آیا نمی دانید چه فعالیت هایی برای کودک ده ماهه شما مناسب است؟ چه مهارت هایی را در این سن می توانید به او یاد دهید؟ در این سن شاهد پیشرفتی چشمگیر در مهارت های فیزیکی، ذهنی و اجتماعی کودک خواهید بود. چه کارهایی را می توانید با کودک ده ماهه انجام دهید تا آن ها را درگیر فعالیت کنید و بتوانند از انرژی شان استفاده کنند؟ در این مقاله از بخش سلامت کودک دکتر سلام به بررسی فعالیت های کودک ده ماهه و بازی های مناسب برای آنها می پردازیم. لیست فعالیت های پیشنهادی ما برای کودک ده ماهه را بخوانید تا ببینید چه فعالیت هایی را می توانید با کودک ده ماهه تان انجام دهید.

فعالیت های کودک ده ماهه + راهنمایی کامل

کودک ده ماهه قادر به انجام چه کارهایی است؟

در این مرحله از این که کودک ده ماهه قادر به انجام چه کارهایی است سورپرایز می شوید. کودک ده ماهه به دلایل بسیاری جالب است. در این سن شما شاهد رشد چشمگیری در مهارت های کودک خواهید بود. از هماهنگی بیشتر چشم و دست گرفته تا رشد مهارت های کلامی و فیزیکی. در این جا لیستی برای شما تهیه کرده ایم تا ببینید کودکان ده ماهه قادر به انجام چه کارهایی هستند:

مهارت های کلامی کودک ده ماهه

در این سن کودک قادر است که صداهای متنوعی تولید کند، برخی از این صداها شبیه کلمات واقعی هستند. به علاوه می توانند حرکات مختلفی انجام دهند. مثلا سرشان را به علامت “نه” تکان می دهند. در این مرحله می توانند کلماتی مثل مامان، بابا، بای بای را بگویند.

مهارت های شناختی کودک ده ماهه

در ده ماهگی مغز کودک و مهارت های شناختی آن ها به سرعت رشد می کند. آن ها ممکن است کارهای شما از جمله خندیدن، شانه زدن موها و خیلی از کارهای دیگرتان را تقلید کنند. در این مرحله آن ها می فهمند که حتی اگر شما را نبینند باز هم شما وجود دارید.

مهارت های اجتماعی کودک ده ماهه

علاوه بر مهارت های شناختی، شخصیت آن ها هم رشد می کند. ممکن است آن ها را در حال خنده و تلاش برای حرف زدن ببینید. ممکن است با خندیدن و احساس خجالت به حرف های اطرافیان واکنش نشان دهند. در این مرحله ذهن بچه پیشرفت زیادی می کند و آن ها به روش های مختلفی سعی می کنند که استقلال خود را ابراز کنند. به علاوه ممکن است گاهی اضطراب عجیبی را در آن ها مشاهده کنید.

هماهنگی فیزیکی کودک ده ماهه

مهارت های فیزیکی کودکان نیز در حال گسترش هستند. ممکن است آن ها را در حالت نشسته یا سینه خیز ببینید. به علاوه ممکن است با کمک مبل ها شروع به راه رفتن کنند. هماهنگی بیشتر بین چشم و دست نشان دهنده این است که آن می توانند خودشان غذا بخورند و اسباب بازی هایشان را در جعبه بگذارند. در این سن کودکان می توانند اشیاء مختلف را بلند کنند و در دست بگیرند.

به کودک ده ماهه چه چیزهایی را باید یاد دهید

از ان جایی که کودک به سرعت در حال رشد است، کارهایی هستند که والدین آن ها می توانند انجام دهند تا این رشد و پیشرفت را تشویق کنند. با حرف زدن با آن ها و تشویق آن ها به پاسخ دادن مهارت حرف زدن و مهارت های اجتماعی شان را تقویت می کنید. با تشویق آن ها به خواندن و نقاشی کشیدن کنجکاوی آن ها را تحریک می کنید. اسباب بازی های مختلف مثل سازه ها و سایر اسباب بازی ها، تمرکز و مهارت های آن ها را تقویت می کند. خودتان هم باید از نظر انرژی سطح بالایی داشته باشید تا با کودک پر انرژی خود همراه شوید.

فعالیت های کودک ده ماهه + راهنمایی کامل

فعالیت های مناسب برای کودکان ده ماهه

وقتی کودک ده ماهه تان شروع به سینه خیز رفتن می کند، ممکن است ندانید که چطور به او کمک کنید. در این جا لیستی از فعالیت های مناسب برای کودکان ده ماهه برای شما تهیه کرده ایم که می توانند آن ها را انجام دهند. می توانید این فعالیت ها را در برنامه روزانه آن ها بگنجانید. این کار آن ها را درگیر می کند و کنجکاوی و مهارت های آن ها را تقویت می کند.

۱- خواندن برای کودک ده ماهه

ایده خوبی است که هر روز زمانی را به خواندن با کودکتان اختصاص دهید. این که یک داستان را بلند برای کودکتان بخوانید باعث می شود که با صداها آشنا شود و باعث تقویت حافظه او هم می شود. داشتن کتاب هایی با رنگ ها و جلدهای مختلف باعث انگیزه دادن به کودک می شود.

۲- نقاشی کشیدن

برای تشویق و تقویت مهارت های کودکان، نقاشی کشیدن فعالیت مناسبی است. به کودکان یک برگه و یک قلم بدهید و از آن ها بخواهید که نقاشی بکشند. درست است که نمی توانند خیلی ماهرانه قلم را در درست بگیرند اما از نقاشی کشیدن لذت می برند. بهتر است هنگام نقاشی کشیدن حواستان به آن ها باشد تا مداد را در دهان نکنند.

۳- آواز خواندن برای کودک ده ماهه

در این سن، ممکن است متوجه شوید که کودک از گوش دادن به موسیقی لذت می برد و بدن خود را با موسیقی تکان می دهد. با خواندن آهنگ هایی که کودکتان دوست دارد او را تشویق به حرف زدن و همراهی با خودتان کنید. این کار صحبت کردن و مهارت های دیگر آن ها را با روش های جالبی تقویت می کند.

بیشتر بخوانید: نوزاد در سنین مختلف چه رفتاری دارد

۴- تقلید

کودکان ده ماهه به دقت مشاهده می کنند و تقلید می کنند. مطالعات نشان داده اند که وقتی کودکان حرکات صورت و بدن دیگران را مشاهده می کنند، نواحی مربوطه در مغز آن ها فعال می شود. این مشاهدات و تقلیدها به حافظه بلند مدت و ارتباط اجتماعی و احساسی با دیگران کمک می کنند. آن ها را تشویق کنید که حرکات ساده همچون با دست بای بای کردن و دست زدن را تقلید کنند.

۵- دالی برای کودک ده ماهه

در این سن درک کودک از پایایی اجسام بالا می رود. در این مرحله کودکان به این نتیجه می رسند که اگر چیزی دور از محدوده دید آن ها باشد هنوز هم وجود دارد. بازی دالی راهی مناسب برای تقویت این مقوله در ذهن کودکان است. صورت خود را با دستانتان بپوشانید یا اسباب بازی مورد علاقه آن ها را زیر پتو قایم کنید، سپس هر وقت که اسباب بازی را پیدا کردند با لبخند به آن ها پاداش دهید. بازی دالی به تحریک مهارت دیداری و سایر مهارت ها کمک می کند به علاوه حس شوخ طبعی را نیز در آن تقویت می کند.

فعالیت های کودک ده ماهه + راهنمایی کامل

۶- اسباب بازی

مهارت تمرکز و سایر مهارت های کودک را با قرار دادن سازه های اسباب بازی به آن ها تقویت کنید. این وسایل باعث می شود که با مقوله تعادل و وزن آشنا شوند. اما مطمئن شوید که این اسباب بازی ها به قدری بزرگ هستند که کودک آن ها را در دهان نمی گذارد.

۷- مرتب کردن

به کودک جعبه ای بزرگ که به آسانی باز می شود بدهید، وسایل مختلفی هم به او بدهید که بتواند آن ها را در آن جعبه قرار دهد. سپس قرار دادن و درآوردن وسایل از جعبه را به آن ها نشان دهید. آن ها نیز ممکن است همین کار را انجام دهند. این فعالیت ساده به تمرکز آن ها کمک می کند.

۸- طبقه بندی

طبقه بندی اسباب بازی ها شامل تشویق کودک به گروه بندی اسباب بازی ها با توجه به رنگ و شکل آن ها صورت می گیرد. این روش خوبی برای تقویت حافظه، توجه و توانایی حل مشکل در کودک است.

وقتی کودک ده ماهه می شود، رشدی سریع در مهارت های او مشاهده می کنید. در طول زمان مهارت های اجتماعی، احساسی، شناختی و فیزیکی آن ها پیشرفت چشمگیری می کند. در این سن می توانند بنشینند، سینه خیز بروند و با کمک اشیاء سعی در ایستادن کنند. به علاوه کودکان می توانند راحت تر با دیگران ارتباط برقرار کنند. با فعالیت هایی مثل خواندن، دالی بازی کردن، آواز خواندن و صحبت کردن با آن ها به پیشرفتشان کمک می کنید. به علاوه می توانید آن ها را در بازی هایی مخصوص سنشان درگیر کنید. این فعالیت ها نظیر طبقه بندی و مرتب کردن هستند که تمرکز و مهارت های آن ها را تقویت می کند.