پلوسی: ترامپ به دنبال سفید پوست کردن آمریکاست


پلوسی: ترامپ به دنبال سفید پوست کردن آمریکاست

مرگ لایحه استرداد، بکارگیری هشت هزار کودک در بوکوحرام، واکنش تشکیلات خودگران فلسطین به ادعاهای نتانیاهو، تعهد افغان ها به تدوین طرح نقشه راه صلح و توسعه روابط واشنگتن با قطر از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

تعهد افغان ها به تدوین طرح نقشه راه صلح

بر اساس توافق ایجاد اعتماد بین طالبان و مقام‌های افغان در نشست دو روزه قطر، این گروه شبه نظامی به اماکن عمومی نظیر مدارس، دانشگاه‌ها و بازارها حمله نمی‌کند.

به نوشته روزنامه تلگراف، فرستادگان طالبان و سیاستمداران افغان نقشه راه اولیه برای صلح را در ساعات نخستین امروز (سه شنبه) و پس از دو روز نشست حساس در قطر اعلام کردند.

حدود ۷۰ شخصیت افغان به نمایندگی از طالبان، دولت، مخالفان و جامعه مدنی در پایان مذاکرات صلحی که در دوحه برگزار شد، به تنظیم "طرح نقشه راه برای صلح" متعهد شدند.

هر دو طرف وعده توقف تلفات غیر نظامیان را در جنگی دادند که سال گذشته میلادی ۱۱ هزار قربانی غیرنظامی داشت.

اعلامیه امروز غیر الزام آور است و رسماً از سوی دولت افغان و نیروهای شبه نظامی قابلیت اجرایی ندارد، اما دیپلمات‌ها امیدوارند که این اعلامیه به تشکیل یک بنیاد در آینده منجر شود.

طالبان هنوز از گفت‌وگوی مستقیم با دولت کابل که آن را دست نشانده آمریکا می‌داند، اجتناب می‌کند و گفته تنها در صورتی این کار را انجام می‌دهد که نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند.

مارکوس پوتزل، فرستاده آلمان در افغانستان که یکی از میزبانان گفت‌وگوها در قطر بود، گفت: این مذاکرات با یک درخواست مشترک و وعده کاهش خشونت در افغانستان پایان یافت.

واکنش تشکیلات خودگران فلسطین به ادعاهای نتانیاهو

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی ترکیه، وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات مضحک بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص اصالت فلسطینیان اعلام کرد: حضور ملی و انسانی ملت فلسطین در اراضی سرزمینشان ریشه در عمق تاریخ دارد و منتظر ارائه مدارک و ادله دروغین از نتانیاهوی استعمارگر نیستیم.

این وزارتخانه توییت‌های نتانیاهو را که مدعی شده بود اصالت فلسطینیان قدیمی به جنوب اروپا بازمی‌گردد، "نژادپرستانه و در راستای ادامه حملات گمراه‌کننده وی" قلمداد کرد.

و افزود: از توییت‌های نتانیاهو بوی نژادپرستی کینه‌توزانه نسبت به ملت فلسطین بلند می‌شود و چکیده‌ اظهارات وی این است که هیچ طرفی جز یهودیان در اراضی اشغالی نباشد و این اظهارات به معنای واقعی کلمه نژادپرستانه است.

پلوسی: ترامپ به دنبال سفید پوست کردن آمریکاست

مرگ لایحه استرداد

مدیر اجرایی هنگ کنگ امروز (سه شنبه) گفت، لایحه استرداد که باعث اعتراضات گسترده در این دولت‌شهر شده، یک شکست کامل است و در نتیجه این اعتراضات، متوقف شده است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، این لایحه که بر اساس آن، مظنونان به چین مسترد می‌شدند تا مورد محاکمه قرار بگیرند، باعث اعتراضات گسترده و گاهی با خشونت در خیابان‌های هنگ کنگ همراه شد و این دولت‌شهر را به آشوب کشاند.

اوایل ژوئن سال جاری میلادی، کری لام، مدیر اجرایی هنگ کنگ به این اعتراضات گسترده با تعلیق این لایحه پاسخ داد، اما این اقدام به توقف انتقادها و اعتراضات منجر نشد و معترضان خواستار برکناری مدیر اجرایی این دولت‌شهر شدند و به اعتراضات ادامه دادند.

مدیر اجرایی این دولت‌شهر اعلام کرد: لایحه استراداد که منجر به اعتراضات بی‌سابقه در مستعمره سابق انگلیس شد "مُرد". او در عین حال با حذف این لایحه آنطور که مخالفان می‌خواهند، مخالفت کرد.

وی اعتراف کرد که تلاش دولت برای تصویب این لایحه شکستی مفتضحانه خورد.

پلوسی: ترامپ به دنبال سفید پوست کردن آمریکاست

شرط واشنگتن برای بازگشایی دفتر آزادی بخش فلسطین

فرستاده ویژه صلح آمریکا اعلام کرد که واشنگتن برای بازگشایی دفتر نمایندگی سازمان آزادی‌بخش فلسطین یک شرط دارد.

جیسون گرینبلات در گفت‌وگو با روزنامه "الایام" اظهار داشت که در صورت بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به میز مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی، می‌توان دفتر نمایندگی سازمان آزادی‌بخش در واشنگتن را دوباره بازگشایی کرد.

گرینبلات تصریح کرد: در صورت احیای روند مذاکرات سازش، می‌توانیم به توافقی برای بازگشایی دفتر سازمان آزادی‌بخش برسیم.

وی مدعی شد که واشنگتن به خاطر اینکه محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان تهدید به مراجعه به دیوان کیفری بین‌المللی و شکایت از رژیم صهیونیستی کرده بود، دفتر نمایندگی سازمان آزادی‌بخش را تعطیل کرد.

نخست وزیر فلسطین: ما در جنگ فرهنگی با اسراییل هستیم

نخست‌وزیر دولت وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید کرد که جنگ فلسطین با رژیم اشغالگر اسرائیل بیشتر فرهنگی است تا سیاسی و جغرافیایی.

بر اساس گزارشی از روزنامه الیوم السابع، محمد اشتیه، نخست‌وزیر وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین در دومین همایش داستان عربی در رام الله که با حضور وزرای فلسطینی و اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) و تعدادی از نویسندگان و داستان‌نویسان فلسطینی برگزار شد، گفت: جنگ ما با اسرائیل تنها درباره سرزمین و حقوق‌مان نیست بلکه درباره تاریخ هم هست. به رغم تلاش اشغالگران اسرائیلی برای جعل تاریخ فلسطین و قدس ما به این جغرافیا و تاریخ وفادار خواهیم بود و شما صادق‌ترین کسانی هستید که درباره فلسطین می‌نویسید. قلم شما درستی داستان فلسطین را بیان می‌کند.

این مراسم به مناسبت سالروز شهادت غسان کنفانی داستان‌نویس فلسطینی برگزار شد. وی هشتم ژوئیه ۱۹۷۲ به دست رژیم صهیونیستی ترور شد.

عاطف ابوسیف، وزیر فرهنگ رژیم صهیونیستی گفت: فعالیت‌های این همایش همزمان با سالروز شهادت کنفانی که بنیانگذار داستان مدرن فلسطین است آغاز شده است. هدف آن شکستن محاصره و انزوای فرهنگی است که اسرائیل برای آن تلاش می‌کند.

پلوسی: ترامپ به دنبال سفید پوست کردن آمریکاست

کاهش تعداد نیروهای اماراتی در یمن

یک مقام بلندپایه اماراتی اعلام کرد که کشورش در راستای طرح "استقرار دوباره نیروها" و به دلایل استراتژیکی و تاکتیکی نیروهای خود در یمن را کاهش می‌دهد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری فرانسه، این مقام اماراتی در گفت‌وگو با خبرنگاران در دبی افزود: امارات با تغییر رویکرد خود در یمن از استراتژی نظامی به استراتژی "صلح اول" منتقل می‌شود.

این مقام اماراتی همچنین تأکید کرد: برخی‌ها می‌پرسند که آیا استقرار دوباره مرتبط با تنش روزافزون با ایران است؟ در جواب به این افراد می‌گویم نه، اما در عین حال نمی‌توان وضعیت ژئواستراتژیک را به طور کلی نادیده گرفت.

همکاری تسلیحاتی میان آمریکا و تایوان

وزارت خارجه آمریکا فروش تسلیحات نظامی به تایوان به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار را تأیید کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این تجهیزات شامل بیش از ۱۰۰ تانک M۱A۲T آبرامز و لیستی طولانی از تجهیزات مرتبط شامل موشک‌های استینگر به ارزش بیش از دو میلیارد دلار است.

آمریکا با فروش ۲۵۰ موشک دوش پرتاب استینگر به ارزش ۲۲۴ میلیون دلار به تایوان موافقت کرده است.

این پیشنهاد همچنین شامل فروش ۳۳۸ مسلسل، ۴۶ خودروی نفربر، بیش از ۱۰۰ دریافت کننده برای سیگنال‌های نظامی، تجهیزات دید در شب و مهمات دیگر است.

پلوسی: ترامپ به دنبال سفید پوست کردن آمریکاست

توسعه روابط میان آمریکا و قطر

امیر قطر در سفر خود به آمریکا تاکید کرد، روابط دوحه با واشنگتن استراتژیک و قوی است و دو کشور در کنار یکدیگر برای توقف تنش‌ها در منطقه همکاری خواهند کرد.

بر اساس گزارشی از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در حاشیه سفر خود به آمریکا طی گفت‌وگویی با مارک اسپر، جانشین وزیر دفاع آمریکا در پنتاگون اظهار کرد: منطقه شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد و اختلاف‌نظرهایی در منطقه وجود دارد، اما فکر می‌کنم که با همکاری کنار یکدیگر می‌توانیم راه‌های مناسبی برای کاهش تنشی که منطقه را در بر گرفته، بیابیم.

آل ثانی تاکید کرد: قطر به همکاری‌های خود با آمریکا برای کاهش تنش‌ها در منطقه ادامه خواهد داد. مارک اسپر نیز در این دیدار به اهمیت پایگاه العدید اشاره کرده و آن را پایگاهی استراتژیک و حساس خواند.

این مسئول آمریکایی گفت: ائتلاف و تلاش‌های مشترک دو کشور آمریکا و قطر امنیت بهتری را برای تمام منطقه محقق خواهد کرد که صلح را برای مردم منطقه به ارمغان خواهد آورد. اسپر افزود: ما از حمایت‌های کشور قطر بسیار تقدیر می‌کنیم و در گفت‌وگوهایمان همکاری‌های مشترک دو کشور را بررسی می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما باید روابط جدی خود با قطر را برای مقابله با تمامی چالش‌های موجود علیه ثبات خاورمیانه حفظ کنیم.

پلوسی: ترامپ به دنبال سفید پوست کردن آمریکاست

پلوسی: ترامپ به دنبال سفید پوست کردن آمریکاست

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از طرح پیشنهادی اخیر دونالد ترامپ به منظور گنجاندن پرسش درباره شهروندی در فرمهای سرشماری عمومی سال ۲۰۲۰ آمریکا انتقاد کرده و ترامپ را متهم کرد به این که می خواهد "دوباره آمریکا را کشور سفیدپوستان کند".

نانسی پلوسی در اظهاراتی در مراسمی در سان فرانسیسکوی آمریکا که با موضوع قوانین تامین امنیت انتخابات برگزار شد با تغییر در شعار دونالد ترامپ و حامیانش مشهور به شعار "آمریکا را دوباره باعظمت کنیم" که روی کلاه‌های قرمز مورد استفاده آنها در تجمعاتشان نوشته شده تصریح کرد: موضوع این طرح پیشنهادی ترامپ شبیه به چیزی که روی کلاه های آنها نوشته شده، این است: "آمریکا را دوباره کشور سفیدپوستان کنیم".

پلوسی: ترامپ به دنبال سفید پوست کردن آمریکاست

بکارگیری هشت هزار کودک در بوکوحرام

سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد، از زمانی که گروه شبه‌نظامی تروریست بوکوحرام عملیات‌های خشونت‌آمیزش را در سال ۲۰۰۹ آغاز کرد تا کنون، دست کم ۸۰۰۰ کودک از سوی این گروه برای پیشبرد اقدامات وفعالیت های آن در سراسر منطقه "دریاچه چاد" در مرکز آفریقا به خدمت گرفته‌ شده‌اند.

سیلوستر تانده آتره، مقام ارشد دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل در بیانیه‌ای عنوان کرد، این گروه از این کودکان هم به عنوان نیروی رزمی و هم به عنوان نیروی غیررزمی استفاده کرده است.

در این بیانیه تصریح شد: این شکل از به کارگیری و استثمار، در دراز مدت بر زندگی این کودکان تاثیر می‌گذارد.

در ادامه این بیانیه آمده است: امروز فرآیند بازپروری و بازجذب این کودکان به جامعه چالشهایی بزرگ را به وجود می‌آورد؛ چالشهایی که نه فقط به لحاظ تعداد زیاد آنها بلکه به لحاظ تاثیرات شدید و تروماهای پایداری که در آنها به وجود آمده، ایجاد می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!