امنیت و تسهیل زنجیره تامین مهمترین کارکرد گمرک در دنیای امروز است


امنیت و تسهیل زنجیره تامین مهمترین کارکرد گمرک در دنیای امروز است

ارومیه- ایرنا- معاون مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه تا سال های گذشته جمع‌آوری درآمد، حمایت از اقتصاد ملی و حمایت از جامعه جزء وظایف گمرک بود، گفت: در حال حاضر امنیت و تسهیل زنجیره تامین مهمترین کارکرد این نهاد به شمار می رود.

مصطفی آیتی روز دوشنبه در نخستین میز ملی لجستیک ایران که در منطقه آزاد ماکو در حال برگزاری است، افزود: در حال حاضر گمرک جز لاینفک لجستیک به ویژه لجستیک خارجی در دنیاست و باید زمینه بهره‌برداری روزافزون از ظرفیت این بخش در توسعه لجستیک و خدمات فراهم شود.

وی با اشاره به مشکلات گمرک در اقتصاد ایران اضافه کرد: درگیری با ۴۵ نوع قانون، حضور در ۱۵ کنوانسیون بین‌المللی، کار کردن در کنار ۲۰ سازمان همجوار، اجرای ۱۲ رویه گمرکی، دریافت ۳۳ نوع عوارض، دریافت مجوز از ۲۲ سازمان از جمله این مشکلات است.
وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات گمرک در ایران، فعالیت ۱۵۰ گمرک در سطح کشور است که ۱۰ برابر اقتصادهای بزرگ دنیاست و بار کاری زیادی را در این نهاد ایجاد می‌کند.
معاون مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران همچنین با تاکید بر اینکه توجه به بخش خصوصی عامل اصلی تحول در بخش‌های مختلف اقتصادی به ویژه لجستیک است، ادامه داد: این امر در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته در حالی که در کشورهای همسایه گام‌های بلندی در این خصوص برداشته شده است.
نخستین میز ملی لجستیک ایران با حضور فعالان این بخش در کشور به مدت ۲ روز در منطقه آزاد ماکو برگزار می‌شود.
منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان‌های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی‌الیه شمال‌غرب کشور واقع است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، حدود ۲۰۰ هزار نفر است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای ۱۴۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری‌آذربایجان و ۱۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.‌
۲۰۹۳/‏۳۰۷۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟