفت؟

نظرات متفاوتی در این مورد است. بهرحال، اندازه لیمو ها بستگی به منطقه پرورش آن ها دارد. در 4 الی 5 لیمو متوسط 454/0 کیلو گرم عصاره وجود دارد. بطور متوسط، یک لیمو برابر با 3 یا 4 قاشق غذا خوری عصاره لیمو ترش است. یک لیمو بزرگتر معادل یک چهارم فنجان حاوی عصاره است که حدودا 4 قاشق غذا خوری می شود. لازم است بدانید، عصاره یک لیمو برابر با 4 قاشق غذاخوری عصاره لیمو ترش می باشد. از یک لیمو می توان به اندازه یک قاشق غذا خوری پوست لیمو به دست آورد.

لازم به ذکر است که مقدار عصاره لیمو تازه با لیمو کهنه یکی نیست. آبگیری لیمو به 10 الی 20 ثانیه زمان احتیاج دارد. با استفاده از دستگاه آبگیری فرآیند عصاره گرفتن راحت تر انجام می شود.

آیا عصاره لیمو ترش ضرری هم می تواند داشته باشد؟

اگر نگهداری آب لیمو ترش مناسب و اصولی نباشد، این عصاره پر سود را مضرر می کند. عصاره لیمو ترش تازه در دمای اتاق خاصیت خود را بعد از چند ساعت از دست می دهد. اگر بو و طعم این عصاره بشدت ترش یا رنگ آن زرد تیره است این عصاره خاصیت خود را از دست داده است و فایده ای برای بدن ندارد. عصاره لیمو ترش باید تازه باشد. علیرغم اینکه اسید سیتریک موجود در عصاره لیمو ترش از رشد باکتری ها جلوگیری می کند ولی در نهایت در دمای اتاق خاصیت خود را از دست خواهد داد. عصاره لیمو ترش نهایت یک روز می تواند تازگی خود را در یخچال حفظ کند. بهترین راه برای حفظ تازگی آن این است که آن را فریز کنید و در قالب های یخ نگه دارید. در صورت نیاز قالب های یخ را شکسته و استفاده کنید.

اگر عصاره لیمو ترش را از مراکز خرید تهیه می کنید به تاریخ انقضا آن توجه داشته باشید. آب لیمو ترش را می توان 6 الی 12 ماه در یخچال یا انبار در مای مناسب نگه داشت. در هر صورت توصیه می شود در صورت خرید عصاره لیمو ترش حتما به تاریخ انقضای آن که بر روی بطری است توجه شود.