کهن الگوی آتنا؛ شخصیت شناسی آرکتایپ عقل و مهارت


کهن الگوی آتنا؛ شخصیت شناسی آرکتایپ عقل و مهارت

کهن الگوی آتنا (Athena Archetype) یک آرکتایپ زنانه است که شخصیت و رفتار زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تئوری کهن الگو‌ها ترکیبی از روانشناسی و اسطوره شناسی است.

کهن الگوی آتنا؛ شخصیت شناسی آرکتایپ عقل و مهارت
ستاره | سرویس روانشناسی - تئوری کهن الگو‌ها را کارل گوستاو یونگ وارد روانشناسی کرد. او معتقد بود کهن الگو‌ها که در ناخودآگاه جمعی انسان‌ها وجود دارند، بر روی شکل‌گیری شخصیت و رفتار انسان اثر می‌گذارند. پیروان یونگ کهن الگو‌های زنانه و مردانه‌ای را مطرح کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به کهن الگوی آفرودیت، الگویی هرمس و... اشاره کرد. این مقاله به بررسی کهن الگوی آتنا و ویژگی‌های شخصیت متاثر از آن می‌پردازد.

کهن الگوی آتنا

تئوری کهن الگو در واقع ترکیب روانشناسی و اسطوره شناسی است که می‌تواند در مورد احساسات و نیاز‌های درونی انسان معنای نمادی ایجاد کند؛ بنابراین در ابتدا به شرح مختصری از اسطوره آتنا می‌پردازیم که این کهن الگو از آن برگرفته شده است و سپس آتنا را به عنوان یک آرکتایپ بررسی خواهیم کرد.

ایزدبانوی آتنا

آتنا الهه عقل و مهارت، تنها ایزدبانویی است که با یک زره جنگی مجسم می‌شود. او به دلیل داشتن راه‌حل‌های عملی و تدبیر‌اندیشی به الهه عقل مشهور شد. در افسانه‌های یونان باستان آمده است که آتنا توسط پدرش زئوس بلعیده شد، در سر او پرورش یافت و به شکل زن بالغ با نیزه و زره طلایی بر تن متولد شد. از این جهت آتنا خود را بی مادر می‌دانست و همه اعمال و توانمندی‌هایش برای رضایت و در جهت حمایت پدرش بود. در واقع او دختر پدر است و مردانگی را حرمت می‌گذارد؛ البته به جز در ازدواج!
آتنا یکی از خدابانوی‌های باکره است، به این معنا که تحت سلطه و تملک مرد در نیامده و نیازی به تایید مردان ندارد. آتنا نماد زنان هنر و تمدن است و نام شهر آتن نیز از این الهه گرفته شده است. گرچه با نیزه و زره متولد شد، اما با خدای جنگ یا آرس تفاوت دارد؛ جنگ برای او نه برای خونریزی که برای حفظ اخلاق است.

کهن الگوی آتنا

با حضور آتنا در روان زنان به عنوان یک الگوی شخصیتی، اولویت آن زن توجه به خواسته‌ها و نیاز‌های خویش است. این زنان تحت فرمان عقل خود بوده و از قلبشان پیروی نمی‌کنند. کهن الگوی آتنا فرد را وامی‌دارد، تا به عقل و اراده بیش از غریزه بها دهد. گرایشات واقع‌بینانه و فقدان رویا و آرمانگرایی و همچنین وجود یک ذهنیت عملگرا باعث می‌شود فرد آتناتایپ نمونه یک زن بالغ معقول باشد.
کهن الگوی آتنا زنان را برای برقراری یک رابطه دوطرفه به سمت مردان پر قدرت و با نفوذ می‌کشاند. این کهن الگو در عین حال موجب می‌شود زن از ارزش‌های پدرسالاری و ادامه یافتن سنت‌های مردانه دفاع کند. این ویژگی آتنایی را می‌توان در منشی‌هایی که خود را وقف خدمت به رئیس خود می‌کنند یا زنانی که مدافع سرسخت منافع شوهر خود هستند، دید. بخش باکره این آرکتایپ باعث می‌شود آتنا بتواند با مردان رفاقت و دوستی بدون درگیر شدن در روابط عاطفی و جنسی داشته باشد. کهن الگوی آتنا در سیاست، تجارت، آموزش، ارتش و... شکوفا شده و زن متاثر از آن در شرایط حساس اقتصادی و سیاسی مسیر درست را می‌شناسد. یک زن در بحران‌ها و درگیری‌های عاطفی با فراخواندن کهن الگوی آتنای درون خویش قادر خواهد بود منطق و تعادل روانی خود را حفظ کند. کهن الگوی آتنا را می‌توان در یک زن مدیر تحصیل کرده که در کنار مرد پر نفوذ خود در حال پیشرفت است، مشاهده کرد. زنی که تحت تاثیر احساسات خود قرار نمی‌گیرد و تفکری واقع بینانه و عملگرا دارد.

کهن الگوی آتنا؛ شخصیت شناسی آرکتایپ عقل و مهارت

آتنا می‌تواند به عنوان سیاستمداری با تدبیر، قدرت‌طلب و حیله‌گر بدرخشد و ترکیب هوشمندی و سیاستمداری او را به درجات بالای تحصیلی و حرفه‌ای می‌کشاند. او از ترکیب مهارت عقل و دست لذت برده و فعالیت همزمان جسم و فکر را دوست دارد. ایزدبانوی آتنا همیشه مشغول ساخت اشیایی بوده که هم زیبا باشد و هم کارایی داشته باشد. گفته می‌شود برای حفظ بقا وجود قابلیت‌های کهن الگوی آتنا ضروری است. زنان با این کهن الگو بر حقانیت مردان اصرار کرده و آماده رابطه دو جانبه و وفادارانه با مردان پر قدرتی هستند که نظرات مشترک با آن‌ها داشته باشد. این کهن الگو با تغییر سازگار نیست و از لحاظ سیاسی محافظه‌کارانه عمل می‌کند. همچنین در همدردی با قشر ضعیف و سرکش در جامعه ناتوان است. آرکتایپ آتنا به دنبال تعادل طلایی است و با میانه روی، کنترل وقایع و توجه به نتایج اعمال و تغییر مسیر برای رسیدن به هدف، این تعادل را به دست می‌آورد. آرکتایپ آتنا در بحران‌های عاطفی با عقلانیت، احساسات و عواطف را انکار کرده و با خونسردی وقایع را ارزیابی می‌کند.

شخصیت شناسی آرکتایپ آتنا

آتنا الگوی شخصیتی زنانی است که ترجیح می‌دهند به جای قلب و عواطف از عقل و منطق خویش پیروی کنند. ساختار روان آنان به شکلی است که از خواسته‌های خود و نحوه دستیابی به آن‌ها به خوبی آگاه است.

دور اندیشی، مهارت در کار و صبور بودن از ویژگی‌های زنان آتنایی است. دختران آتنایی به اتومبیل و تعمیرات آن، بازار بورس، ریاضیات، آزمایشگاه و کامپیوتر علاقه‌مند هستند و در کار‌های دستی مثل بافندگی مهارت داشته و از آن لذت می‌برند. اهل شیون و زاری نیستند و با هوشیاری نسبت به محیط اطراف خود روابط اجتماعی و دوستان خود را انتخاب می‌کنند.‌ می‌دانند چگونه برای آینده برنامه ریزی کرده و با دیگران رقابت کنند. به خوبی شرایط را مورد بررسی قرار می‌دهند و با در نظر گرفتن جزئیات و کلیات موقعیت برای رسیدن به اهدافشان اقدام می‌کنند. مرتب و منظم هستند و برای هر کاری از قبل برنامه‌ریزی می‌کنند. قوانین و مقررات را نیز به خوبی رعایت می‌کنند. توانایی‌های خود را می‌شناسند و با توجه به توان واقعی خود به سمت اهدافشان پیش می‌روند. افراد متاثر از کهن الگوی آتنا به جای حرف زدن عمل می‌کنند. اهل افراط و تفریط نیستند و همیشه چه در مورد خودشان و چه در مورد اهدافشان اعتدال را رعایت می‌کنند. آن‌ها عقاید خود را یک بار و به صورت شفاف و واضح بیان کرده و برای قبولاندن آن به دیگران اصرار و پافشاری نمی‌کنند. بسیار محافظه کار بوده و اهل ریسک کردن نیستند. در اجتماع وارد فعالیت‌های مردانه شده و شریک جایگاه‌های شغلی و جاه‌طلبی‌های مردان می‌شوند. خونسرد و خویشتن دار هستند. گاهی خونسردی آنها می‌تواند به سردی احساسی منجر شود. آن‌ها افرادی بسیار رک و رازدار هستند. زنی تک بعدی با ذهنی انتقادگر که تنها به نیاز‌های خویش اهمیت می‌دهد. نیاز‌های دیگران برای او مهم نیست و درد و رنج دیگران را به خوبی درک نمی‌کند.

کهن الگوی آتنا؛ شخصیت شناسی آرکتایپ عقل و مهارت

تاثیر آرکتایپ آتنا در طول زندگی

کودکی آتنا: کودک آتنایی همین که توانایی خواندن پیدا کند، مشغول کتاب خواندن می‌شود و یا مدام از پدر خود سوالات مختلف می‌پرسد. (او معمولاً از پدر خود سوال می‌کند تا از مادر؛ مگر اینکه مادری آتنایی داشته باشد.)

نوجوانی آتنا: یک دختر نوجوان آتنایی می‌داند چگونه با دیگران رقابت کند و چگونه خود را از درگیری‌های عاطفی دور نگه دارد. تغییرات هورمونی به ندرت بر روی رفتار و احساسات او اثر می‌گذارد. از آنجایی که دختران دیگر را لوس می‌داند، در دوران نوجوانی بیشتر وقت خود را با پسر‌ها سپری می‌کند.

آتنا در مدرسه: او هیچگاه شب امتحان نگران و مضطرب نیست چرا که به خوبی درس می‌خواند و برنامه ریزی می‌کند. در دوران دانشگاه یک پژوهشگر توانا بوده و در علوم و ریاضیات توانمند است. او از کسب مدارج بالای تحصیلی بسیار لذت می‌برد.

میانسالی و پیری: بر خلاف کهن الگوی آفرودیت، برای زن آتنایی دوران میانسالی بهترین دوران است. چون دستاورد‌هایی داشته که او را خرسند می‌کند. او اعتماد به نفس خود را نه از جوانی و زیبایی بلکه از صلاحیت‌ها و توانایی‌هایش می‌گیرد. با این حال ممکن است به خاطر فعال شدن دیگر کهن الگو‌ها در دوران میانسالی واکنش‌های غیرمنتظره‌ای از خود نشان دهد، مخصوصاً در زندگی زناشویی. او در تمام دوران زندگی حتی کهنسالی پرتوان و فعال است.

رابطه با مردان و زنان: این زنان بیشتر تمایل دارند تا با مردها آن هم مردان قدرتمند و سرآمد دوستی و رفاقت کنند تا با زنان. میان زنان و دختران تنها کسانی را به دوستی برمی‌گزینند که آن‌ها را هم شأن خود بدانند. به طور کلی به خاطر عدم حس همدردی و حس خواهرانه و نیازشان به برنده بودن دائمی معمولا نمی‌توانند دوستان نزدیک مونث داشته باشند. آتناتایپ‌‌ها رابطه خوبی با مردان ساده لوح، رویایی و دل رحم نیز ندارند.

ازدواج: زنی که تحت تاثیر انرژی کهن الگوی آتناست نه عشوه‌گر و نه رمانتیک است. ارتباط او با مردان بیشتر در قالب دوست یا استاد است تا یک معشوق و معمولاً تمایلی به ازدواج ندارد. اگر ازدواج کند یک ازدواج کاملا منطقی و برنامه ریزی شده خواهد داشت و مردی موفق و احتمالا جا افتاده را برای همسری انتخاب می‌کند.

تربیت فرزند: او حتی برای تربیت فرزند خود نیز طبق برنامه عمل می‌کند. دوست دارد پسری باهوش، رقابت جو و دختری مستقل و غیرسنتی داشته باشد. انتظار دارد فرزندانش مطابق خواسته‌های او عمل کرده و بر عواطف و هیجانات خود غلبه کنند. با اینکه اصولا نمی‌تواند احساسات خود را نشان دهد، اما با فرزندان خود رابطه خوبی دارد.

شغل: زنان متاثر از کهن الگوی آتنا در مشاغلی چون معلمی، صنعتگری، تجارت، قضاوت و وکالت موفق خواهند بود. آن‌ها همچنین کارمندانی دقیق و منظم هستند. آتنا تایپ‌ها معمولاً در رشته و زمینه‌های شغلی وارد می‌شوند که به طور سنتی مردانه به حساب می‌آیند، مانند تجارت، حقوق و مهندسی. آن‌ها با وجود کم بودن همکاران زن در محیط کارشان احساس راحتی می‌کنند.

مدیریت بحران: انرژی کهن الگوی آتنا فرد را در مدیریت بحران توانمند می‌کند. آنان می‌توانند به خوبی خونسردی خود را حفظ کرده و در شرایط بحرانی با سرعت تصمیم بگیرند، چراکه به سادگی تحت تاثیر هیجانات و احساسات خود قرار نمی‌گیرند و از طرف دیگر ذهنی پویا داشته و می‌توانند شرایط را به خوبی مورد بررسی قرار دهند.

کهن الگوی آتنا؛ شخصیت شناسی آرکتایپ عقل و مهارت

جنبه‌های منفی آرکتایپ آتنا

انعطاف ناپذیری و دوری زیاد از عواطف و هیجانات می‌تواند منجر به رشد تک بعدی شده و جنبه‌های دیگر فرد از پرورش بازداشته شوند. اگر کاملا تحت تاثیر انرژی آتنا قرار بگیرید، نمی‌توانید عواطف انسانی را به طور کامل تجربه کنید. یک زن به شدت آتنا تایپ غرایز شهوانی و مادری خود را حس نمی‌کند؛ و در زندگی به حضور کهن الگوی آفرودیت (ایزدبانوی عشق) و هرا (ایزدبانوی زناشویی) احتیاج دارد تا بتواند شخصیت تک بعدی خود را به تعادل برساند.
او نیاز دارد بازی کند، بخندد، گریه کند تا بتواند کودک درون خود را که به شدت از آن دور است بیدار سازد؛ و لازم است با تصور باروری و فرزندآوری ذهنیت مادرانه خود را بازیافته و به خود اجازه مادر بودن بدهد.

پیشنهاد‌های اخلاقی به آتناتایپ‌ها

به احساسات خود و دیگران بها بده و بگذار کودک درونت قدری نفس بکشد. نگرش منفی‌ات به طنازی و عشوه‌گری دختران را تغییر بده. همیشه زنانگی را فدای رسیدن به موفقیت نکن.

پرورش آتنا

برای فعال کردن کهن الگوی آتنا باید:

تحصیل و حرفه خود را جدی بگیرید. خود را به مطالعه کردن عادت دهید. منطقی فکر کردن و آگاهی از واقعیت‌ها به پرورش آرکتایپ آتنا کمک می‌کند. یادگیری و تحصیل هر دانش به پرورش این الگو کمک می‌کند. گاهی شرایط زندگی که منجر به پنهان کردن احساسات و دفاع از خود می‌شود، کهن الگوی آتنا را فعال می‌کند.


سخن آخر

در یک فرد کهن‌الگو‌های مختلفی وجود دارد که در شرایط مختلف انرژی آن‌ها ممکن است فعال شود. مهم این است که بتوانیم به طور متعادل و در شرایط مناسب کهن الگو‌های ضمیر ناخودآگاه را فعال کنیم. هر زمان که یک زن برای نجات خویش و مقابله با ظلم برنامه‌ریزی کرده و نقشه می‌کشد؛ در واقع آتنای وجودش فعال شده است.

نظرات خود ددر این زمینه را برای ما ارسال نمایید تا با سایر کاربران ستاره به اشتراک گذاشته شود. اگر علاقه‌مند به شناخت تیپ‌های مختلف شخصیتی هستید، پیشنهاد می‌کنیم به سرویس روانشناسی شخصیت ستاره سری بزنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس