ماجرای کمیاب‌شدن کارت تلفن در زندان ها


ماجرای کمیاب‌شدن کارت تلفن در زندان ها

رکنا: در شرایطی موضوع کمیاب شدن کارت تلفن در زندان مطرح شده که با وجود تولید تلفن هوشمند دربسیاری از زندان‌ها، اما هنوز برخی از زندانیان ناچارند از کارت تلفن برای تماس‌هایشان استفاده کنند.

ماجرای کمیاب‌شدن کارت تلفن در زندان ها

به گزارش رکنا، به تازگی در بسیاری از سایت‌های خبری، موضوع کمیاب شدن کارت تلفن مطرح شد، در حالی که زندانی‌ها ناچارند از کارت تلفن برای تماس‌هایشان استفاده کنند.

مشکل کار اینجاست که گویا به دلیل عدم توزیع و تأمین این کارت‌ها از سوی شرکت مخابرات و توقف فروش ال‌کارت و کارت IN در سایت آن، این کارت‌ها با قیمت های گزافی در سایت های مجازی به فروش می رسند به طوری که اگر قیمت این کارت ها به طور معمول در بازار ۵ هزار تومان است در این سایت ها با قیمت 30 هزار تومان به فروش می رسد.

این در حالیست که از حدود هفت یا هشت سال پیش، موضوع عدم تولید کارت‌های تلفن از سوی مخابرات مطرح شده بود و به همین دلیل قرار شد که سازمان زندانها به ویژه با همکاری انجمن حمایت از زندانیان، اقدام به تولید تلفن‌های هوشمند کند.

از همین رو انجمن حمایت از زندانیان تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان مخابرات منعقد کرد تا بر اساس آن تلفن به صورت هوشمند توسط این نهاد تولید و در زندانها مورد استفاده قرار گیرد.

اما از آنجا که تولید این تلفن‌ها باید با همکاری شرکت مخابرات انجام می گرفت به دلایلی با تعلل مواجه شد و در نتیجه تعدادی از زندانها از جمله زندان اوین هنوز مجهز به این تلفن‌های هوشمند نشده است.

به گفته مسؤولان امر، به زودی تمام تلفن‌ها در زندان ها هوشمند می شود و دیگر جای نگرانی برای تأمین کارت تلفن و کمبود آن نیست و اکنون گویا در تمام زندان های کشور به جز تعداد معدودی از آنها از تلفن هوشمند استفاده می‌کنند و این امر، آمار کلاهبرداری‌های تلفنی در سطح زندان را کاهش داده است.

جبار باقری مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مرکز در این باره می‌گوید: زندانیان برابر آیین‌نامه سازمان زندان‌ها، دارای حقوق مشخصی هستند که فارغ از نوع ارتکاب جرم آنها، باید توسط مسؤولین زندان‌ها تامین شوند و ارتباط زندانی با خانواده از طریق ملاقات و تلفن از جمله این حقوق است.

وی با ذکر چند ویژگی از تلفن‌های هوشمند جدید که بهره‌برداری از آن، هم‌ اکنون در بیش از ۲۵ استان کشور اجرایی شده ادامه می‌دهد: این سامانه ضمن تسهیل ارتباط تلفنی زندانیان با خانواده هایشان، با دقت بالا و تکنولوژی به‌کار گرفته شده به‌شکلی محسوس، از تخلفات احتمالی و سوء‌استفاده برخی از مجرمین جلوگیری کرده و بر اساس گزارش‌های اعلام شده، در زندان‌هایی که از این سامانه استفاده می‌کنند، تخلفات تلفنی در حد قابل توجهی کاهش یافته است.

باقری می‌گوید: سازمان زندان‌ها پس از شناسایی نقاط آسیب‌پذیر تلفن‌های کارتی سابق، انجمن حمایت زندانیان مرکز را مسؤول سامانه تلفن‌ها انتخاب و انجمن نیز با بهره‌گیری از دانش بومی و جوانان مستعد و همچنین با همکاری شرکت مخابرات، اقدام به طراحی، ساخت و نصب این سیستم کرد.

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مرکز ادامه می‌دهد: بزودی سامانه هوشمند تلفن در تمام استانها راه اندازی شده و زندانیان می‌توانند برابر قوانین و مقررات زندان با شماره‌های مجاز اعلام شده، که عمدتاً مربوط به اعضای خانواده‌ها است، تماس برقرار کنند.

بنابراین تلفن های هوشمند همانند تلفن های همگانی قابلیت ثبت 5 شماره تلفن برای هر مددجو را دارد و مددجویان فقط با شماره های معرفی شده می توانند ارتباط برقرار کنند؛این کارت‌ها جایگزین کارت‌های تلفن همگانی هستند و طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با بانک عامل، امکان شارژ کارت از طریق دستگاه‌های کارتخوان درون زندان فراهم شده است، بنابراین این اقدام، ضمن جلوگیری از تخلفات تلفنی، مشکلات ناشی از نوسانات تهیه کارت‌های همگانی را نیز برطرف می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن