مشکل بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از کجا آب می خورد؟/ حقوق 2500 کارمند، معطل سهل انگاری مدیریت شهری و شهرداری


مشکل بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از کجا آب می خورد؟/ حقوق 2500 کارمند، معطل سهل انگاری مدیریت شهری و شهرداری

علی رغم تصویب بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در جلسه ای هیات امنا که رئیس آن شهردار تهران است اما مانع تراشی زیر مجموعه های شهرداری تهران سبب شده است که این سازمان با مشکل پرداخت حقوق 2500 کارمند خود مواجه شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در دو سال اخیر که مدیریت حاکم بر شهرداری تهران، شاهد سه شهردار بوده است، نوعی بی نظمی در چگونگی توزیع و اختصاص بودجه به زیرمجموعه های فرهنگی را شاهد بوده که به صورت بسیار مشخص، «سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران» را دربر گرفته است.

مسئله ای که سبب شد سعید اوحدی، رئیس این سازمان در نامه‌ای به پیروز حناچی، شهردار تهران ضمن بیان مسائل و معضلات، ادامه حضور خود در این سازمان را منوط به حل کامل مشکلات بودجه‌ای کند.

در این نامه اوحدی تصریح کرده است که بخش عمده مصوبات هیأت امنای این سازمان که مهم‌ترین آن اصلاح بودجه است تاکنون عملیاتی نشده و این مساله مشکلات پیچیده‌ای را در مقابل سازمان فرهنگی هنری قرار داده است.

رسانه ای شدن نامه اوحدی که در آن تهدید به استعفا کرده بود با واکنش منفی حناچی، شهردار تهران و هاشمی، رئیس شورای شهر تهران مواجه شد.

محمدی رئیس روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری با تکذیب استعفای اوحدی گفت: تلقی استعفا از نامه‌ی آقای اوحدی به شهردار تهران، برداشت نادرستی است وگرنه با پابرجاماندن مشکل بودجه، هیچ کسی توان اداره این سازمان را نخواهد داشت. مشکل اصلی حقوق پرسنل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.

هرچند اوحدی پیش از این و در روزهای پایانی سال گذشته نیز در جمع کارکنان سازمان فرهنگی هنری تاکید کرده بود در صورتی که شهرداری تهران نسبت به وضعیت کارکنان و بودجه این سازمان بی تفاوت باشد، استعفا خواهد کرد.

اما مشکل بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از کجا آب می خورد؟

در سال‌های ۷۵ تا ۷۸ مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که چهار درصد از درآمد شهرداری تهران به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص پیدا کند و به طور مشخص نام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای استفاده از آن درج شد. در سال ۸۰ مجلس اصلاحیه‌ای بر این قانون وارد کرد و این چهار درصد بودجه را به صورت عام به حوزه فرهنگی اجتماعی و ورزشی تخصیص می‌دهد. مسیر تصویب بودجه ما بر اساس اساس‌نامه از طریق شهرداری تهران است.

شهرداری تهران موظف بود که براساس قانون چهار درصد از درآمدهای شهرداری را در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار دهد. این مصوبه مجلس بود که در شورای نگهبان تایید و به شهرداری ابلاغ می‌شود.

طی چند سال گذشته تفسیر غلطی از این قانون شده که انگار شهرداری باید این چهار درصد را در اختیار تمام بخش‌هایش در جاهای مختلف قرار دهد. در حالی که قانونی که در مجلس تصویب شده تصریح دارد که این چهاردرصد بودجه‌ی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.

در اساس‌نامه سازمان تاکید شده که هیات امنا باید بودجه سازمان را تصویب کنند. در اولین جلسه هیات امنای سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در دی 97 با حضور حناچی بودجه سال 1398 سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از سوی هیات امنا مصوب شد و به تایید شهردار تهران و رئیس شورای شهر رسید. بند بعدی اساس‌نامه می‌گویدکه شهردار تهران باید دستور تخصیص این اعتبار را بدهد.

چندماه از شروع سال سپری شده و عین همان بودجه‌ای که هیات امنا تصویب کرده‌ به سازمان ابلاغ نشده است و بودجه کمتر از چیزی که مصوب شده تخصیص پیدا کرده است.

بودجه کل سازمان در سال 97 حدود ۲۰۰ میلیاد تومان بوده که بیش از نود درصد آن صرف امور جاری و نگهداری از ابنیه و حقوق پرسنل و نهادهای زیر مجموعه سازمان می‌شود و کمتر از 10درصد از بودجه سازمان به بحث های فرهنگی و هنری اختصاص پیدا کرد که این میزان برای شهری همچون تهران بسیار ناچیز است.

2500 کارمند معطل سهل انگاری مدیریت شهری و شهرداری

سید حسن رسولی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با واکنش به حواشی ایجادشده پیرامون بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت در مواردی که برخی اقلام هزینه‌ای یا درآمدی در بودجه از قلم بیفتد، شهردار تهران می‌تواند لایحه اصلاح بودجه تنظیم و به شورا ارائه کند.

مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تنظیم نامه‌ای برای حل مشکل بودجه سازمان فرهنگی‌هنری گفت: مسلم است براساس قانون سقف ۴درصد از درآمدهای نقدی شهرداری تهران به فعالیت‌های فرهنگی سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران اختصاص دارد. من در این رابطه نامه‌ای تنظیم و به ریاست شورا ارسال کرده‌ام. برای حل مشکل بودجه این سازمان باید هیأت امنای سازمان فرهنگی‌هنری و مجموعه شهرداری اقدامات مقتضی را انجام دهند.

حجت الاسلام رستمی، عضو هیئت امنای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به حواشی ایجاد شده پیرامون بودجه این سازمان گفت: متاسفانه در یک سال اخیر شاهد بدعتی در این فرآیند قانونی بودیم و آن ممیزی مصوبات هیئت امنا توسط زیرمجموعه‌های شهرداری تهران است که این اتفاق غیرقانونی و نافی ماهیت هیئت امنا و سازمان فرهنگی هنری است.

محمدی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره مشکلات بودجه این سازمان گفت: متاسفانه به دلیل بروز اشتباهاتی آنچه به عنوان بودجه سازمان فرهنگی هنری در شهرداری مطرح شده اختلاف قابل توجهی با واقعیت‌های این سازمان و بودجه مصوب هیات امنا دارد به طوری که پرداخت حقوق پرسنل و عملیات فرهنگی این سازمان را نیز با مشکلات عدیده مواجه خواهد کرد.

باوجود اینکه دوتن از اعضای شورای شهر بر اجرای بودجه مصوب سازمان فرهنگی هنری شهرداری تاکید کرده اند اما تا کنون اقدام روشن و جدی در این زمینه اتفاق نیفتاده است.

حالا باید دید تکلیف مهمترین سازمان فرهنگی هنری شهر تهران به کجا خواهد رسید؟

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟