اگر آمریکا به برجام بازگردد، می‌توانیم مذاکرات موشکی را کلید بزنیم!/ اجداد زنگنه هم وزیر بوده‌اند، آیا این برای شما کافی نیست؟!


اگر آمریکا به برجام بازگردد، می‌توانیم مذاکرات موشکی را کلید بزنیم!/ اجداد زنگنه هم وزیر بوده‌اند، آیا این برای شما کافی نیست؟!

فعالین اصلاح طلب بارها اذعان کرده‌اند که شورای شهر پنجم تهران، درگیر سیاسی کاری است و دغدغه‌ای برای پاسخگویی به مطالبات مردم ندارد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اگر آمریکا به برجام بازگردد، می‌توانیم مذاکرات موشکی را کلید بزنیم!

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «پیشنهاد مکرون به روحانی چه بود» نوشت: «مکرون در گفت و گوی تلفنی با روحانی...به بازگشت امریکا به برجام تأکید داشت...خواست اروپا برای بازگشت امریکا به برجام بایسته‌ای است که وقوع آن در شرایط کنونی و در تلاقی دو گفتمان متفاوت که بر اساس آن یکی به اتحاد نظامی و زورمدارانه دل بسته و دیگری به دنبال راهکاری برای حل مسالمت آمیز موضوع مورد بحث می‌گردد، امری سخت و دشوار به نظر می‌رسد.»

ارگان دولت در ادامه نوشت: «بی تردید اگر تروئیکای اروپایی در فقدان یک راهکار مستقل اروپایی برای نجات برجام خواستار بازگرداندن امریکا به این توافق است، ضرورت دارد همه شرایط کنونی به شرایط روز ۲۳ تیرماه سال ۱۳۹۴ که ایران و ۱+۵ در وین به توافق بزرگ هسته‌ای دست یافتند، بازگردد. موقعیتی که می‌تواند چه بسا نقطه عزیمتی برای حرکت به سوی کاستن از تنش‌های غیرهسته‌ای تهران و مجموعه کشورهای غربی هم باشد».

«داود هرمیداس باوند» از فعالین اصلاح طلب نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «تمام هدف ترامپ آن است که با جمهوری اسلامی ایران به تفاهمی نائل آید...۳ شرط بیشتر مد نظر ترامپ نیست. اول آنکه ایران توانمندی نظامی را متوقف کند. دوم تجدیدنظر در نفوذ منطقه‌ای و سوم عدم حمایت از کشورهای منطقه که با آمریکا مشکل دارند. همچنین در پی آن هستند تا در مذاکراتی تازه چون برجام را ناقص می‌دانند توافق جدید حاصل شود...در حال حاضر که ایران موضعی تهاجمی دارد و این موضع حاکی از ضعف ایران نیست. با توجه به آنکه ایران در موضع قدرت و تهاجمی قرار دارد، می‌تواند وارد فاز گفت‌وگو شود».

هرمیداس باوند در ادامه گفت: «به قول لرد پالمرستون نخست‌وزیر بریتانیا نه دوستان دائمی و نه دشمنان دائمی وجود دارند بلکه این منافع ملی است که دائمی است. به عبارت دیگر دشمنان دیروز ممکن است در پرتو تحولات جدید به دوست امروز مبدل گردند. بنابراین در سیاست غیرممکن وجود ندارد. هدف از گفت‌وگوهای احتمالی آن است تا از یک برخورد نظامی احتمالی جلوگیری صورت گیرد».

در روزهای اخیر برخی دولتمردان و فعالین اصلاح طلب مسئله «بازگشت آمریکا به برجام» را مطرح کرده‌اند. همزمان با این اظهارات، ارگان دولت از پشت پرده زمزمه «بازگشت آمریکا به برجام» رونمایی کرده است. روزنامه ایران تصریح کرده است که بازگشت آمریکا به برجام می‌تواند نقطه عزیمتی برای حرکت به سوی کاستن از تنش‌های غیرهسته‌ای تهران و مجموعه کشورهای غربی هم باشد.

روزنامه آرمان نیز با صراحت بیشتری به موضوع پرداخته و اعلام کرده است که مسئله موشکی و منطقه‌ای می‌تواند محور مذاکرات احتمالی ایران با آمریکا باشد!

طیف اصلاح طلب مهارت خاصی در «چوبِ حراج زدن بر مؤلفه‌های قدرت کشور» دارد. دیروز هسته‌ای و سپس موشکی و منطقه‌ای و حقوق بشر و...

نکته قابل تأمل اینکه این روزها، رسانه‌های اصلاح طلب با هیاهو و جنجال در پی آن هستند تا فرانسه را منجی برجام، جا بزنند. این در حالی است که پاریس به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده و در موضوع توافق هسته‌ای به ایران بدهکار است. فرانسه همچنین پایگاه و پناهگاه گروهک تروریستی منافقین است. گروهک جنایتکاری که ۱۷ هزار ایرانی را مظلومانه به شهادت رساند. علاوه بر این اکنون «ابوالحسن بنی‌صدر» رییس‌جمهور خیانتکاری که با عدم کفایت از سوی ملت ایران در خرداد ۱۳۶۰ عزل شد و تعدادی از معاندین و فعالین فتنه ۸۸ و لیدرهای اغتشاشات، در فرانسه و تحت‌الحفظ سرویس امنیتی این کشور اقامت دارند! با اینحال اصلاح طلبان، فرانسه را منجی ایران جا می‌زنند!

** اجداد زنگنه هم وزیر بوده‌اند، آیا این برای شما کافی نیست؟!

روزنامه همشهری-ارگان شهرداری- دو صفحه شماره امروز خود را به تعریف و تمجید از «بیژن زنگنه» وزیر نفت اختصاص داد.

همشهری در گزارشی با عنوان «نامدار ماندگار» نوشت: «اصلاً مهم نیست چقدر موج و جریان علیه او راه بیفتد، بیژن نامدار زنگنه سرش به کار خودش گرم است و حالا دیگر بعد از این همه سال به خوبی می‌داند کم "دشمن" ندارد. خودش می‌گوید فقط پی سربلندی ایران است. شاهد مثال‌های زیادی هم برای ادعایش وجود دارد...احتمالاً شیخ الوزرا برازنده‌ترین صفتی است که به او نسبت می‌دهند؛ فقط خود بیژن نامدار زنگنه نیست که ۲۶ سال در وزارتخانه‌ها کار کرده بلکه اجدادش در دوران صفویه وزیر بوده‌اند. باسابقه‌ترین وزیر ایران ترجیح می‌دهد در اوقات محدود فراغتش، مستند ببیند و از اخبار صداوسیما دوری کند. می‌گوید "اگر پای تلویزیون باشم، یا دلم می‌خواهد مستند ببینم یا همین سریال‌های معمولی را که پسری عاشق دختری شده است."».

قهرمان سازی اصلاح طلبان از زنگنه در حالی است که وی تنها در یک قلم در قرارداد کرسنت، جریمه ۱۴ میلیارد دلاری را به کشور تحمیل کرد. صدور رایگان گاز ایران به ترکیه در اثر محکومیت در دادگاه نیز خسارت دیگری است که در کارنامه زنگنه ثبت شده است. واگذاری اطلاعات سری پارس جنوبی به شرکت توتال نیز اقدام تأمل برانگیزی است که در دوران وزارت زنگنه رخ داده است.

گفتنی است که شرکت توتال به خاطر پرداخت رشوه ۳۰ میلیون یورویی به طرف ایرانی در دولت سازندگی و اصلاحات (دوران وزارت زنگنه) به پرداخت جریمه محکوم شد.

لازم به ذکر است که قبل از سال ۹۲ بین ایران و شرکت CNPC چین قرارداد استثنایی تولید وصادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت خام ازمیادین مشترکمان باعراق بسته شده بود که زنگنه در بدو ورود به دولت در اقدامی تأمل برانگیز این قرارداد درحال اجرا را به صورت یکجانبه لغو کرد! و بعدها شرکت بدعهد توتال جایگزین چین شد.

در هفته‌های گذشته، پس از کشف دستگاه کارت خوان در دفتر وزیر نفت و نیز بازداشت مدیر مالی یکی از شرکتهای وزارت نفت، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یک زن نفوذی که در تصمیمات ۱۶ مدیر نفتی تاثیرگذار بوده، دستگیر شده است! این فرد با دام‌افکنی، دست‌کم ۱۶ مدیر این وزارتخانه را به خود جذب کرده و اخبار و اطلاعات مهمی را از این وزارتخانه به خارج از کشور انتقال داده است.

حال با این اوصاف، رسانه ارگان شهرداری برای وزارت نفت رپرتاژ رفته و تاکید کرده است که اجداد زنگنه نیز وزیر بوده‌اند و این مسئله را مصداقی بر کارآمدی وزیر نفت دولت روحانی نامیده است!

** ترافیک، آلودگی و گرانی خدمات شهری، دستاورد شورای شهرِ اصلاح طلبِ تهران

روزنامه ابتکار در گزارشی نوشت: «ناوگان‌های شهر تهران همچنان به نسبت شهروندانی که از آنها استفاده می‌کنند کمتر است و از سوی دیگر هر سال بر کرایه و هزینه بلیط‌های سفرهای درون شهری افزوده می‌شود. در مقابل هیچ ارگانی نسبت به مشکلاتی که هر روز بر دوش مردم سنگینی می‌کند، مسئولیت نمی‌پذیرید و همچنان هم آلودگی و ترافیک در تهران بیداد می‌کند».

شورای شهر پنجم تهران که همگی اصلاح طلب هستند در سال ۹۶ با وعده‌های فراوان بر سر کار آمدند. اما در نهایت عملکردشان به نامگذاری کوچه‌ها و خیابان‌های تهران و انتخاب هر چندماه یکبار شهرداری پایتخت خلاصه شد.

فعالین اصلاح طلب بارها اذعان کرده‌اند که شورای شهر پنجم تهران، درگیر سیاسی کاری است و دغدغه‌ای برای پاسخگویی به مطالبات مردم ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش