پرونده 14 هزار میلیاردی بانک سرمایه 400 متهم دارد/ سابقه‌دارها از جرم متهمان بانک سرمایه‌ انگشت به دهانند


پرونده 14 هزار میلیاردی بانک سرمایه 400 متهم دارد/ سابقه‌دارها از جرم متهمان بانک سرمایه‌ انگشت به دهانند

نماینده دادستان تهران گفت: پرونده 14 هزار میلیاردی بانک سرمایه 400 متهم دارد و فکر نمی‌کنم احدی از آنها سابقه کیفری داشته باشد آنچنان جرمی را آنها انجام داده‌اند که سابقه داران انگشت به دهان مانده‌اند.

صراط:

هفدهمین جلسه از دور سوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه صبح امروز (سه‌شنبه) ۱۸ تیرماه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

به گزارش ایسنا در ابتدای جلسه امروز دادگاه، وکیل مدافع متهم «بیرانوند» مدیرعامل سابق بانک سرمایه با کسب اجازه از دادگاه در جایگاه قرار گرفت و توضیحاتی را در خصوص ضمانت‌نامه‌ها ارائه داد و مجدداً تاکید کرد که موکلش هیچ سوءنیتی نداشته است.

وکیل مدافع متهم بیرانوند با اشاره به ضمانت نامه‌های شرکت‌های تابعه، گفت: به این دلیل که موکل بنده توضیحات کاملی در این باره ارائه نداد لازم دانستم مطالبی را متذکر شوم، چرا که سو برداشت صورت گرفته است.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: بنده یک نمونه را تشریح می‌کنم. بانک‌ها مکلف هستند ضمانت نامه‌ها را شناسایی کنند و این امر متوجه هیأت مدیره و مدیرعامل بانک است. مشخص است که یک شرکت با صد هزار تومان تأسیس شده و یک شبه سرمایه آن را افزایش داده‌اند.

وی با اشاره به ضمانت نامه شرکت آتیه صبا، گفت: در اینجا می‌گویند بخشایش که در هیأت مدیره این شرکت بوده حق شرکت در رأی گیری‌های مربوطه را ندارد. وقتی نامه‌ها به دست موکل من می‌رسد ایشان می بیند نامه‌ها تنها دو امضا دارد که به زاهدی در این خصوص نامه می‌زند. آقای کلهر نیز می‌دانسته که شرایط لازم برای امضا را ندارد و کاری که می‌کنند این است که یک بار ماده ۱۲۹ قانون را لحاظ کرده‌اند تا بگویند این شرکت دولتی است تا بتوانند امضای هیأت مدیره را بگیرند و در نامه بعدی می‌گویند این ماده موضوعیت نداشته است.

وکیل مدافع متهم بیرانوند، گفت: موکل من که مدیرعامل بوده از این نامه دوم اطلاعی نداشته چرا که در اتوماسیون بانک هم ثبت نشده است و برای مدیرعامل هم ارسال نکرده بودند. حتی بازرسی بانک هم اطلاعی در این مورد نداشته و واکنشی نشان نداده چون در اتوماسیون ثبت نشده بود.

پس از پایان توضیحات وکیل مدافع متهم بیرانوند، قاضی مسعودی مقام گفت به این دلیل که متهم حیدرآبادی در دادگاه حضور ندارند وکیل ایشان در جایگاه قرار بگیرد.

قاضی مسعودی مقام با تفهیم اتهامات متهم علیرضا حیدرآبادی پور مبنی بر مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی با ۵ فقره خیانت در امانت به مبلغ ۲ هزار و ۴۹۰ میلیارد و ۴۴۸ میلیون ریال و تحصیل منفعت به مبلغ ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از وکیل این متهم پرسید آیا این اتهامات را قبول دارید؟

وکیل مدافع متهم حیدرآبادی گفت: بنده به عنوان وکیل تسخیری به دلیل عدم حضور موکلم در دادگاه و همچنین به دلیل عدم ارائه مدارک نمی‌توانم دفاع مستدلی داشته باشم. بعضی برای دفاع با یک وانت زونکن به دادگاه می‌آیند و برای این دفاع از این پرونده نیز حداقل یک زونکن نیاز است. در نتیجه به این دلیل که موکلم حضور ندارد نمی‌توانم دفاع مستدلی داشته باشم.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه من خودم را در شأن و حد این دادگاه نمی‌دانم، اظهار کرد: بنده به عنوان وکیل نمی‌توانم انتساب این اتهامات را قبول کنم، اما آنچه از کیفرخواست متوجه شدم این بود که موکل من مبلغ ۴۶۰ میلیون تومان را تصاحب کرده است. بنده به عنوان یک شهروند از بابت ضرری که به سهامداران و فرهنگیان رسیده متأثر هستم. موکلم قانونمند بوده و در زندگی مشکلی نداشته که برایش عمداً سابقه کیفری ایجاد شود.

وی با اشاره به متواری بودن موکلش افزود: موکلم انسان است و اینکه به خارج از کشور رفته بدلیل این است که می‌ترسد و نباید جنبه منفی آن را در نظر گرفت.

وکیل مدافع متهم حیدرآبادی گفت: موکلم سابقه ۳۰ ساله و تحصیلات دکترا دارد و از آنجا که ارزش پول کشور پایین آمده آیا این شخص با این تحصیلات می‌تواند سابقه و حیثیت شغلی خود را برای ۴۶۰ میلیون تومان خراب کند؟

وی در خصوص اتهام اخلال در نظام اقتصادی موکل و خیانت در امانت به مبلغ ۲۴۹ میلیارد تومان در کیفرخواست در خصوص موکلش گفت: موضوع اخلال و خیانت در امانت باید یا دفع ضرر و یا جلب منفعت باشد. اینکه موکلم از این رقم بزرگ و گسترده چه منفعتی برده که مشارکت کرده مشخص نیست و باید خودش می‌بود و دفاع می‌کرد.

وکیل مدافع متهم حیدرآبادی افزود: بعضی از اسناد حذف و جعل شده و موکلم به عنوان مدیرعامل بانک به زیرمجموعه‌اش اعتماد داشته است. موکلم سوءنیتی نداشته و درخواست برائت او را از دادگاه محترم دارم.

در ادامه جلسه دادگاه قهرمانی نماینده دادستان گفت: در خصوص آقای حیدرآبادی مطالب اساسی است و ای کاش نمی‌ترسیدند و از کشور خارج نمی‌شدند و البته شاید به دستور بعضی‌ها از کشور رفتند. اولین حرکت حیدرآبادی این است که ضمانت نامه‌ها توسط او انجام شده است. او قبل از ورود به بانک سرمایه مدیرعامل آتیه صبا بوده است که رئیس هیأت مدیره آن آقای بخشایش بوده است. این دونفر در شرکت آتیه صبا درخواست ضمانت نامه می‌کنند و ضمانت نامه‌ها به ضمانت خواهی هرمز پاسارگاد تحویل داده می‌شود. بعد از آن حیدرآبادی و بخشایش به عنوان مدیران آتیه صبا قراردادی را با شرکت محمد امامی می‌بندند و امامی را کارگزار خودشان می‌کنند.

قهرمانی افزود: از طریق ضمانت نامه‌ها قیر تحویل داده می‌شود و ۱۰ میلیارد تومان به حیدرآبادی داده می‌شود و او دستش در سفره بوده است. بعد از آن آقای بیرانوند را می‌آورند و فکر می‌کنند ساده است و بعد از آن بیرانوند را کنار می‌گذارند و بعد آقای احمدی را می‌آورند و بعد آقای ضیایی را قرار می‌دهند و ضیایی هم با امامی درگیر می‌شود و بعد حیدرآبادی را به عنوان مدیرعامل بانک‌سرمایه می‌آورند و گرچه بعدها از مجموعه جدا می‌شود ولی مدیرعاملی است که با تیم شبکه عنکبوتی فساد مرتبط بوده و کار می‌کرده است.

نماینده دادستان ادامه داد: پرونده ۱۴ هزار میلیاردی بانک سرمایه ۴۰۰ متهم دارد و فکر نمی‌کنم احدی از آنها سابقه کیفری داشته باشد آنچنان جرمی را آنها انجام داده‌اند که سابقه داران انگشت به دهان مانده‌اند. آنها یقه سفیدهای جامعه و نخبه بانکی بودند و برخی از حقوقدانان و وکلا هم بوده‌اند. آنها خلاءهای قانونی را می‌شناختند و می‌دانستند چگونه اموال را خارج‌کنند و بعد چهره فرهنگی شوند و فیلم سازی کنند. املاکی را حیدرآبادی از امامی دریافت کرده است.

ادامه دارد…

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس