گسترش تفکر مردم‌سالاری؛ بزرگ‌ترین نگرانی آل‌سعود از برجسته شدن بُعد سیاسی حج


گسترش تفکر مردم‌سالاری؛ بزرگ‌ترین نگرانی آل‌سعود از برجسته شدن بُعد سیاسی حج

گروه سیاسی ــ سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا، نگرانی مهم سعودی‌ها از برجسته شدن ابعاد سیاسی حج را به ایجاد تزلزل در الگوی حکومتی این کشور مربوط دانست و گفت: مدل حکومتی عربستان، که پادشاهی موروثی است، با اصول اسلام مغایرت دارد و در این الگوی حکومتی مردم هیچ نقشی ندارند و آن‌ها نمی‌خواهند موسم حج بستری برای انتقال اندیشه مردم‌سالاری و گسترش...

گسترش تفکر مردم‌سالاری؛ بزرگ‌ترین نگرانی آل‌سعود از برجسته شدن بُعد سیاسی حج

محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک و کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا، درباره ظرفیت‌های سیاسی حج و دلایل تلاش عربستان برای کمرنگ ساختن بعد سیاسی حج گفت: در مراسم حج مسلمانان از اقصی نقاط جهان برای عمل به وظیفه واجب خویش در یک نقطه و روزهای مشخصی گرد هم می‌آیند و تا چند سال پیش و قبل از راهپیمایی اربعین، مراسم حج بزرگترین تجمع جهانی محسوب می‌شد. حج فرصتی برای خودسازی و تجدید بیعت با خداوند برای عمل به فرامین الهی است. بنابراین حج عمل به دستورات الهی محسوب می‌شود و در دستور الهی، سیاست جایگاه ویژه‌ای دارد که از جمله این دستورات تشکیل حکومت اسلامی، اجرای احکام اسلامی و گسترش آن هستند.

سیاست، جزئی جدایی‌ناپذیر از اسلام

وی ادامه داد: بر این مبنا سیاست جزئی جدایی‌ناپذیر از اسلام است، اما سیاستی که منطبق بر دیانت است. تشکیل حکومت در مدینةالنبی نمونه حاکمیت اسلام در جامعه است. در مسیحیت با توجه به تحریفاتی که در انجیل انجام شد و کلیسا هم به آن دامن زد دین ضد عقل معرفی شد، به نحوی که بر سردر بسیاری از کلیساها نوشته شده تعقل (استدلال) بزرگ‌ترین دشمن ایمان است و به این طریق دین در مقابل عقل قرار گرفت، در حالی که قرآن در آیات فراوان انسان‌ها را به تفکر و تعقل دعوت کرده است.

قدیری ابیانه اظهار کرد: در زمان حاکمیت کلیسا در غرب، از پیشرفت علم ممانعت به عمل می‌آمد و لذا نهضت‌های روشنگری با شعار جدایی دین از سیاست شکل گرفت و وقتی این تفکیک محقق شد پیشرفت اقتصادی و صنعتی در غرب آغاز شد. بر همین مبنا افراد غرب‌زده خواستارجدایی دین از سیاست در جوامع اسلامی شدند، در حالی که قرآن به منزله کتاب آسمانی تحریف‌نشده، بر تعقل، تفکر، علم‌اموزی، پیشرفت و عدالت تأکید دارد و هیچ‌گاه نه تنها دین را در مقابل این مقولات قرار نداده، بلکه مقوم آن‌ها بوده است.

سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک بیان کرد: در نگاه دینی یک ساعت تفکر برتر از هفتاد سال عبادت تلقی می‌شود و لذا چنین دینی خود عامل پیشرفت است و اتفاقاً این استعمار بود که در جوامع اسلامی جدایی دین از سیاست را دنبال می‌کرد و افراد و حکومت‌های جهان اسلام که در راستای جدایی دین از سیاست نظریه‌سازی و عمل می‌کنند، در حقیقت در مسیر طراحی‌شده از سوی استعمار و نظام سلطه حرکت می‌کنند.

بی‌محتوا کردن حج؛ سیاست شیطانی آل‌ سعود

وی یادآور شد: در این میان حکومت‌های دست‌نشانده در جهان اسلام از جمله عربستان سعودی که می‌خواهند مراسم حج را مراسمی صرفاً عبادی و فردی و جدا از سیاست جلوه دهند در راستای سیاست مستکبران و علیه آموزه‌های اسلام و جوامع اسلامی عمل می‌کنند. سعودی‌ها بیان می‌دارند که در حج نباید مسائل سیاسی مطرح شود و زمانی که منظور خود را از مسائل سیاسی روشن‌تر مطرح می‌کنند. منظورشان این است که نباید علیه آمریکا و اسرائیل شعار داد و جنایات و سیاست‌های ضد اسلامی آنها را افشا کرد، در حالی که خود این اقدام سعودی‌ها، اقدامی سیاسی اما از نوع شیطانی و در حمایت از طاغوت‌های زمان است.

قدیری ابیانه تصریح کرد: حکومت‌هایی مانند آل‌سعود که بر طبل اختلاف شیعه و سنی با وجود اشتراکات فراوان این دو مذهب اسلامی می‌کوبند. در واقع نرد دوستی با دولت‌هایی می‌بازند که هیچ یک از این دو مذهب را قبول ندارند و دشمن اسلام هستند. سعودی‌ها نه تنها دست دوستی و همکاری با آمریکای جنایتکار داده‌اند، بلکه از انها اطاعت می‌کنند و به گاو شیرده آمریکایی‌ها تبدیل شده‌اند و در اقدامی بدتر، به طور صریح دوستی خود با اسرائیل را نیز اعلام کرده و اخیراً هم حمایت آشکاری از طرح استعماری و ظالمانه معامله قرن کرده‌اند و کاملاً علیه فلسطینی‌ها عمل می‌کنند، در حالی که یکی از ابعاد سیاسی حج همین افشای جنایات اسرائیل علیه فلسطین و زنده نگه داشتن آرمان رهایی قدس است.

چرا عربستان نگران برجسته شدن بعد سیاسی حج است

این کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک نگرانی مهم سعودی‌ها از برجسته شدن ابعاد سیاسی حج را به ایجاد تزلزل در الگوی حکومتی این کشور مربوط دانست و گفت: مدل حکومتی عربستان که پادشاهی موروثی است با اصول اسلام مغایرت دارد و در این الگوی حکومتی مردم هیچ نقشی ندارند، لذا باید از فرصت تجمع مسلمانان در موسم حج نهایت بهره را برد و در جهت روشنگری اقدامات لازم را انجام داد. در عین حال باید تلاش کرد این روشنگری و برقراری ارتباط با مسلمانان سایر کشورها به ایام حج محدود نشود، بلکه باید ارتباط خود را از هر طریق ممکن با مسلمانان سراسر جهان پس از مراسم حج نیز برقرار، حفظ، تحکیم و گسترش داد که این نیازمند یک راهبرد و سازماندهی منسجم است.

وی ابراز کرد: برای نمونه پیام حج هرساله رهبر معظم انقلاب و نکات مطرح شده در آن از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و باید این پیام را به حجاج سایر کشورها رساند. اما گسترش ارتباطات به ما این امکان را می‌دهد که این پیام را نه فقط در اختیار حجاج امسال، بلکه حجاج سال‌های گذشته نیز قرار داد و این حجاج به سفیران اسلام حقیقی بدل شوند که در آن سیاست و دیانت عین هم هستند.

برقراری ارتباط مطلوب میان سفارتخانه‌ها و مراکز اسلامی

قدیری ابیانه درباره ضرورت برنامه‌ریزی برای افزایش آگاهی‌ سیاسی حجاج ایرانی و آموزش روش‌های مختلف ارتباطی به آنها با وجود همه محدودیت‌های اعمال شده از سوی سعودی‌ها گفت: ‌مردم ایران را می‌توان یکی از سیاسی‌ترین و آگاه‌ترین ملت‌ها در سطح جهان دانست و این شامل حجاج نیز می‌شود و آنها می‌توانند در موسم حج تأثیرگذار باشند. اما هر چقدر بتوان حجاج کشورمان را در برابر مسائل سیاسی، تحولات جهانی و روش‌های تبلیغ و ارتباط‌گیری آشناتر و آگاه‌تر کرد، می‌توان به نتایج بهتری در فعال‌سازی ابعاد سیاسی حج دست پیدا کرد. خوشبختانه دوره‌هایی برای حجاج گذاشته می‌شود که هم با شیوه‌ها و قواعد برگزاری حج آشنا شوند و هم از مسائل جهان اسلام آگاهی بیشتری پیدا کنند.

قدیری ابیانه درباره نقش سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی در برقراری ارتباط‌ با حجاج آن کشور گفت: مسلمانان در کشورهای مختلف علاقه زیادی به سفر حج دارند و کاروان‌هایی در این رابطه شکل می‌گیرد. اگر ارتباط سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی با مراکز اسلامی در آن کشورها مناسب باشد، می‌توانند از این فرصت برای آگاهی‌ به ویژه به تازه‌مسلمانان استفاده کنند و از ظرفیت این افراد در موسم حج برای تقویت دانسته‌ها و بینش سیاسی آنها بهره برد.

حاکمیت مرد‌م‌سالاری در کشورهای عربی سنی‌مذهب؛ بزرگترین نگرانی آل‌ سعود

وی با اشاره به حساسیت شدید حکام آل سعود به این‌گونه فعالیت‌ها، گفت: سعودی‌ها نگران پیشرفت کشورهایی هستند که نظام حاکم بر آن‌ها سلطنتی نیست و مسئولان و حاکمان با رأی مردم و انتخابات برگزیده می‌شوند. بیشترین دشمنی آل سعود با جمهوری اسلامی ایران نیز نه به خاطر شیعه بودن مردم ایران بلکه به خاطر سلطنتی نبودن الگوی حکومتی کشورمان و حاکمیت مردم‌سالاری و انقلابی بودن نظام سیاسی ماست.

سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک اظهار کرد: در حقیقت آنها نگران‌اند مردم عربستان با مشاهده و آگاهی بیشتر از پیشرفت‌های ایران و نقش مردم در جمهوری اسلامی خواستار نقش‌آفرینی در مسائل سیاسی و مشارکت در حکومت شوند. اخیراً هم مقامات تونسی اعلام کرده‌اند که دشمنی آل سعود و امارات با این کشورها به خاطر این است که در کشورشان مسئولان با انتخابات سر کار می‌آیند.

این کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک بیان کرد: تا پیش از این شیعه و فارس بودن بهانه دشمنی سعودی‌ها با ما بود. اما با حاکمیت شیعیان در عراق دیگر نمی‌توانستند پارس بودن را بیان کننند زیرا عراقی‌ها هم عرب هستند. زمانی هم که محمد مرسی در مصر پیروز شد حتی بهانه مذهبی هم از آنها گرفته شد چون مرسی و اخوان هم عرب و هم اهل سنت بودند و اتفاقاً این خطرناک‌ترین حالت برای آل‌سعود است. لذا آل‌ سعود تمام تلاش خود را انجام داد که هم انقلاب اسلامی را ساقط کند، هم دیکتاتوری را به عراق برگرداند و هم حاکمان مردمی مصر، یمن و تونس را سرنگون کند.

وی تأکید کرد: به عبارتی هر نقطه‌ای در جهان اسلام که احتمال مردم‌سالاری و نقش‌آفرینی مردم در آنجا بالاتر می‌رود سعودی‌ها در آن کشور دخالت می‌کنند تا مانع تسری این الگو به سایر نقاط جهان اسلام و از جمله عربستان شوند و نمونه اخیر آن دخالت در انقلاب مردمی سودان است که پس از سقوط دیکتاتوری عمر البشیر، با دخالت در سودان به دنبال سرکوب مردم و حاکم ساختن نظامیان در این کشور برآمدند.

قدیری ابیانه با بیان اینکه البته این روند نمی‌تواند در طولانی‌مدت ادامه پیدا کند، گفت: روزبه‌روز عرصه بر سعودی‌ها تنگ‌تر می‌شود و بیداری اسلامی گسترش می‌یابد و هم رژیم صهیونیستی و هم آل سعود خود را باید رفتنی بدانند و البته در این وضعیت برای باقی ماندن در قدرت دست به هر جنایتی می‌زنند اما باید خودشان به شکل مسالمت‌آمیز تن به مردم‌سالاری دهند یا منتظر انقلاب مردمی باشند.

وی در پایان به حجاج ایرانی توصیه کرد: قدر این سفر و فر‌صت‌ها و ظرفیت‌های معنوی و سیاسی آن را بدانند و وقت خود را برای خرید کالاهای مصرفی در بازارها تلف نکنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت