افزایش قیمت لبنیات، به ضرر تولیدکنندگان است/خداحافظی اقشار ضعیف با مصرف لبنیات


افزایش قیمت لبنیات، به ضرر تولیدکنندگان است/خداحافظی اقشار ضعیف با مصرف لبنیات

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی این افزایش قیمت نه تنها به نفع کارخانه‌های لبنی و تولید کننده نیست؛ بلکه به زیان واحد‌های تولیدی است، چرا که وقتی قیمت بالا می‌رود سرانه مصرف پایین می‌آید و به زیان واحد تولیدی و مصرف کننده می‌شود.

افزایش قیمت لبنیات، به ضرر تولیدکنندگان است/خداحافظی اقشار ضعیف با مصرف لبنیات

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: علی احسان ظفری، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی با اشاره به اینکه افزایش قیمت نه تنها به نفع کارخانه‌های لبنی و تولید کننده نیست؛ بلکه به زیان واحد‌های تولیدی است گفت: وقتی قیمت بالا می‌رود، سرانه مصرف پایین می‌آید و به زیان واحد تولیدی و مصرف کننده می‌شود. در این شرایط بد، دامدار اعلام می‌کند که من نهاده دامی را به قیمت بالا تهیه می‌کنم، شیر خام را باید با قیمت بالا بفروشم. در همین ماه اخیر، سازمان محترم حمایت، قیمت شیر را کیلویی ۲۳۹۰ تومان مصوب کرده است ولی دامداری های بزرگ و شبه دولتی زیر بار این قیمت نرفته و نزدیک به کیلویی ۲۶۰۰ تومان قیمت می‎‌دهند از طرفی این افزایش قیمتی که در محصولات لبنی، ستاد تنظیم بازار اعلام می کند، بر اساس شیر کیلویی 2390 تومان است.

وی ادامه داد: این مشکل همیشگی ماست که به محض این که دولت، قیمت لبنیات را افزایش می دهد، قیمت شیر خام بعدی نیز افزایش می یابد. ضمن اینکه ما مخالف صدرصد افزایش قیمت محصولات لبنی هستیم، ولی پاسخگوی مصرف کنندگان نیستیم.
وی با اشاره به اینکه دولت باید برای اقشار ضعیف، سبد حمایتی در نظر بگیرد، افزود : با این وضعیت اقشار ضعیف روز به روز با مصرف لبنیات خداحافظی می‌کنند، ما هم قبول داریم که قیمت ماست، پنیر، لبنیات و شیر به سمتی می‌رود که خیلی از افراد جامعه قدرت خرید ندارند یا میزان خریدشان را کاهش دادند و این بیشتر به سلامت جامعه آسیب می‌‍‍زند.

تعطیلی واحد‌های تولیدی به دلیل کمبود مصرف کننده

علی احسان ظفری در پایان با اشاره به اینکه بسیاری از واحد‌های تولیدی در حال تعطیل شدن هستند، گفت : وقتی مصرف کننده‌ها کم می‌شوند واحد‌های تولیدی که برای مصرف کننده احداث شده و سرمایه گذاری کردند به مشکل می‌خورد. ضمن اینکه وقتی افزایش قیمت داریم، سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی، قدرت و توانی ندارد که بتواند جواب‌گوی افزایش قیمت باشد. برای مثال اگر یک واحد تولیدی ۵ میلیارد تومان سرمایه در گردش داشت، شیرکیلویی ۱۲۰۰ تومان بوده می‌توانست به اندازه مشخصی شیر بخرد، ولی وقتی شیر کیلویی ۲۵۰۰ تومان شد، قدرت خرید و تولید نصف شده است، چرخ کارخانه خوابیده، کارگر‌ها بیکار می‌شوند. ما اصلا به دنبال گران کردن نیستیم، چون می دانیم وقتی مردم قدرت خرید نداشته باشند، ما هم از بین رفته‌ایم و همینطور سلامت جامعه از بین می‌رود، هردوی این‌ها به هم مرتبط است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته