پایین آوردن چربی خون با روش های طبیعی در منزل


پایین آوردن چربی خون با روش های طبیعی در منزل

چربی خون یک مشکل جدی می باشد و این مشکل بیشتر در افراد چاق و با سابقه بیماری دیابت وجود دارد البته در برخی از افراد لاغر نیز به دلیل سابقه خانوادگی دیده می شود که در واقع افزایش مقدار بالای کلسترول خون باعث می شود که فرد به بیماری قلبی نیز گرفتار شود، به دلیل اینکه چربی خون بالا علائمی ندارد بسیاری از افراد از داشتن آن اطلاعی ندارند اما چربی خون...

چربی خون یک مشکل جدی می باشد و این مشکل بیشتر در افراد چاق و با سابقه بیماری دیابت وجود دارد البته در برخی از افراد لاغر نیز به دلیل سابقه خانوادگی دیده می شود که در واقع افزایش مقدار بالای کلسترول خون باعث می شود که فرد به بیماری قلبی نیز گرفتار شود، به دلیل اینکه چربی خون بالا علائمی ندارد بسیاری از افراد از داشتن آن اطلاعی ندارند اما چربی خون بالا را می توانید با روش های طبیعی و خانگی کاهش دهید که در ادامه مطلب شما را با روش هایی جهت پایین آوردن چربی خون آشنا خواهیم کرد.

پایین آوردن چربی خون با روش های طبیعی در منزل

پایین آوردن چربی خون

افزایش چربی خون (کلسترول و تری‌گلیسرید) می تواند باعث ایجاد کبد چرب شود، تری گلیسرید فرمی از چربی هایی می باشند که در سراسر بدن وجود دارند و در سلول های چربی ذخیره می شوند و هر زمان که بدن به انرژی احتیاج داشته باشد این ترکیبات آزاد می شوند و انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کنند، افزایش تری گلیسرید خون که هیپرتری‌گلیسیدمی نامیده می‌شود خطر ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی را در زنان افزایش می دهد، میزان مطلوب تری‌گلیسیرید خون باید کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد که استفاده از روش های خانگی می تواند به پایین آوردن چربی خون کمک کند.

دانه های گشنیز

دانه گشنیز به عنوان یکی از داروهایی به منظور پایین آوردن چربی خون محسوب می شود بنابراین دو تا سه قاشق چای خوری از دانه های گشنیز را به یک فنجان آب اضافه کنید( اگر می توانید دانه های گشنیز را پودر کنید) سپس آن را بجوشانید و اجازه دهید خنک شود و آن را بنوشید، استفاده مداوم از این روش به کاهش چربی خون کمک می کند.

پیاز

به منظور پایین آوردن چربی خون می توانید پیاز را به وعده غذایی تان اضافه کنید و یا در کنار غذاهایتان مصرف کنید همچنین می توانید یک عدد پیاز را رنده کنید سپس با یک سوم قاشق چایخوری فلفل و یک فنجان باترمیک مخلوط کنید و از این ترکیب به طور منظم استفاده کنید، روش دیگر استفاده از پیاز این است که یک عدد پیاز را رنده کرده و حالا یک قاشق چای خوری از آن را با یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و از این ترکیب روزی یک بار استفاده کنید.

پایین آوردن چربی خون با روش های طبیعی در منزل

آجیل و دانه ها، لوبیا و جوانه لوبیا

یکی دیگر از روش هایی که به پایین آوردن چربی خون کمک می کند استفاده از آجیل هایی مانند : بادام زمینی، گردو و بادام می باشند که غنی از فیبر می باشند، جوانه های لوبیا نیز به دلیل داشتن فیبر و ویتامین C با چربی خون بالا مقابله می کند.

پایین آوردن چربی خون با روش های طبیعی در منزل

سیب

سیب به دلیل داشتن ویتامین C می تواند با کلسترول در کبد ترکیب شود و آن را از طریق صفرا خارج کند و درنتیجه باعث کاهش چربی خون می شود بنابراین به طور روزانه خوردن یک عدد سیب علاوه بر پایین آوردن چربی خون به زیبایی پوست نیز کمک می کند.

پایین آوردن چربی خون با روش های طبیعی در منزل

مرغ بدون پوست

مرغ در مقایسه با سایرگوشت ها دارای مقادیر زیادی اسید چرب اشباع نشده می باشد به همین دلیل برای افرادی که به چربی خون بالا مبتلا هستند گزینه بسیار مناسبی می باشد البته باید تمام پوست مرغ را بکنید زیرا پوست آن سرشار از پروتئین و چربی می باشد

غلات

دانه های غلات به دلیل داشتن منگنز از عروق کرونر جلوگیری می کنند و همچنین به کنترل چربی خون کمک می کند بنابراین افرادی که دارای چربی خون بالایی هستند از خوردن غلات غافل نشوند تا بهبود یابند.

قارچ

بسیاری از مواد تشکیل دهنده قارچ به پایین آوردن چربی خون کمک می کنند بنابراین به منظور مشکلات مربوط به چربی خون قارچ را در برنامه غذایتان بگنجانید.

پایین آوردن چربی خون با روش های طبیعی در منزل

کاهو

کاهو به دلیل داشتن مقادیر فراوان سلولز برای کاهش چربی خون بسیار مناسب است، سلولزهای آن جذب بدن نمی شوند این کار به منظور پرکردن شکم و کاهش توانایی جذب غذا بسیار مفید است و در عین حال به منظور کاهش LDL(کلسترول بد) نیز استفاده می شود.

چای( چای سبز، سیاه و اسکواش)

مدت زیادی است که مردم از چای به عنوان یک نوشیدنی استفاده می کنند که تحقیقات امروزه نشان می دهد چای به کاهش کلسترول LDL کمک می کند که در واقع مصرف چای به مدت سه هفته باعث می شود سطح چربی را تا ده درصد کاهش دهد، چای اسکواش به دلیل داشتن اسید مالونیک به کاهش چربی خون کمک می کند و همچنین چربی اضافی را از بدن دفع می کند.

پایین آوردن چربی خون با روش های طبیعی در منزل

سرکه سیب

سرکه سیب دارای کاربردهای فراوانی می باشد که یکی از کاربردهای آن پایین آوردن چربی خون می باشد بنابراین یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک فنجان آب اضافه کنید و این مخلوط را دو تا سه بار در روز بنوشید که به منظور داشتن نتیجه مطلوب این روش را حداقل یک ماه انجام دهید همچنین می توانید سه قاشق چای خوری عسل را با سه قاشق چای خوری سرکه سیب و دو فنجان آب داغ مخلوط کنید و از این ترکیب دوبار در روز استفاده کنید.

پایین آوردن چربی خون با روش های طبیعی در منزل

پرتقال

یکی از میوه هایی که مقدار زیادی ویتامین C دارد و به پایین آوردن چربی خون کمک می کند آب پرتقال می باشد بنابراین از نوشیدن آب پرتقال غافل نشوید.

روغن نارگیل

از بهترین داروهای خانگی که به منظور پایین آوردن چربی استفاده می شود روغن نارگیل می باشد روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی می باشد همچنین به جذب ویتامین ها و مواد غذایی کمک می کند بنابراین روغن نارگیل را به غذاهایتان اضافه کنید، همچنین روغن نارگیل قند خون را نیز متعادل می کند.

سیر

سیر به دلیل داشتن ماده ای به نام آلیسبین می تواند کلسترول اضافی درکبد را مهار کند و همچنین به پایین آوردن چربی خون نیز کمک می کند بنابراین سیر را به عنوان یک چاشنی با ارزش در برنامه غذاهایتان بگنجانید.

پایین آوردن چربی خون با روش های طبیعی در منزل

بلغور جو دو سر

جو علاوه بر اینکه به پیشگیری و درمان بیماری هایی که در بدن وجود دارد کمک می کند در پایین آوردن چربی خون نیز نقش موثری دارد جو به دلیل داشتن فیبر باعث کاهش جذب کلسترول بد می شود بنابراین مصرف جو دو سر به طور منظم، یک درمان طبیعی چربی خون می باشد.

میوه زیتون و روغن آن

زیتون و روغن آن به کاهش کلسترول کمک می کند و مصرف برخی از روغن ها کلسترول خوب ( HDL )را بالا و کلسترول بد( LDL ) را پایین می برد مانند: روغن بادام‌ زمینی، هسته انگور، کنجد، ماهی و کتان. این روغن‌ها کلسترول و تری‌گلیسرید خون را هم پایین می‌آورند.

ماهی

یکی دیگر از مواد غذایی که به پایین آوردن چربی خون کمک می کند استفاده از ماهی می باشد بنابراین توصیه می کنیم که در طول هفته مصرف دو بار ماهی یا غذاهای دریایی را در برنامه غذایتان بگنجانید زیرا چربی های غیر اشباع و امگا ۳ موجود در ماهی مانع از بالا رفتن چربی خون می شود.

پایین آوردن چربی خون با روش های طبیعی در منزل

فلفل سیاه

فلفل سیاه به دلیل داشتن ماده ای به نام پپرین که باعث طعم تند فلفل می شود از تشکیل سلول های چربی جدید جلوگیری می کند و همچنین خواص ضد چربی نیز دارد و در نتیجه میزان چربی جریان خون را کاهش می دهد.

وجود برنامه منظم ورزشی

انجام یک ورزش منظم به پایین آوردن چربی خون کمک می کند بنابراین سعی کنید در طول روز حداقل سی دقیقه ورزش کنید پیاده روی، دویدن آهسته، شنا و ورزش‌های هوازی مناسب می باشند و در واقع بهترین روش کاهش دریافت انرژی و کاهش وزن است که تعداد وعده های غذایتان را زیاد کنید و حجم هر وعده را کم کنید.

پایین آوردن چربی خون با روش های طبیعی در منزل

کربوهیدرات ساده نخورید

نمی خواهیم شما را از مصرف کربوهیدرات ها منع کنیم اما به منظور حفظ سلامتی تان می توانید برنج قهوه ای را حداقل یک بار در هفته جایگزین برنج سفید کنید و همچنین حبوبات سالم را جایگزین سیب زمینی کنید و اگر به جای نان سفید نام قهو ه ای مصرف کنید می توانید به کاهش کلسترول خون کمک کند.

نکات تکمیلی برای درمان چربی خون بالا:

از خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه غافل نشوید (کمتر از ۵۰۰ گرم در روز). از گوشت بدون چربی استفاده کنید. در طول روز آب و چای سبز به مقدار زیاد بنوشید. تا حد امکان از مصرف غذاهای سرخ شده پرهیز کنید. از کشیدن سیگار خودداری کنید فقط دو عدد تخم مرغ در طول هفته مصرف کنید. شیرینی های زیادی مانند مربا، آبنبات و بستنی را حذف نمایید.

علل افزایش تری‌گلیسرید

علت افزایش تری گلیسرید ممکن است از علت های اولیه و یا ثانویه باشد که علت های اولیه شامل : بی تحرکی، مصرف الکل، مصرف زیاد کربوهیدات ها، اضافه وزن و چاقی باشد، برخی بیماری ها نیز مانند : دیابت، بیماری کبد، بیماری‌های غده تیروئید، عوامل ژنتیکی و بیماری مزمن کلیه باعث افزایش چربی خون می شوند همچنین مصرف بعضی از دارو نیز باعث افزایش تری گلیسرید خون می شوند مانند: بتابلوکرها، دیورتیک‌های تیازیدی، داروهای ضدبارداری و کورتیکواستروئیدها

افزایش چربی خون چه خطراتی دارد؟

افزایش چربی خون به دلیل تجمع در دیواره رگ ها و تنگ شدن رگ ها خطر ابتلا به سکته مغزی، درد قفسه سینه و گرفتگی عروق را افزایش می دهد که درمان مناسب و به موقع افزایش چربی خون علاوه بر جلوگیری از تنگی عروق می تواند از پیشرفت آن نیز جلوگیری و حتی آن را بهبود دهد.

از چه سنی باید چربی خون را آزمایش کنید؟

همه افراد باید از سن ۲۰ سالگی آزمایش چربی خون را انجام دهند و در صورتی که چربی خون شما متعادل و طبیعی باشد هر پنج سال یک بار و در صورت بالا بودن چربی خون باید هر شش ماه یک بار چربی خون خود را آزمایش نماید و به منظور افزایش دقت آزمایش چربی خون باید این آزمایش پس از ۱۲ تا ۱۴ ساعت ناشتا بودن انجام شود.
پایین آوردن چربی خون با روش های طبیعی در منزل

امیدواریم از مطلب گفته شده در مورد روش هایی جهت پایین آوردن چربی خون اطلاعات کافی به دست آورده باشید و با استفاده از روش های فوق چربی خون تان را کاهش دهید اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه ها داشته باشید می توانید با مجله اینترنتی آرگا همراه باشید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟