بادام زمینی دانه بسیار مفید و سالمی است، دانه های بادام زمینی به اندازه یک وعده غذایی کامل به بدن انرژی می دهند. اما آیا روغن این دانه هم برای سلامتی مفید است؟ از گذشته تا حالا گفته شده است روغن ها مضرر هستند و ارزش غذایی ندارند، فاقد منبع کافی برای انرژی هستند و پاسخگوی نیازهای بدن نیستند. اما علم نظری مخالف این نظریه را دارد و آن این است که بعضی از روغن ها مفید هستند و مصرف روغن به اندازه متعادل برای بدن لازم است. در این مقاله از بخش تغذیه و طب سنتی دکتر سلام به شما می گوییم که آیا روغن بادام زمینی مواد لازم و مفید برای بدن را دارد؟ آیا با وجود داشتن حساسیت به بادام زمینی باز هم می توان روغن آن را مصرف کرد؟ یا بهتر است گزینه های سالم تری را جایگزین روغن بادام زمینی کرد؟

روغن بادام زمینی چیست؟

روغن بادام زمینی به روغن آرشیس یا همان روغن بادام زمینی معروف است. از آنجایی که بادام زمینی در طبقه حبوبات قرار دارد و دانه های آن زیر خاک رشد می کند به همین دلیل بادام زمینی نام گرفته است. در واقع، مطلوب استفاده از بادام زمینی همان استخراج روغن داخل دانه ها می باشد. بهرحال، در برخی موارد فرآیند از پوست خارج کردن دانه صورت نمی گیرد و به همین طریق روغن دانه را استخراج می کنند که در این فرآیند ممکن است تمام روغن موجود بطور کامل استخراج نشود.

روغن بادام زمینی چیست؟ + فواید و انواع روغن بادام زمینی

در حالی که، این روغن گیاهی در طبخ غذاهای جنوب و جنوب شرقی آسیا بطور فراگیری استفاده می شود، در اروپا و آمریکا در قرن گذشته استفاده از این روغن رایج بوده است. این روغن در شیوه های متنوع آشپزی به ویژه سرخ کردنی ها مورد استفاده قرار می گیرد. روغن دارای عطر و مزه مخصوص به خود است و در دمای 229.4 سانتیگراد غذا کاملا سرخ می شود. همچنین، روغن بادام زمینی به عنوان طمع دهنده در سالاد نیز استفاده می شود.

انواع روغن بادام زمینی

روغن های بادام زمینی که در بازار در دسترس هستند در گروه طبقه بندی می شوند:

روغن بادام زمینی صاف شده به روش سنتی : به روش سنتی ، تصفیه روغن بادام زمینی با پرس سرد انجام می گیرد و در مرحله بعد ناخالصی ها یا ریزه های معلق صاف می شوند. بدلیل اینکه در این روش عمل پردازش روغن کم است، روغن بیشتر طعم بوی بادام زمینی را دارد. روغن بادام زمینی تصفیه شده به روش شیمیایی: در این روش، ناخالصی های فیزیکی به شیوه شیمیایی از بین می روندو مواد مضرر نیز از آن خارج می شوند. اما در این روش تمام عطر و مزه بادام زمینی از بین می رود و نتیجه یک روغن کاملا تمیز است.

روغن بادام زمینی چیست؟ + فواید و انواع روغن بادام زمینی

آیا روغن بادام زمینی برای سلامتی مفید است؟

بر طبق تحقیقات انجام شده کالری هر قاشق غذا خوری روغن بادام زمینی 14 گرم است. این روغن حاوی چربی های تک غیراشباع و چربی های چند غیراشباع است که جز چربی های مفید برای بدن می باشند و ضرر چندانی برای بدن ندارند. همچنین مقادیری چربی اشباع شده در این روغن گیاهی موجود است که مصرف متعادل آن توصیه شده است. انجمن قلب آمریکا پیشنهاد داده که تقربیا از 2000 کالری لازم برای بدن بهتر است 13 گرم آن با چربی های اشباع شده تامین شود.

بطورکلی، چربی ها چندان مفید نیستند اما اینکه چربی ها در گروه مواد مغذی ضروری هستند انکارناپذیر است. از طرفی، چربی ها برای بدن لازم هستند و جایگزین دیگری برای چربی ها وجود ندارد، فقط باید به یاد داشت که مصرف این گروه غذایی باید در حد تعادل باشد.

روغن بادام زمینی برای انواع مختلف آشپزی؛ سرخ کردن، بریان کردن و پختن غذاها مناسب است. در تحقیقی روغن ها مورد قیاس باهم قرار گرفتند، مشخص شد که روغن بادام زمینی در مقایسه با روغن کانولا، کنجد، روغن حیوانی و روغن پالم سالم تر است.

روغن بادام زمینی و حساسیت به بادام زمینی

اگر شما به بادام زمینی حساسیت دارید، طبیعی است که در مورد مفید بودن روغن بادام زمینی برای بدنتان دچار تردید شوید. بطورخلاصه، حتی اگر به بادام زمینی حساسیت دارید، روغن بادام زمینی تصفیه شده به روش شیمیایی به قدر کافی مفید می باشد. لازم به ذکر است، روغن بادام زمینی برای شما مانند بادام زمینی حساسیت زا نیست. روغن خالص و روغن صاف شده به روش سنتی با هم فرق داشته و مطلب گفته شده در هر دو صادق نیست. بهرحال، حساسیت به این روغن ممکن است کم باشد یا به شدت حساسیت به بادام زمینی نباشد. اما بهتر است در صورت داشتن حساسیت به بادام زمینی حتما قبل مصرف محصولات آن با پزشک مشورت کنید.

روغن بادام زمینی چیست؟ + فواید و انواع روغن بادام زمینی

فواید روغن بادام زمینی

آیا روغن بادام زمینی برای همه افراد مفید است؟ بله، نکته مهم این است که از میزان چربی لازم در رژیم خود مطمئن شوید و بدانید که این روغن گیاهی یک منبع خوب از چربی های سالم است. شما مجبور نیستید فقط روغن بادام زمینی مصرف کنید بلکه انواع چربی های دیگر مانند روغن کنجد، نارگیل، سبوس برنج یا هر روغن سالم دیگر را می توانید در برنامه غذایی خود بگنجانید. در اینجا توصیه می شود به سلامتی خود بها بدهید و همچنین به افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند توصیه می شود فقط روغن تصفیه شده به روش شیمیایی را مصرف کنند.