زندگی در کمپ‌های ترک اعتیاد اینترنت کره‌جنوبی چگونه است؟


زندگی در کمپ‌های ترک اعتیاد اینترنت کره‌جنوبی چگونه است؟

کره‌جنوبی بهترین زیرساخت‌های ارتباطی جهان را دارد؛ ولی این موضوع درکنار ویژگی‌های مثبت زیاد، مشکلاتی هم برای این کشور ایجاد کرده است.

طبق آمار رسمی سال گذشته‌ی میلادی، ۱۴۰ هزار نفر از جوانان کره‌جنوبی به استفاده از اینترنت اعتیاد دارند. البته، گزارش‌های غیررسمی می‌گویند این آمار ممکن است حتی بیشتر از این هم باشد. به‌دلیل وجود چنین آماری، مراکزی در سراسر این کشور ایجاد شده که نوجوانان برای درمان این اعتیاد به آن‌ها مراجعه کنند. مدارس کره‌جنوبی هم برنامه‎های ویژه‌ای برای جلوگیری از اعتیاد کودکان به اینترنت ترتیب دیده‌اند.

زندگی در کمپ‌های ترک اعتیاد اینترنت کره‌جنوبی چگونه است؟

کلاس‌های ساخت کاردستی در کمپ موجو کره‌جنوبی

برنامه‌ی خبری Newsround شبکه‌ی BBC که برنامه‌ای مخصوص کودکان است، به منطقه‌ی موجو در کره‌جنوبی سر زده تا یکی از این کمپ‌های ترک اعتیاد را از نزدیک بررسی کند.

اعتیاد به اینترنت چیست؟

مرکز ملی سلامت انگلیس اعتیاد را این‌چنین تعریف می‌کند:

اعتیاد به هر چیزی، یعنی شخص معتاد کنترلی روی استفاده از آن ندارد و همین مسئله استفاده را تا جایی پیش می‌برد که به شخص آسیب می‎زند.

اعتیاد به اینترنت، یعنی شخص معتاد تا جایی از اینترنت استفاده می‌کند که موجب آسیب روحی یا جسمی یا هر دو به او می‌شود. این مسئله ممکن است روی رفتارهای شخص یا تعامل او با دنیای واقعی تأثیرگذار باشد. افراد گرفتار این مسئله ممکن است زمان را گم کنند و به نیازهای اولیه‌ی خود مثل خوردن و خوابیدن بی‌توجه شوند.

مثل اعتیادهای دیگر، در اعتیاد به اینترنت هم استفاده‌نکردن از اینترنت ممکن است به شخص معتاد آسیب برساند؛ آسیب‌هایی مثل القای حس عصبانیت یا ناراحتی.

کمپ ترک اعتیاد اینترنتی چیست؟

کمپ ترک اعتیاد اینترنت مرکزی پزشکی است که افراد با هدف دریافت کمک به‌منظور تغییر رابطه‌ی ناسالمشان با اینترنت به آن مراجعه می‌کنند. افراد در این مرکز تکنیک‌هایی یاد می‌گیرند که به آن‌ها کمک می‌کند از دنیای آنلاین مستقل شوند و احساسی را تغییر دهند که در زمان آنلاین‌بودن دارند.

در کمپ موجو (Muju) قوانین بسیار سخت‌گیرانه هستند و کسی اجازه ندارد تلفن‌ به‌همراه داشته باشد. افراد متقاضی حضور در این کمپ به‌محض ورود، باید تمام وسایل الکترونیکی خود حتی وسایلی مثل اتوی مو را تحویل دهند. تمرکز این کمپ روی افزایش احساس رضایت نوجوانان از خودشان بدون موبایل است.

زندگی در کمپ‌های ترک اعتیاد اینترنت کره‌جنوبی چگونه است؟

به‌محض ورود به کمپ، تمام وسایل الکترونیکی مراجعه‌کننده ضبط می‎شود.

در این کمپ، دوره‌های هنری، ورزشی، بازی و فعالیت‌های دیگری طراحی شده‌اند تا نوجوانان را از دنیای دیجیتال دور کنند و به دنیای واقعی برگردانند. ایده‌ی این فعالیت‌ها این است که راه‌هایی به‌جز گرفتن «لایک» و بازی آنلاین برای خوشحال و آرام‌بودن به افراد حاضر در کمپ نشان دهند.

در کمپ ترک اعتیاد تلاش می‌شود جایگزین‌های دنیای مجازی به فرد معرفی شود

افزون‌براین، در این کمپ دوره‌های مشاوره‌ای برگزار می‌شود که نوجوانان می‌توانند در آن‌ها از مشکلاتشان صحبت کنند. مشاوران به افراد حاضر در این دوره‌ها کمک می‌کنند یاد بگیرند استفاده بیش‌ از اندازه از تلفن را متوقف کنند و نوع برخوردشان با این وسایل را تغییر دهند.

شیم یانگ چول، مدیر این کمپ، در این‌ باره می‌گوید:

اینجا سعی می‌کنیم به افراد جایگزین‌هایی برای اینترنت و بازی‌های کامپیوتری و شبکه‌های اجتماعی معرفی کنیم. زمانی‌که این کمپ را راه انداختیم، کارهای زیادی انجام دادیم تا به نوجوانان نشان دهیم راه‌های زیادی خارج از دنیای مجازی وجود دارد که می‌توانند ارزش خود را با آن‌ها افزایش دهند.

حضور در یک کمپ ترک اعتیاد چه حسی دارد؟

Newsround با هاوون ۱۷ ساله دیدار و گفت‌وگو کرده است. او به‌دلیل اعتیاد به تماشای یوتیوب در این کمپ حضور داشته است. وی در این زمینه می‌گوید:

تقریبا هر روز یوتیوب تماشا می‌کردم؛ بعضی وقت‌ها ۱۸ ساعت در شبانه‌روز. تلفنم را با خودم به سرویس بهداشتی می‌بردم یا زمانی‌که غذا می‌خوردم، از آن استفاده می‌کردم. با خودم می‌گفتم فقط یک ساعت ویدئو تماشا می‌کنم؛ اما مدام به این کار ادامه می‌دادم. دست‌کشیدن از آن خیلی سخت بود.

هاوون می‌گوید زندگی در کره‌جنوبی می‌تواند بسیار پر استرس باشد؛ به‌ویژه اینکه از جوانان انتظار می‌رود در مدرسه سخت کار کنند. او فکر می‌کند بسیاری از مردم کشورش برای کاهش استرس خود از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. هاوون می‌گوید ویدئوهای یوتیوب را برای خوشحال‌شدن تماشا می‌کرده است.

زندگی در کمپ‌های ترک اعتیاد اینترنت کره‌جنوبی چگونه است؟

هاوون با اعتیاد شدید به یوتیوب مواجه بوده؛ اما حالا در کلاس‌های کمپ ترک اعتیاد شرکت می‌کند.

این کار تأثیر بسیار زیادی روی زندگی او گذاشته است. هاوون می‌گوید:

این مسئله روی درس‌های مدرسه‌ام و زمانی‌که با دوستانم بودم، تأثیر گذاشته بود. وقتی با هم بودیم، فقط مشغول تلفن‌هایمان بودیم و هیچ صحبتی نمی‌کردیم. سر کلاس خوابم می‌برد و بدون هیچ دلیلی از افراد اطرافم عصبانی می‌شدم.

او به این نتیجه رسید که باید با مشکلش رو‌به‌رو شود و این کمپ را راه مناسبی برای رو‌به‌رو شدن با آن می‌داند:

می‌خواهم این اعتیاد را شکست دهم و به‌جای تلفن‌همراهم به جهان اطرافم نگاه کنم. این (حضور در کمپ ترک اعتیاد) فرصتی برای من است که بتوانم مشکلاتم را حل کنم.

هاوون یکی از ۱۹ دختر حاضر در کمپ موجو است. افراد حاضر در این کمپ معمولا بین یک تا چهار هفته در آن حضور دارند. این مدت به میزان جدی‌بودن اعتیاد آن‌ها بستگی دارد.

بعضی مراجعه‌کنندگان به کمپ ترک اعتیاد اینترنت، نمی‌توانند دوری موبایل خود را تحمل کنند

در اولین روز حضور هاوون در کمپ، تلفن‌همراه او ضبط شد. این مسئله برای او بسیار سخت بود و او نگران این بود چطور این مشکل را مدیریت کند. تائه جوون، یکی از کارکنان این کمپ، می‌گوید بعضی از مراجعان به کمپ با ضبط‌شدن گوشی‌هایشان کنار نمی‌آیند و می‌خواهند به خانه برگردند. او می‎گوید:

به‌محض اینکه گوشی‌هایشان را تحویل می‌دهند، لحظات سختی را شروع می‌کنند.

هاوون با گذشت زمان توانسته زندگی بدون داشتن تلفن‌همراه را یاد بگیرد. او امیدوار است بعد ترک کمپ هم بتواند زمان صرف‌شده برای تماشای ویدئوهای آنلاین را مدیریت کند و اوقات فراغتش را بیشتر با خانواده‌اش سپری کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در