مشابهت‌ها و تفاوت‌های سه قطعنامۀ نشست دوحه


چرا نسخۀ پشتو دارای ۱۱ نکته است و نسخه فارسی و انگلیسی هشت نکته؟ هنوز اول کار است. آیا طالبان چیزی را پنهان می کنند؟ هنور اول کار است ولی اطمینان چطور؟ قطعنامۀ مشترک نشست بین‌الافغانی صلح در دوحه که به سه زبان منشتر شده به ویژه...

چرا نسخۀ پشتو دارای ۱۱ نکته است و نسخه فارسی و انگلیسی هشت نکته؟ هنوز اول کار است.
آیا طالبان چیزی را پنهان می کنند؟ هنور اول کار است ولی اطمینان چطور؟

قطعنامۀ مشترک نشست بین‌الافغانی صلح در دوحه که به سه زبان منشتر شده به ویژه در مورد خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان و نیز تضمین حقوق زنان مشابهت‌ها و تفاوت‌هایی دارد.

زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان، هشتم جولای، متن‌ قطعنامۀ پایانی نشست دو روزه را به زبان‌های پشتو، دری و انگلیسی روی حساب توییتر خود گذاشته است. اما سه قطعنامه از لحاظ محتوا و ساختار متفاوت به نظر می‌آیند. بگونۀ مثال، نسخه‌های دری و انگلیسی حاوی هشت نکته، اما نسخۀ پشتو دارای ۱۱ نکته است.

روشن نیست که کدام یک نسخۀ اصلی است. آنچه روشن است این است که، نسخۀ انگلیسی "ترجمۀ غیر رسمی" خوانده شده است. نسخه‌های دری و انگلیسی از لحاظ متن، محتوا و ساختار با هم تقریباً مشابه اند. اما متن پشتو، که به گفته سلیم شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر که نسخۀ اصلی است، با دو نسخۀ دیگر در برخی از بندها ظاهراً همخوانی ندارد.

محمود منجم زاده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری