آیا امارت متحده عربی از یمن عقب‌نشینی می‌کند؟


اخبار منتشرشده درباره تصمیم امارات متحده عربی برای کاهش نیروهایش در یمن پرسش‌های زیادی را در این زمینه مطرح کرده است.

اخباری دال بر تصمیم دولت امارت متحده عربی برای کاهش نیروهایش که در چارچوب ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به منظور حمایت از دولت یمن و جنگ علیه حوثی‌ها در این کشور حضور دارند، در رسانه‌ها منتشر شده است.

پرسش‌های مختلف درباره صحت و سقم این اخبار مطرح شده است. پاسخ دقیقی به این پرسش که «آیا عقب‌نشینی امارت متحده عربی از یمن اقدام واقعی یا یک تاکتیک است؟» وجود ندارد.

توان نظامی نیروهای امارت متحده عربی در یمن چقدر است؟ دقیقا مشخص نیست که آیا آنها در عملیات‌ مستقیم علیه حوثی‌ها مشارکت دارند و یا تنها از نیروهای سودانی ائتلاف عربی در یمن، حمایت لجیستیک می‌کنند.

احتمالا حمله راکتی حوثی‌ها به مقر نیروهای دولتی در استان مارب یمن در سال 2015 که باعث مرگ 45 نظامی امارت متحده عربی و پنج سرباز بحرینی شد، نقش مهمی در این تصمیم ابوظبی داشته است.

در پی این حمله امارت متحده عربی سربازان خود را به مناطق امن و دور از درگیری منتقل و با تشکیل واحدهای نظامی مختلف از آنها حمایت لجیستیک کرد.

امارت متحده عربی همچنین یک واحد نظامی جدید به فرماندهی طارق صالح برادرزاده رئیس جمهور سابق یمن که توسط حوثی‌ها کشته شد، را تشکیل و نیروهایش را در سواحل غربی این کشور مستقر کرد.

نیروهای مورد حمایت ابوظبی در «بندر المخا» در غرب یمن که آن را به یک مقر نظامی تبدیل کردند، «البریقه» در غرب عدن، بندر بلحاف شبوه که از آنجا صادرات گاز مایع انجام می‌شود، «شهر المکلا» حضرموت و در مقر «تداوین» واقع در شرق مارب مستقرند.

امارت متحده عربی طی دو سال اخیر نیز کوشیده تا نیروهایش را به جزیره سقطری منتقل کند، اما با واکنش اهالی مواجه شده است. این جزیره از توابع استان المهره یمن در مرز عمان است و از لحاظ حمل‌و‌نقل دریایی بین‌المللی اهمیت استراتژیک دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ترکیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان