ثروت آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان موجب قدرتمندی کشور می‌شود


معاون نوآوری و فناوری سابق وزیر ارتباطات گفت: برگزاری رویدادهایی که منجر به گردهمایی فعالان حوزه فضایی می‌شود، زمینه‌ساز این است که شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان استارت‌آپی بتوانند با فعالیت خودشان ثروت آفرینی کرده و بستر را برای توانمندسازی و قدرتمندی کشور با تکیه بر سرمایه‌های اقتصادی فراهم کنند. به گزارش فاوانیوز به نقل از ایرنا، نصرالله...

ثروت آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان موجب قدرتمندی کشور می‌شود
معاون نوآوری و فناوری سابق وزیر ارتباطات گفت: برگزاری رویدادهایی که منجر به گردهمایی فعالان حوزه فضایی می‌شود، زمینه‌ساز این است که شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان استارت‌آپی بتوانند با فعالیت خودشان ثروت آفرینی کرده و بستر را برای توانمندسازی و قدرتمندی کشور با تکیه بر سرمایه‌های اقتصادی فراهم کنند.

به گزارش فاوانیوز به نقل از ایرنا، نصرالله جهانگرد با بیان تلاش‌هایی که در سازمان و پژوهشگاه فضایی ایران انجام می‌شود، گفت: در بخش فضایی بحث تکنولوژیک، بازار و تدابیری را داریم که آنها را در سطح ملی دنبال می‌کنیم. نقطه عطف مدیریت این دوره حوزه فضایی، تغییر پارادایمی است که در این صنعت است.
جهانگرد افزود: ورود کشور در تکنولوژی از منظر حاکمیتی و اقتدار بیشتر در بخش امنیتی بوده، اما امروز در سطح ملی با جنبه‌های اقتصادی و کاربردهای متنوعی که در این حوزه است مواجه هستیم.تغییر رویکرد توجه به جنبه‌های اقتصادی و کاربردهای متنوع دراین حوزه است که توان علمی، فنی و اقتصادی کشور موجب افزایش توان اقتداری در سطح منطقه می‌شود.
آینده ارتباطات جهان، به اقتصاد وابسته است. او با این توضیح افزود: ترند حوزه تکنولوژی به سمت این است که در آینده هر شهروندی در کره زمین دارای شماره‌ای باشد که تمام سرویس‌ها را روی آن می‌گیرد و این آثار یکپارچگی جهانی‌اش با IT و IOT ترویج می‌شود. همه این‌ها به معنی است که در صنعت ارتباطات بازار بسیار وسیعی در کاربردهای فضایی خواهیم داشت.
جهانگرد اشاره کرد: سایر جنبه‌های فضایی که در ۱۷ شاخه مانند حمل و نقل، پایشگری و… جنبه‌های نویی هستند که در کشور ما کمتر به آن پرداخته شده است. امیدوارم این بخش نوپا با تمهیداتی که در تغییر رویکرد به وجود آمده با مشارکت بخش غیردولتی تبدیل به یک بخش بسیار پرتوان در اقتصاد ایران شود.
رویکرد در پژوهشگاه فضایی، دولت و سازمان فضایی باز کردن بازار و حضور غیردولتی در این بازار است که می‌توان آن را از طریق تسهیل حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، تامین مالی، از طریق توسعه بازار و کاربردهای متفاوت در بازار به دست آورد. در هفته جلسات مختلفی با نیت توسعه کسب و کارهای حوزه فضایی و کابردهایی که ممکن است و ما در کشور از آنها غفلت کرده‌ایم برگزار می‌شود که این‌ها موجب افزایش توان ملی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در بحث زلزله، راهداری، پایش‌گری زیست محیطی، سلامت و… هر قدر بتوانیم از پردازشگری داده فضایی استفاده کنیم موجب افزایش توان ما می‌شود و دستاوردهای اقتصادی را بهینه‌سازی می‌کند.
او در پایان گفت: مطمئن باشید این بخش، آینده بسیار پر رونق و پر تحرکی را در اقتصاد ایران به دوش خواهد کشید و زمینه اشتغال و نوآفرینی را فراهم خواهد کرد. در صندوق و سازمان فضایی این اعتماد و همبستگی را پیدا کردیم که زنجیره تامین را در جهت تسهیلگری کامل کنیم.
حاصل گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان چه بود؟
علی وحدت رئیس صندوق نوآوری شکوفایی در اختتامیه گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه فضایی از شناسایی ۱۸۲ شرکت و ۲۰۰ میلیارد تومان تقاضا خبر داد.
او گفت: قبل از شروع این رویداد ماه‌ها درگیر شناسایی و دعوت شرکت‌ها بودیم و در نهایت ۱۸۲ شرکت شناسایی شدند. نزدیک به ۱۰۰ شرکت در نمایشگاهی که ترتیب داده شده بود، شرکت کردند و محصولات خود را ارائه دادند. علاوه بر این ۶ رویداد فناورانه نیز با حضور شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه فضایی با کمک وزارت راه، شهرداری تهران، جمعیت هلال احمر، سازمان فضایی، پژوهشگاه فضایی و سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد که ۴۵۰ نفر برای حضور در آن ثبت نام کردند.
وی ادامه داد: طی این سه روز ۲۰۰ میلیارد تومان تقاضا به دست ما رسید که تلاش شد در راستای تخصیص آن، شرکت‌ها ویزیت شوند و در آینده تمهیدات لازم برای تامین مالی قراردادهای‌شان انجام گیرد.
وحدت در پایان با اشاره به اینکه ۷ طرح سرمایه‌پذیر معرفی شده و نزدیک ۱۰ میلیارد تومان طرح، مراحل ارزیابی و تصویب را پشت سر گذاشته‌اند، گفت: تلاش ما این است که شرکت‌ها دغدغه تامین مالی نداشته باشند و امید داریم دستاوردهای این رویداد باعث رونق اقتصاد و بزرگ‌تر شدن آن باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت