افزایش قیمت‌ها مانند موریانه ذره ذره روح و روان ملت را می‌خورد/ وقتی عالی‌ترین رکن نظارت کشور تعطیل می‌شود، از بقیه انتظاری نیست


سرانجام پس از حدود یک ماه از افزایش قیمت خودسرانه از سوی برخی شرکت‌های لبنی و عدم برخورد سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با این موضوع، وزارت صنعت با ابلاغ افزایش رسمی قیمت محصولات لبنی موافقت کرد.

افزایش قیمت‌ها مانند موریانه ذره ذره روح و روان ملت را می‌خورد/ وقتی عالی‌ترین رکن نظارت کشور تعطیل می‌شود، از بقیه انتظاری نیستسرانجام پس از حدود یک ماه از افزایش قیمت خودسرانه از سوی برخی شرکت‌های لبنی و عدم برخورد سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با این موضوع، وزارت صنعت با ابلاغ افزایش رسمی قیمت محصولات لبنی موافقت کرد.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر مصوبه ستاد تنظیم بازار، گزارش سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در جلسه‌ای تصویب و اصلاح قیمت صورت گرفت که بر اساس آن قیمت شیر خام با مشخصات ۳.۲ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار و تحویل درب دامداری به قیمت ۲۳۹۰۰ ریال موافقت شد.

به عبارت دیگر، افزایش خودسرانه محصولات توسط تولید کنندگان بار دیگر نتیجه داد و به جای برخورد با تولید کنندگان متخلف، حرف ها در نهایت ببه کسی نشست و افزایش قیمت‌ها باب میل آن‌ها تغییر پیدا کرد تا بازار از این پس، رسما افزایش قیمت بیش از ۲۵ درصد را تجربه کند.

این در حالی است که در سال گذشته، تولید کننده‌های لبنیات، چندین نوبت قیمت‌ها را افزایش داده بودند، ولی در همان زمان نیز ستاد تنظیم بازار، از نظر تولید کننده‌ها تبعیت و رسما مجوز افزایش قیمت‌ها را صادر کرد.

نکته جالب این که هیچ یک از نهاد‌های نظارتی در این موضوع ورود نکردند و وزارت صنعت و معدن نیز علنی از نظر تولید کننده‌ها تمکین نمود تا بار دیگر نشان دهد، این وزارت خانه، بهشتی برای گران کردن تولیدات تولید کننده‌هاست. درواقع وزارت صنعت در افزایش قیمت لبنیات، همان رویه افزایش قیمت خودرو را در پیش گرفت و مجوز افزایش صادر کرد؛ گویی تنها وظیفه این وزارت خانه در تأیید نظر کسانی است که کالایی را با هر کیفیتی تولید می‌کنند.

البته در این میان، مهم‌ترین نهاد نظارتی کشور نیز همچون دیگر مواردی که نیاز به تصمیم سازی و نظارت وجود دارد، تعطیل بود و نمایندگان مجلس در حال گذراندن تعطیلات خود در کنار خانواده و سرگرم تفریح و خوشگذرانی در مکان‌های زیارتی و تفریحی هستند و به قول خود نماینده‌ها، کشور را به حال خود رها کرده اند.

امیر خجسته، نماینده مردم همدان و رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی، با انتقاد از عدم نظارت لازم بر وضعیت بازار کالا‌های ضروری جامعه گفت: لازم است ابتدا به خودمان انتقاد کنم. وقتی مجلس در حساس‌ترین شرایط کشور حاضر نیست قید تعطیلات تابستانی خودش را بزند و عالی‌ترین رکن نظارت کشور تعطیل می‌شود، از بقیه چه انتظاراتی هست؟

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به موج جدید افزایش قیمت‌ها در کالا‌های اساسی از جمله گروه لبنیات، این اتفاق را مجموعه ای از کم‌کاری‌های مستمر و در بازه‌ی زمانی گسترده توصیف کرد و ادامه داد: متأسفانه روند قاچاق دام از سال‌های گذشته در کشور شدت گرفته و حجم زیادی از دام‌های مولد قاچاقی از کشور خارج و در سال گذشته موجب کمبود گوشت در بازار شد و اکنون نیز قیمت گروه لبنیات افزایش یافته است، در صورتی که امسال به لطف بارش‌های مطلوب، وضعیت مراتع کشور مناسب است.

وی افزود: اینکه امروز اعلام شود قیمت سیب زمینی افزایش یافته و فردا قیمت شیر و پنیر، مانند موریانه‌ای است که ذره ذره روح و روان این ملت را می‌خورد. بدون شک، مقداری از مشکلات مربوط به تحریم‌های سخت امریکاست و هیچ ایرانی نیز حاضر به تسلیم در برابر زیاده خواهی غرب نیست؛ اما اگر بر وضعیت بازار نظارت و قاطعانه با متخلفان برخورد شود، حجم انبوهی از مشکلات حل خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی