کمال کرامت انسانی در دولت کریمه محقق می‌شود/حقوق شهروندی در ادبیات انتظار


کمال کرامت انسانی در دولت کریمه محقق می‌شود/حقوق شهروندی در ادبیات انتظار

حجت‌الاسلام مسگر با بیان‌اینکه حد کمال کرامت انسانی در دولت کریمه امام زمان (عج) محقق ‌می‌شود، گفت: در حکومت مهدوی که مصداق کامل حکومت دینی و اسلامی است انسان قادر خواهد بود نقش اساسی خود را بروز و ظهور دهد.

حجت الاسلام «جلیل مسگر» در گفت وگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان که به مناسبت ایام دهه کرامت انجام شد با اشاره به مصداق‌های کرامت در دولت کریمه امام زمان (عج)، اظهار کرد: عنوان دولت کریمه بر اساس روایات و ادعیه مطرح شده از سوی امام زمان (عج) همچون دعای افتتاح به حکومت ایشان نسبت داده شده است.

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت اضافه‌کرد: در دعای افتتاح که از سوی امام زمان (عج) به دومین نایب خود انشاء شده است، در فرازی می فرماید: «اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَةٍ کَریمَةٍ».

حجت الاسلام مسگر با بیان اینکه با توجه به ارزش بالای کرامت انسانی در دولت امام زمان (عج) آن را دولت کریمه می نامند، افزود: بهترین حکومتی که در آن انسان ها به اهداف عالیه خود در عرصه های مادی و معنوی دست پیدا می‌کنند حکومت امام زمان (عج) است که در آن به تمام ابعاد و خصوصیات انسانی توجه می شود.

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه اگر به مصادیق و ویژگی های کرامت انسانی توجه شود به جایگاه واقعی انسان به عنوان خلیفه الله دست خواهیم یافت، گفت: قرآن کریم می فرماید: «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ؛ ما فرزندان آدم را کرامت بخشیدیم» یعنی ملائکه و حیوانات این ظرفیت را ندارند و تنها انسان دارای این کرامت است زیرا تنها انسان می‌تواند مظهر اسماء و صفات خداوند باشد.

حد کمال کرامت انسانی در دولت کریمه محقق می شود

وی با بیان اینکه این عزت انسان از سوی خداوند باید در یک فضا و جغرافیایی به بار بنشیند، تاکید کرد: حد کمال این کرامت انسانی در دولت کریمه امام زمان (عج) محقق شود و تمام انبیاء از حضرت آدم تا رسول خاتم(ص) آمدند تا مراحلی از این کمال را طی کنند و زمینه سازی داشته باشند تا در دولت مهدوی این کرامت به کمال خود برسد.

حجت الاسلام مسگر ابراز کرد: از امام صادق علیه السلام سوال شد قائم شما هستید ایشان پاسخ دادند: خیر، قائم هنوز متولد نشده است به من اگر ایام حضور ایشان را درک کنم تمام عمرم را خدمتش خواهم کرد یعنی تمام اولیای خداوند این بشارت را داده‌اند که کرامت بالای انسانی در دوران حکومت امام زمان (عج) تجلی خواهد یافت.

تعریف حقوق شهروندی در ادبیات دینی

کارشناس مهدویت اضافه کرد: بر اساس معارف دینی امروز اگر انسانی بتواند در زمینه مشارکت های اجتماعی و همچنین احساس همدردی و همنوایی با دیگران که نامش را نظارت عمومی می نامند و مصداق اَتَم آن امر به معروف و نهی از منکر است، ظرفیت های خود را نشان دهد و بر اساس آن، انسان ها خود را در سرنوشت دیگران سهیم بدانند لذا دلسوزانه هر خدمتی را در حق دیگران انجام می دهند و آنان را از گناه باز می دارند و نشان دهنده آن است که ما به عزت و کرامت انسانی معتقد هستیم و بنا داریم انسان به گونه ای زندگی کند که خداوند او را برای آن خلق کرده است.

وی تاکید کرد: این ارزش گذاری برای انسان ها در جامعه امروزی حقوق شهروندی نامیده می‌شود و در ادبیات دینی همان عزت و کرامت انسانی نام دارد.

وی گفت: در حکومت مهدوی که مصداق اتم حکومت دینی و اسلامی است انسان قادر خواهد بود نقش اساسی خود را در آن حکومت بروز و ظهور دهد، در این راستا تمام ویژگی‌های کریمانه یک انسان در آن محقق می‌شود و انسان راحت‌تر می‌تواند مسیر کمال خود را طی کند.

اوج زندگی مادی و معنوی انسان در حکومت مهدوی است

مسگر در پایان خاطر نشان کرد: زندگی مادی انسان ها در حکومت مهدوی در بالاترین سطح خود قرار دارد و انسان فقیر و نیازمند نیست و در امور معنوی نیز انسان در عالی ترین مراتب خود قرار دارد، امروز در دنیای غرب اگر چه در ظاهر به خواسته های مادی انسان توجه زیادی شده است اما زمانی که او را در دام شهوت و هواهای نفسانی قرار دادند و از معنویت دور کردند در واقع کرامت انسانی را زیر سوال برده اند زیرا کرامت انسانی مستلزم آن است که به نیازهای حقیقی انسان پاسخ داده و ارزش و شُرف انسانی حفظ شود که متاسفانه این موارد در دنیای امروزی نادیده گرفته شده است.

پایان پیام/376

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حال خوش کمند امیرسلیمانی /عکس