آیا می دانید چه ویتامین هایی برای درمان آکنه موثر می باشند؟ آکنه معمولا به دلیل بروز اختلالات و ناهماهنگی هورمونی و جمع شدن چربی در پوست ایجاد می شود. مکمل هایی مانند ویتامین A، روی، ویتامین C و سلنیوم ممکن است به پوست شما کمک کنند. قبل از مصرف مکمل های ویتامین همیشه با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید. در این مقاله از بخش پوست و تغذیه دکتر سلام، به بررسی ویتامین های مورد نیاز برای درمان آکنه می پردازیم.

درمان آکنه

هر فردی در یک مرحله از زندگی خود، آکنه را تجربه خواهد کرد. آکنه، جوش های قرمزی هستند که بر روی سطح پوست رشد می کنند. این شرایط بسیار شایع، معمولا به واسطه عدم تعادل هورمونی در بدن و تجمع باکتری ها در فولیکول های مو ایجاد می شود. گزینه های درمانی بسیاری برای درمان آکنه وجود دارد از جمله درمان های موضعی، آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد بارداری خوراکی و انواعی از محصولات مراقبت از پوست. با این حال، در ارتباط با استفاده از این داروها، خطراتی نیز وجود دارد که باعث شده است افراد بیشتری به دنبال کشف مکمل های ویتامین به عنوان راهی برای مدیریت آکنه و حفظ شفافیت پوست خود باشند.

درمان آکنه؛ مکمل ها و ویتامین های مفید برای درمان آکنه

چه چیزی باعث بروز آکنه می شود؟

با اینکه آکنه در میان نوجوانان بسیار شایع است، اما مهم است به این نکته توجه داشته باشیم که می تواند بر روی تمام افراد و در هر سنی تاثیر بگذارد. طبق تحقیقاتی که در دانشکده پزشکی دانشگاه ویک فارست انجام شده است، در ایالات متحده آمریکا ۳ نفر از هر 5 نفر ( 61.9%)، افرادی هستند که بیشتر از 18 سال سن دارند و به دنبال فوریت های پزشکی برای درمان آکنه هستند.

آکنه زمانی بروز می کند که سبوم که یک نوع ماده چرب می باشد، توسط غدد چربی تولید شود و در یک فولیکول مو به دام بیفتد. این چربی می تواند باعث انسداد منافذ چربی و منجر به رشد باکتری پروفیونی باکتریوم آکنه شود که ممکن است منجر به شیوع کورک، جوش های سطح پوست و یا جوش های سرسیاه شود.

دکتر ویل ریچاردسون ، متخصص پوست و جراح زیبایی در Natura Dermatology توضیح می دهد که انسداد فولیکول ها، باعث ایجاد یک محیط میکروآئروفیلی (کم اکسیژن) می شود که برای رشد و تکثیر باکتری ها بسیار مناسب است. تجمع چربی یا سبوم، نتیجه رشد بیش از حد باکتری ها می باشد. این محیط چرب، یک منبع تغذیه ای برای زندگی باکتری ها محسوب می شود.

دکتر ریچاردسون توضیح می دهد که هورمون ها در افزایش تولید چربی نقش مهمی ایفا می کنند و باکتری های بارور، نیاز به تکثیر دارند و در نتیجه متابولیسم چربی توسط باکتری ها، باعث تولید پروتئین های جانبی می شود که التهاب زا هستند.

بهترین ویتامین ها برای درمان آکنه چیست؟

مکمل های ویتامین، مواد مغذی مورد نیاز بدن برای حفظ پوستی سالم و پیشگیری از آکنه را تامین می کنند. در حالی که ویتامین ها نسبت به داروهای معمولی، یک روش طبیعی تر برای درمان آکنه های هورمونی هستند، اما نتایج درمان معمولا به کندی صورت می گیرد. بسته به نیازهای خاصی که دارید، پزشک یا متخصص پوست ممکن است مصرف یکی از مکمل های ویتامین زیر را به عنوان بخشی از برنامه مراقبت از پوست، توصیه کند.

ویتامین A برای درمان آکنه

بسیاری از غذاها از جمله محصولات لبنی، اسفناج، زردآلو و هویج دارای ویتامین A هستند. ویتامین A علاوه بر کمک به حفظ سلامت بینایی، سیستم تولید مثل و سیستم ایمنی بدن، نقش مهمی در ترمیم سلول های پوستی نیز ایفا می کند. در صورت کمبود ویتامین A ، ممکن است متوجه این شده باشید که پوستی خشک و پوسته پوسته دارید.

براساس تحقیقی که در رابطه با آکنه در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، ویتامین A معمولا در کرم های ضد التهاب موضعی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند تعداد جوش ها را 40 تا 70 درصد کاهش دهد.

ویتامین A به صورت خوراکی نیز تجویز می شودکه معمولا با عنوان رتینوئید ایزوترتینوئین شناخته می شود و منحصرا برای درمان آکنه های حاد و وخیم و آکنه هایی که نسبت به درمان مقاوم هستند، استفاده می شود. مطالعه منتشر شده در ماهنامه انجمن پزشکی نشان داد که ایزوترتینوئین در طی مدت شش ماه توانست 94٪ از بیماران مبتلا به آکنه خفیف تا متوسط را درمان کند. در پایان نه ماه، این درصد به 98.96٪ رسید.

با این حال، طبق گفته دکتر تانیا کورملین، پزشک و دارای بورد تخصصی پوست در سانتا مونیکا، خطراتی در زمینه استفاده از ویتامین A به صورت قرص وجود دارد از جمله:

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است و به این ترتیب نمیتوانید مقدار اضافی ویتامین A را که به صورت خوراکی مصرف می کنید، دفع کنید و مقدار اضافی ویتامین A در بدن ذخیره شده و باعث آسیب می شود. برخی از این آسیب ها شامل سردرد های شدید، مشکلات استخوانی و دستگاه گوارش، تغییرات بینایی، خشکی پوست و تغییرات روحی و روانی است.

دکتر کورملین همچنین هشدار می دهد که ویتامین A می تواند برای کبد بسیار مضر باشد، مخصوصا اگر الکل مصرف می کنید. همچنین مصرف دوزهای بالای ویتامین A برای جنین در حال رشد، بسیار سمی است و نباید توسط زنان باردار مورد مصرف قرار بگیرد.

درمان آکنه؛ مکمل ها و ویتامین های مفید برای درمان آکنه

روی برای درمان آکنه

روی یک ماده مغذی ضروری برای انسان است که در بسیاری از منابع غذایی مانند گوشت بدون چربی، مرغ، اسفناج و دانه کدو تنبل یافت می شود و معمولا در درمان بسیاری از مشکلات پوستی مانند رساشیا، زگیل، و ملاسما نقش دارد.

هنوز به طور کامل فهمیده نشده است که چگونه روی می تواند آکنه های هورمونی را کاهش دهد، اما اعتقاد بر این است که با کاهش تولید سبوم می تواند در این زمینه نقش داشته باشد زیرا روی می تواند خطر انسداد منافذ پوستی را کاهش دهد. علاوه بر این، روی از بروز التهاب که یکی از عوامل بروز آکنه می باشد، پیشگیری می کند.

در حالی که مصرف مکمل روی نسبت به ویتامین A مطمئن تر و ایمن تر است، اما زیاد هم بدون خطر نیست. بسیاری از افراد با مصرف سولفات روی خوراکی، با طیف وسیعی از علائم ناخوشایند از جمله حالت تهوع، استفراغ و اسهال مواجه می شوند.

مصرف بیش از حد روی نیز می تواند منجر به شرایط مزمن جدی تری از جمله سطوح پائین مس، کمبود ایمنی بدن و کاهش کلسترول HDL شود. اداره مکمل های غذایی مصرف 8 میلیگرم روی برای زنان و 11 میلیگرم روی برای مردان را به صورت روزانه توصیه می کند و مصرف بیشتر از 40 میلیگرم باعث بروز عوارض جانبی منفی می شود.

بیشتر بخوانید: جوش های سرسفید و سرسیاه؛ علائم و راه های درمان آنها

ویتامین C برای درمان آکنه

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که می تواند در بسیاری از میوه ها و سبزیجات، از جمله پرتقال، آناناس، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، سبزیجات و غیره یافت شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است و می تواند به ترمیم بافت های آسیب دیده بدن کمک کند.

مصرف مکمل ویتامین C می تواند آکنه های هورمونی را مدیریت کرده و به طرق مختلف، سلامت پوست را حفظ کند. ویتامین C یک اثر ضد التهابی بسیار بالایی دارد، به این معنی که می تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن را به باکتری هایی که باعث بروز آکنه می شوند را تنظیم کند و در نتیجه خطر شیوع آکنه را کاهش دهد.

علاوه بر این،ویتامین C قابلیت بالایی در ترمیم بافت های آسیب دیده و سلول های پوست داردکه می تواند از هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب پیشگیری کند و به ترمیم زخم ها و حفظ سلامتی پوست کمک کند.

مصرف بیش از اندازه ویتامین C با عوارض جانبی همراه است از جمله حالت تهوع، اسهال، سردرد و قرمزی پوست. مصرف دوز بالای ویتامین C نیز ممکن است خطر ابتلا به هیپوکسالورژی را افزایش دهد که شما را در معرض خطر بالای ابتلا به سنگ کلیه قرار می دهد.

سلنیوم برای درمان آکنه

سلنیوم یک آنتی اکسیدان است که در آجیل، غلات، غذاهای دریایی و گوشت قرمز پیدا می شود.مصرف سلنیوم به تنهایی نمی تواند در درمان آکنه موفق باشد اما استفاده از آن به همراه مکمل های دیگر می تواند موثر باشد.

سلنیوم یک ماده معدنی سینرژیک است و اساسا به افزایش سطح دیگر آنتی اکسیدان های بدن کمک می کند. افزودن سلنیوم بیشتر به رژیم غذایی همراه با دیگر مکمل های ویتامین می تواند باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان کلی شما شود، التهاب را کاهش دهد و خطر شیوع آکنه را به حداقل برساند.

اکثر مردم فقط به مقدار بسیار کمی از سلنیوم نیاز دارند تا از مزایای آن استفاده کنند. بالاترین مقدار دوز مصرفی برای بزرگسالان 400 میکروگرم در روز است. مصرف منظم این مقدار سلنیوم ممکن است باعث بروز تب، نفس بد بو( بوی بد دهان) و احتمالا افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلب و کلیه شود. سلنیوم همچنین ممکن است با طیف وسیعی از داروها مانند قرص های کنترل بارداری، داروهای ضد اسید معده و برخی از داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی تعامل داشته باشد.

درمان آکنه؛ مکمل ها و ویتامین های مفید برای درمان آکنه

چه مدت زمان طول می کشد تا تاثیر ویتامین ها بر درمان آکنه دیده شوند؟

مهم است به خاطر داشته باشید که مکمل های ویتامین نسبت به دیگر روش های درمان آکنه، به روشی بسیار متفاوت عمل می کنند. برخلاف آنتی بیوتیک ها و یا جراحی زیبایی که اغلب نتایج فوری به همراه دارند، ممکن است لازم باشد که به مدت 4 تا 6 هفته از مکمل ها استفاده کنید تا اینک متوجه تغییراتی در پوست خود شوید.

به این دلیل که بدن برای جذب ویتامین ها به زمان نیاز دارد. مکمل هایی مانند ویتامین C محلول در آب هستند و بنابراین سریع تر از ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A توسط بدن جذب می شوند و قبل از اینکه به طور کامل تاثیر خود را بگذارند، در بافت چربی انباشته می شوند. صبور باشید و همیشه مکمل های خود را طبق دستور پزشک استفاده کنید.

آیا مصرف مکمل های ویتامین، ارزش درمان آکنه را دارند؟

مکمل های ویتامین مواد معجزه آسایی نیستند و نمی توانند آکنه را فورا درمان کنند. اما اگر متوجه این نکته شدید که آکنه به درمان های دیگر پاسخ نداده است، مصرف مکمل ها ممکن است مواد مغذی ضروری که باعث شفافیت و صافی پوست می شود را برای بدن شما تامین کند.

در طول زمان، مصرف مکمل های ویتامین ممکن است خطر بروز آکنه یا شدت آکنه را کاهش دهند. همچنین ممکن است مکمل ها در کنار سایر روش های درمانی، مفید و موثر باشند. با پزشک یا متخصص پوست خود در رابطه با اینکه آیا مصرف مکمل های ویتامین به منظور درمان آکنه، برای شما مناسب است یا خیر، مشورت کنید.