رشد کودک ده ماهه باید چگونه باشد تا از نظر پزشکان، رشد نرمالی داشته باشد؟ آیا با رشد کودک ده ماهه اگر پدر یا مادر یک کودک ده ماهه هستید حتما می دانید که در طی چند ماه اخیر تا چه حد تغییر کرده اند. در این مقاله از بخش سلامت کودک دکتر سلام به شما می گوییم که در این مرحله از زندگی کودک چه انتظاراتی می توانید داشته باشید و رشد کودک ده ماهه شما باید چگونه باشد.

رشد کودک ده ماهه + کارهایی که در این سن می توانند انجام دهند

رشد کودک ده ماهه

این دوره برای کودکتان بسیار مهم است. در این دوره کودک پیشرفت چشمگیری در رشد دارد و از این که شخصیتشان به این زودی شکل می گیرد متعجب می شوید. علاوه بر فعال تر شدن و بالا رفتن توانایی ارتباط برقرار کردن در کودک، این دوره زمانی است که می بینید کودکتان قرار است چه جور شخصیتی داشته باشد_ آیا او خجالتی می شود یا برون گرا، محتاط می شود یا ماجراجو. ممکن است کودک حتی از خصوصیات شخصیتی شما و یا والدینتان چیزی به ارث برده باشد. در این مرحله از زندگی کودکان باید انتظار چه چیزهای دیگری را داشته باشید؟ متن زیر را بخوانید تا جواب سوالتان را بفهمید.

رشد کودک ده ماهه و مهارت های او

حتما خودتان هم متوجه شده اید که این دوره، برای کودک دوره ای پر جنب و جوش است. در این سن بسیاری از اطفال می توانند سینه خیز حرکت کنند، از حالت نشسته به حالت ایستاده تغییر حالت پیدا کنند و در حالی که با دستشان مبل و صندلی ها را نگه داشته اند راه بروند. کمی بعد از این مدت کودک بدون نیاز به کمک، به طور مستقل می ایستد و به زودی می تواند راه برود.

در این زمان هماهنگی بین چشم و دست کودک نیز بیشتر می شود. در این سن کودک اشیاء کوچک را از فاصله دور می بیند و سریع به سمت آن ها حرکت می کند تا آن ها را در دست بگیرد. همین از نشانه های همین هماهنگی است. البته این به این معناست که باید خیلی مواظب کودک باشید تا چیزی را در دهان نکند چون خطر خفگی و سایر خطرات در این سن او را بیشتر تهدید می کنند.

رشد کودک ده ماهه و ارتباط برقرار کردن او

در سن ده ماهگی ارتباط برقرار کردن کودک با دیگران بر اساس تقلید شکل می گیرد. اگر دیدید که کودک سعی در تقلید رفتار شما در تمیز کردن خانه و لباس پوشیدن را دارد، سورپرایز نشوید. آن ها این گونه دنیا را کاوش می کنند و درباره نحوه رفتار کردن دیگران یاد می گیرند. به علاوه ممکن است متوجه شوید که کودک با رفتار شما و دیگران به راحتی تحت تاثیر قرار می گیرد. مثلا اگر آن ها ببینند که پدر و مادر یا اطرافیانشان ناراحت هستند ممکن است زیر گریه بزنند. آن ها این گونه مهارت های اجتماعی خود و حس همدردی را ارتقاء می بخشند. علاوه بر موارد بالا، مهارت های زیر هم ممکن است در کودک مشاهده شوند:

به جملات ساده واکنش نشان می دهند، جملاتی مثل “بای بای کن” یا “دست بزن” قابلیت تشخیص و اشاره کردن به چیزهای آشنا مثل ماشین یا حیوان خانگی اگر اسم آن ها را صدا بزنید واکنش نشان می دهند

رشد کودک ده ماهه + کارهایی که در این سن می توانند انجام دهند

خواب و رشد کودک ده ماهه

اگر کودک ده ماهه تان در طول روز فقط یک بار و برای یک ساعت یا کمی بیشتر چرت می زند، نگران نباشید چون در این مرحله کاملا عادی است. اگر کودک دو بار در طول روز می خوابد و سعی دارید این مدت را کم کنید، در این سن به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. کودک خود را تشویق کنید که بعد از ناهار بخوابد تا انرژی ای برای ادامه روز داشته باشد. اگر می خواهید از خواب کودک در طول روز کم کنید، باید مطمئن شوید که در خواب شب این زمان کم شده، جبران می شود. تا زمانی که کودک خوابی که نیاز دارد را دریافت کند حال بهتری خواهد داشت.

غذا خوردن مناسب برای رشد کودک ده ماهه

به عنوان والدین کودک یا مراقبت کننده، بهتر است که در این سن تنوع مواد غذایی مصرفی کودک را بیشتر کنید. مواد غذایی مصرفی برای کودک می تواند شامل میوه ها، سبزیجات، غلات و گوشت به میزان کافی باشد. اما از مصرف مغزیجات، شیرینی های سفت و مواد غذایی سفت برای کودک بپرهیزید چون ممکن است خطر خفگی در پی داشته باشند. در این سن کودکتان چند دندان دارد، پس به آن ها این موقعیت را بدهید که بتوانند تمرین کنند تا از آن ها استفاده کنند.

مواد غذایی را به تکه های کوچک تر تقسیم کنید و سپس به کودک بدهید. می توانید به آن ها یاد بدهید که بعضی وقت ها خودشان غذا بخورند، این گونه هماهنگی چشم و دست آن ها هم بالا می رود. در این سن می توانید به آن ها آموزش دهید که چند کار را همزمان انجام دهند! می توانید از قاشق های مخصوص کودکان استفاده کنید و قاشق را در اختیار آن ها قرار دهید تا خودشان یاد بگیرند که غذا بخورند. در ابتدا ممکن است خیلی محیط اطراف را کثیف کنند اما بعد از مدتی خودشان یاد می گیرند که بدون کمک بزرگ ترها غذا بخورند.

بیشتر بخوانید: تغذیه کودک ده ماهه

وزن کودک ده ماهه باید چه میزان باشد؟

در ده ماهگی، میانگین وزن دختران باید ۸.۸ کیلوگرم باشد و میانگین وزن پسران باید ۹.۷ کیلوگرم باشد.

رشد کودک ده ماهه + کارهایی که در این سن می توانند انجام دهند

از کجا بدانیم که رشد کودک ده ماهه نرمال است؟

مشاهده میزان رشد کودک یکی از بهترین راه هایی است که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید رشد کودکتان نرمال است. نکته مهم این است که کودکان نرمال هم گاهی در برخی از این موارد از همسن و سالان خود عقب می مانند اما بعدا خود را به ان ها می رسانند. اگر حس می کنید که کودک ده ماهه تان قادر نیست که سینه خیز برود و حتی با کمک هم نمی تواند بایستد، با پزشک مربوطه مشورت کنید.

نکاتی برای کمک به رشد و پیشرفت رشد کودک ده ماهه

وقتش که برسد کودکان به طور طبیعی رشد می کنند اما والدین باید یاد بگیرند که چگونه به درستی آن ها را تشویق کنند. موارد زیر را در ذهن بسپارید:

در هر روز حتما زمانی را به صحبت کردن با کودکانتان اختصاص دهید. حتی اگر هنوز قادر به صحبت کردن نباشند، با تشویق های شما تحریک می شوند و این کار در یادگیری زبان هم به آن ها کمک می کند. بازی های ساده ای را با کودکتان انجام دهید تا به درک درستی از این جهان برسد. برای مثال می توانید اشیاء را قایم کنید و از کودکتان بخواهید که دنبال آن ها بگردد. این گونه به کودک می آموزید که اشیاء حتی اگر دیده نشوند هم وجود دارند.

اگر والدین یک کودک ده ماهه هستید در طول این دوره هیجان انگیز کارهای زیادی هستند که می توانید انجام دهید. اگر درباره مسائل و مهارت هایی که گفتیم نگران هستید می توانید با پزشک کودک صحبت کنید و از او کمک بخواهید.