گزارش معاون شهردار از طرح ترافیک جدید پایتخت


گزارش معاون شهردار از طرح ترافیک جدید پایتخت

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران جزئیات طرح ترافیک جدید را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن پورسید آقایی با حضور در جلسه شورای شهر تهران به تشریح گزارش نتایج اجرای محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا در سال ۹۸ پرداخت و گفت: مطالعاتی که به دنبال اجرای طرح ترافیک در سال گذشته انجام شد، نشان می‌داد که طرح قدیمی زوج و فرد خاصیت خود را از دست داده است و راه‌حلی برای کنترل ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران نیست. در این خصوص، سؤال پیش می‌آمد که چگونه می‌توانیم تردد خودروها را در شهر تهران کاهش دهیم، به همین منظور بررسی‌های لازم برای شیوه کاهش تردد خودروها در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه همه طرح‌ها معطوف به روش‌های مدیریت تقاضای سفر بود، اضافه کرد: در این راستا دانشگاه تربیت مدرس به عنوان مشاور برای بررسی این راه‌ها با معاونت حمل‌ونقل و ترافیک همکاری خوبی را آغاز کرد. در ابتدا مشخص بود که روش‌های متفاوتی برای کنترل تردد خودروها وجود دارد. به همین منظور شیوه عملکرد در ۱۳ شهر مهم دنیا مورد بررسی قرار گرفت. تردد خودروها در شهرهای آمریکای جنوبی، آمریکا و آسیا با سایر کشورها متفاوت بود. در کشورهای آمریکای جنوبی و آسیای شرقی به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم ترددها به صورت نوبتی صورت می‌گرفت و در کشورهای دیگر اروپایی با توجه به فراهم بودن زمینه استفاده از تکنولوژی‌های الکترونیکی شیوه تردد متفاوت بود.

پورسیدآقایی تصریح کرد: این در حالی است که تردد نوبتی زمینه افزایش سرانه مالکیت خودرو را به همراه دارد، زیرا افراد تلاش می‌کنند تا در راستای استفاده از خودروی شخصی به خرید خودروهای ارزان‌قیمت و بعضاً دست دوم اقدام کنند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه در شهرهای اروپایی از روش قیمت‌گذاری استفاده می‌شود، تصریح کرد: نوع خودرو و میزان آلایندگی ابزاری برای تعیین عوارض است و در شهرهایی همانند لندن و استکهلم که زیرساخت‌های لازم وجود دارد، کنترل آلایندگی به سمت الکترونیکی شدن رفته است.

پورسید آقایی با تأکید بر اینکه شهرداری تهران به دنبال کاهش شاخص‌های زیست‌محیطی در پایتخت است، عنوان کرد: در آذر ماه سال ۸۴ در حالی که شرایط آلودگی هوا در پایتخت شدت گرفته بود برای اولین بار طرح زوج و فرد مطرح شد. در ادامه این طرح در سال ۸۵ به عنوان طرحی موقت مورد استفاده قرار گرفت و پس از فروردین ماه به طرحی دائمی تبدیل شد. در ادامه در سال ۹۰ محدوده طرح ترافیک در بحث زوج و فرد گسترش پیدا کرد و در مهر ماه ۹۵ از ساعت ۱۹ به ۱۷ کاهش یافت و در آخر در سال ۹۷ طرح جدید توسط شهرداری تهران اجرایی شد.

وی با بیان اینکه تعداد خودروها نسبت به سال ۸۴ تغییر قابل توجهی داشته است، اضافه کرد: طرح زوج و فرد طرح ناعادلانه‌ای محسوب می‌شد، زیرا تعداد روزهای زوج در طول هفته بیشتر بود، البته سرانه مالکیت خودرو از ۱.۳۳ به ۲.۶ در خانواده‌ها رسید.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه در راستای اجرای طرح جدید مطالعات گسترده‌ای انجام شد و در نهایت تصمیم بر این شد تا به روش قیمت‌گذاری دو حلقه‌ای انجام شود، اضافه کرد: در راستای اجرای این طرح جنبه‌های مختلف محیط‌زیستی مورد بررسی قرار گرفت و پرسشنامه‌هایی توسط مشاوران در اختیار مردم گذاشته شد. در این نظرسنجی بیش از ۵ هزار و ۵ نفر شرکت کردند و ۵۳ درصد از آنها معتقد بودند طرح زوج و فرد ناعادلانه است. در حالی که طرح ترافیک در اسفند سال ۹۶ پیش از آغاز از سوی شهروندان مورد نظرسنجی قرار گرفت و ۳۳ درصد آنها با اجرای طرح موافق بودند. این میزان موافقت در مهر ماه ۹۷ به ۵۶ درصد و در دی ماه ۹۷ به ۶۴ درصد رسید.

وی با بیان اینکه به دنبال اجرای طرح کاهش آلودگی هوا به جای طرح زوج و فرد، نظرسنجی‌ها حاکی از موافقت ۴۳ درصدی شهروندان تهرانی بود، به شیوه قیمت‌گذاری اشاره کرد و گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده برای کاهش آثار ترافیکی و زیست‌محیطی تصمیم بر این شد تا قیمت تردد در محدوده زوج و فرد ۵۰ درصد قیمت طرح ترافیک باشد و در این راستا توجه ویژه‌ای به ساکنان محدوده مرکزی شهر تهران شد.

پورسید آقایی با اشاره به موافقت تمامی اعضای شورای عالی ترافیک با اجرای طرح جدید اضافه کرد: شورای ترافیک بدون کوچک‌ترین سؤال و اعتراضی با اتفاق آراء به طرح ترافیک جدید رأی مثبت داد و این طرح به تصویب رسید.

به گفته معاون شهردار تهران، شهروندان پایتخت در هر فصل می‌توانند ۲۰ روز به صورت رایگان در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا حرکت کنند و اگر تصمیم داشتند روزهای بیشتری از خودروهای شخصی خود استفاده کنند باید عوارض طرح را بپردازند. این در حالی است که حداقل و حداکثر این عوارض برای ساکنان محدوده از ۳,۶۰۰ تومان تا ۱۰ هزار تومان و برای سایر شهروندان تهرانی از ۷,۰۰۰ تومان تا ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است که با توجه به نوع معاینه فنی و ساعت اوج این قیمت‌ها متفاوت خواهد بود.

پورسیدآقایی اضافه کرد: در گذشته افراد برای اینکه بتوانند در سه روزی که پلاک خودرویشان هم‌خوانی نداشت در سطح شهر حرکت کنند باید قیمت تمام یک طرح یعنی ۴۱ هزار و ۴۰۰ تومان را می‌پرداختند که این در طول ۳ روز ۱۲۴ هزار تومان تمام می‌شد، اما امروز با شرایط فعلی افراد می‌توانند در طول هفته ۱.۵ روز به صورت رایگان تردد کنند و برای ۴.۵ روز بعدی اگر در ساعات اوج هزینه تردد برای آنها ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شود عوارضی که باید بپردازند ۹۲ هزار تومان خواهد بود و این به معنی کاهش نرخ عوارض است.

معاون شهردار تهران با اشاره به استقبال پایتخت‌نشینان از ثبت‌نام در سامانه تهران من تصریح کرد: در پایان سال گذشته تنها ۶۰۰ هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده بودند که آخرین آمارها حاکی از آن است که تا امروز یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سامانه تهران من ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تا امروز مدارک ۶۵ هزار نفر از ساکنان محدوده تأیید شده است، عنوان کرد: طرح جدید احتیاجی به افزایش سرانه مالکیت ندارد و افرادی که قصد دارند خودرویی بخرند حتی با کمترین قیمت مثلاً ۲۰ میلیون تومان، می‌توانند به جای پرداخت این هزینه محدوده طرح کاهش آلودگی هوا حرکت کنند.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای این طرح به منظور اخذ معاینه فنی برتر ۲۶ هزار خودرو که زیر چهار سال عمر دارند برای گرفتن معاینه فنی برتر اقدام کرده‌اند، گفت: در طرح جدید به خودروهای هیبریدی هم ۹۰ درصد تخفیف داده می‌شود و البته عوارض حاصل از این طرح امسال به صورت جداگانه ذخیره می‌شود تا صرف گسترش حمل‌ونقل عمومی شود.

پورسیدآقایی با بیان اینکه طی دو هفته گذشته به دنبال اجرای طرح جدید شاهد کاهش ۲۴ درصدی متوسط ورود به محدوده کاهش آلودگی هوا نسبت به سال گذشته بوده‌ایم، عنوان کرد: در هفته اول ورود به محدوده در ساعات اوج صبح ۱۶ درصد و در ساعات اوج بعدازظهر با ۱۸ درصد کاهش مواجه بوده است. این در حالی است که در هفته دوم اجرای طرح به طور متوسط شاهد کاهش ۱۶ درصدی ورود در ساعت اوج صبح و ۲۸ درصدی در اوج عصر بوده‌ایم.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه مشاهدات حاکی از این است ترافیک در محدوده مرکزی شهر تهران به طرز محسوسی کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: آلودگی امسال هوای تهران ناشی از آلاینده ازن است و ربطی به گازهایی که از اگزوز خودروها خارج می‌شود، ندارد. در واقع هر چه تابش خورشید بیشتر باشد، میزان گاز ازن افزایش پیدا می‌کند.

پورسیدآقایی ادامه داد: بر اساس آمارها امسال ۱.۵ درجه متوسط گرما و ۱ درجه تابش خورشید افزایش داشته است و البته تعداد روزهای آلوده از ۲۰ روز در سال گذشته به ۱۵ روز در امسال کاهش پیدا کرده است.


به گزارش خبرنگار مهر، محسن پورسید آقایی با حضور در جلسه شورای شهر تهران به تشریح گزارش نتایج اجرای محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا در سال ۹۸ پرداخت و گفت: مطالعاتی که به دنبال اجرای طرح ترافیک در سال گذشته انجام شد، نشان می‌داد که طرح قدیمی زوج و فرد خاصیت خود را از دست داده است و راه‌حلی برای کنترل ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران نیست. در این خصوص، سؤال پیش می‌آمد که چگونه می‌توانیم تردد خودروها را در شهر تهران کاهش دهیم، به همین منظور بررسی‌های لازم برای شیوه کاهش تردد خودروها در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه همه طرح‌ها معطوف به روش‌های مدیریت تقاضای سفر بود، اضافه کرد: در این راستا دانشگاه تربیت مدرس به عنوان مشاور برای بررسی این راه‌ها با معاونت حمل‌ونقل و ترافیک همکاری خوبی را آغاز کرد. در ابتدا مشخص بود که روش‌های متفاوتی برای کنترل تردد خودروها وجود دارد. به همین منظور شیوه عملکرد در ۱۳ شهر مهم دنیا مورد بررسی قرار گرفت. تردد خودروها در شهرهای آمریکای جنوبی، آمریکا و آسیا با سایر کشورها متفاوت بود. در کشورهای آمریکای جنوبی و آسیای شرقی به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم ترددها به صورت نوبتی صورت می‌گرفت و در کشورهای دیگر اروپایی با توجه به فراهم بودن زمینه استفاده از تکنولوژی‌های الکترونیکی شیوه تردد متفاوت بود.

پورسیدآقایی تصریح کرد: این در حالی است که تردد نوبتی زمینه افزایش سرانه مالکیت خودرو را به همراه دارد، زیرا افراد تلاش می‌کنند تا در راستای استفاده از خودروی شخصی به خرید خودروهای ارزان‌قیمت و بعضاً دست دوم اقدام کنند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه در شهرهای اروپایی از روش قیمت‌گذاری استفاده می‌شود، تصریح کرد: نوع خودرو و میزان آلایندگی ابزاری برای تعیین عوارض است و در شهرهایی همانند لندن و استکهلم که زیرساخت‌های لازم وجود دارد، کنترل آلایندگی به سمت الکترونیکی شدن رفته است.

پورسید آقایی با تأکید بر اینکه شهرداری تهران به دنبال کاهش شاخص‌های زیست‌محیطی در پایتخت است، عنوان کرد: در آذر ماه سال ۸۴ در حالی که شرایط آلودگی هوا در پایتخت شدت گرفته بود برای اولین بار طرح زوج و فرد مطرح شد. در ادامه این طرح در سال ۸۵ به عنوان طرحی موقت مورد استفاده قرار گرفت و پس از فروردین ماه به طرحی دائمی تبدیل شد. در ادامه در سال ۹۰ محدوده طرح ترافیک در بحث زوج و فرد گسترش پیدا کرد و در مهر ماه ۹۵ از ساعت ۱۹ به ۱۷ کاهش یافت و در آخر در سال ۹۷ طرح جدید توسط شهرداری تهران اجرایی شد.

وی با بیان اینکه تعداد خودروها نسبت به سال ۸۴ تغییر قابل توجهی داشته است، اضافه کرد: طرح زوج و فرد طرح ناعادلانه‌ای محسوب می‌شد، زیرا تعداد روزهای زوج در طول هفته بیشتر بود، البته سرانه مالکیت خودرو از ۱.۳۳ به ۲.۶ در خانواده‌ها رسید.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه در راستای اجرای طرح جدید مطالعات گسترده‌ای انجام شد و در نهایت تصمیم بر این شد تا به روش قیمت‌گذاری دو حلقه‌ای انجام شود، اضافه کرد: در راستای اجرای این طرح جنبه‌های مختلف محیط‌زیستی مورد بررسی قرار گرفت و پرسشنامه‌هایی توسط مشاوران در اختیار مردم گذاشته شد. در این نظرسنجی بیش از ۵ هزار و ۵ نفر شرکت کردند و ۵۳ درصد از آنها معتقد بودند طرح زوج و فرد ناعادلانه است. در حالی که طرح ترافیک در اسفند سال ۹۶ پیش از آغاز از سوی شهروندان مورد نظرسنجی قرار گرفت و ۳۳ درصد آنها با اجرای طرح موافق بودند. این میزان موافقت در مهر ماه ۹۷ به ۵۶ درصد و در دی ماه ۹۷ به ۶۴ درصد رسید.

وی با بیان اینکه به دنبال اجرای طرح کاهش آلودگی هوا به جای طرح زوج و فرد، نظرسنجی‌ها حاکی از موافقت ۴۳ درصدی شهروندان تهرانی بود، به شیوه قیمت‌گذاری اشاره کرد و گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده برای کاهش آثار ترافیکی و زیست‌محیطی تصمیم بر این شد تا قیمت تردد در محدوده زوج و فرد ۵۰ درصد قیمت طرح ترافیک باشد و در این راستا توجه ویژه‌ای به ساکنان محدوده مرکزی شهر تهران شد.

پورسید آقایی با اشاره به موافقت تمامی اعضای شورای عالی ترافیک با اجرای طرح جدید اضافه کرد: شورای ترافیک بدون کوچک‌ترین سؤال و اعتراضی با اتفاق آراء به طرح ترافیک جدید رأی مثبت داد و این طرح به تصویب رسید.

به گفته معاون شهردار تهران، شهروندان پایتخت در هر فصل می‌توانند ۲۰ روز به صورت رایگان در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا حرکت کنند و اگر تصمیم داشتند روزهای بیشتری از خودروهای شخصی خود استفاده کنند باید عوارض طرح را بپردازند. این در حالی است که حداقل و حداکثر این عوارض برای ساکنان محدوده از ۳,۶۰۰ تومان تا ۱۰ هزار تومان و برای سایر شهروندان تهرانی از ۷,۰۰۰ تومان تا ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است که با توجه به نوع معاینه فنی و ساعت اوج این قیمت‌ها متفاوت خواهد بود.

پورسیدآقایی اضافه کرد: در گذشته افراد برای اینکه بتوانند در سه روزی که پلاک خودرویشان هم‌خوانی نداشت در سطح شهر حرکت کنند باید قیمت تمام یک طرح یعنی ۴۱ هزار و ۴۰۰ تومان را می‌پرداختند که این در طول ۳ روز ۱۲۴ هزار تومان تمام می‌شد، اما امروز با شرایط فعلی افراد می‌توانند در طول هفته ۱.۵ روز به صورت رایگان تردد کنند و برای ۴.۵ روز بعدی اگر در ساعات اوج هزینه تردد برای آنها ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شود عوارضی که باید بپردازند ۹۲ هزار تومان خواهد بود و این به معنی کاهش نرخ عوارض است.

معاون شهردار تهران با اشاره به استقبال پایتخت‌نشینان از ثبت‌نام در سامانه تهران من تصریح کرد: در پایان سال گذشته تنها ۶۰۰ هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده بودند که آخرین آمارها حاکی از آن است که تا امروز یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سامانه تهران من ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تا امروز مدارک ۶۵ هزار نفر از ساکنان محدوده تأیید شده است، عنوان کرد: طرح جدید احتیاجی به افزایش سرانه مالکیت ندارد و افرادی که قصد دارند خودرویی بخرند حتی با کمترین قیمت مثلاً ۲۰ میلیون تومان، می‌توانند به جای پرداخت این هزینه محدوده طرح کاهش آلودگی هوا حرکت کنند.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای این طرح به منظور اخذ معاینه فنی برتر ۲۶ هزار خودرو که زیر چهار سال عمر دارند برای گرفتن معاینه فنی برتر اقدام کرده‌اند، گفت: در طرح جدید به خودروهای هیبریدی هم ۹۰ درصد تخفیف داده می‌شود و البته عوارض حاصل از این طرح امسال به صورت جداگانه ذخیره می‌شود تا صرف گسترش حمل‌ونقل عمومی شود.

پورسیدآقایی با بیان اینکه طی دو هفته گذشته به دنبال اجرای طرح جدید شاهد کاهش ۲۴ درصدی متوسط ورود به محدوده کاهش آلودگی هوا نسبت به سال گذشته بوده‌ایم، عنوان کرد: در هفته اول ورود به محدوده در ساعات اوج صبح ۱۶ درصد و در ساعات اوج بعدازظهر با ۱۸ درصد کاهش مواجه بوده است. این در حالی است که در هفته دوم اجرای طرح به طور متوسط شاهد کاهش ۱۶ درصدی ورود در ساعت اوج صبح و ۲۸ درصدی در اوج عصر بوده‌ایم.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه مشاهدات حاکی از این است ترافیک در محدوده مرکزی شهر تهران به طرز محسوسی کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: آلودگی امسال هوای تهران ناشی از آلاینده ازن است و ربطی به گازهایی که از اگزوز خودروها خارج می‌شود، ندارد. در واقع هر چه تابش خورشید بیشتر باشد، میزان گاز ازن افزایش پیدا می‌کند.

پورسیدآقایی ادامه داد: بر اساس آمارها امسال ۱.۵ درجه متوسط گرما و ۱ درجه تابش خورشید افزایش داشته است و البته تعداد روزهای آلوده از ۲۰ روز در سال گذشته به ۱۵ روز در امسال کاهش پیدا کرده است.

کد خبر 4662192

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه شهری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی