بقاع متبرکه در سالم‌سازی فضای اجتماعی جامعه نقش تعیین‌کننده‌ و کلیدی دارند


بقاع متبرکه در سالم‌سازی فضای اجتماعی جامعه نقش تعیین‌کننده‌ و کلیدی دارند

اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه ویژه امامزادگان در بین مردم ایران اسلامی، تصریح کردند: بقاع متبرکه نقش کلیدی و تعیین‌کننده‌ای در سالم‌سازی فضای اجتماعی جامعه دارند. ]]>

اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

بقاع متبرکه در سالم‌سازی فضای اجتماعی جامعه نقش تعیین‌کننده‌ و کلیدی دارند
اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه ویژه امامزادگان در بین مردم ایران اسلامی، تصریح کردند: بقاع متبرکه نقش کلیدی و تعیین‌کننده‌ای در سالم‌سازی فضای اجتماعی جامعه دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بقاع متبرکه در سالم‌سازی فضای اجتماعی جامعه نقش تعیین‌کننده‌ و کلیدی دارند

مردم ایران در دوره‌های مختلف تاریخی نشان داده‌اند که همواره علاقه شدیدی به ائمه ویاران اهل‌بیت (ع) داشته‌اند، اتفاقی که با بررسی کوتاهی در تاریخ می‌توان به‌وضوح این مهم را مشاهده کرد.

در دوره‌هایی که حکومت‌های ظالمی مانند بنی‌عباس و بنی امیه عرصه را برای فرزندان و نوادگان امامان معصوم (ع) تنگ کرده بودند، ایشان با توجه به وجود زمینه‌های لازم و علاقه‌مندی مردم ایران به اهل‌بیت (ع) کشورمان را برای مهاجرت و اقامت برمی‌گزیدند.
به همین علت است که جای‌جای کشورمان میزبان بارگاه امامزادگان شریفی است که در دوره‌های مختلف در کشورمان اقامت کرده و درنهایت دعوت حق را لبیک گفتند.
بقاع متبرکه امامزادگان در ایران اسلامی از جایگاه بالایی بین مردم برخوردار است و در مراسم‌ها و آیین‌های مختلف میزبان عاشقان اهل‌بیت (ع) است.
چند تن از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به 5 ذوالقعده و روز ملی امامزادگان به جایگاه این اماکن مقدس در بین مردم کشورمان و نقشی که در رشد و توسعه معنویت در جامعه دارند، پرداختند.

بقاع متبرکه در سالم‌سازی فضای اجتماعی جامعه نقش تعیین‌کننده‌ و کلیدی دارند

امامزادگان در سراسر کشور پناه و ملجأ مردم هستند

چه بسیار تحولات ارزشمندی که از حیث روحی و دینی در بین افراد خطاکار به برکت همین امامزادگان و اجرای برنامه‌های دینی در آن‌ها رخ‌ داده است.

آیت‌الله حسن ممدوحی با اشاره به نام‌گذاری پنجم ذی‌القعده به‌عنوان روز ملی تکریم و بزرگداشت امامزادگان اظهار داشت: امامزادگان و بقاع متبرکه بهترین و اثرگذارترین قطب‌های فرهنگی در کشور ما به شمار می‌روند که باید از ظرفیت این مکان‌های مقدس بیش از این استفاده شود.

وی افزود: مرقد مطهر امامزادگان در سراسر ایران اسلامی حقیقتاً یکی از بهترین قطب‌های فرهنگی و نیز دفاع از نظام‌های سیاسی اسلام است که برای عموم مردم ما به جهت عمق باورهای دینی دارای جایگاهی والا و به‌شدت مورداحترام است.
آیت‌الله ممدوحی ضمن تقدیر از فعالیت‌های خوب سازمان اوقات و امور خیره در امامزادگان و بقاع متبرکه گفت: در هر نقطه از کشور عزیزمان، این امامزادگان پناه و ملجأ مردم آن منطقه هستند و چه بسیار تحولات ارزشمندی که از حیث روحی و دینی در بین افراد خطاکار به برکت همین امامزادگان و اجرای برنامه‌های دینی در آن‌ها رخ‌داده است.

وی تأکید کرد: از این‌ها گذشته، وجود مرقد مطهر این امامزادگان به‌خصوص امامزادگان شاخص، یادمان بزرگی از حضرات معصومین (ع) در کشور ماست چه آن‌که بنا بر روایات اهل‌بیت (ع) به‌عنوان‌مثال هر کس فاطمه معصومه (س) را در قم زیارت کند، مثل این است که حضرت زهرا (س) را زیارت کرده و لذا وجود حرم ملکوتی بانوی کرامت درواقع یادمان بزرگی برای ام‌ابیها صدیقه کبری (س) است.
آیت‌الله ممدوحی افزود: یا این‌که هرکسی بتواند حضرت عبدالعظیم (ع) در شهرری را زیارت کند، گویا سیدالشهدا (ع) ویاران کربلایی‌اش را زیارت کرده و لذا این مطلب می‌رساند که امامزادگان بزرگوار ما یادمان و نشانه‌ای از چهارده معصوم (ع) هستند.

بقاع متبرکه در سالم‌سازی فضای اجتماعی جامعه نقش تعیین‌کننده‌ و کلیدی دارند

بقاع متبرکه تبدیل به پایگاه‌های مهم فرهنگی و دینی در کشور شده‌اند

ماندگارترین اقدامات امامزادگان در طول حیات پربرکت خویش، تلاش خستگی‌ناپذیر در مسیر ترویج معارف اهل‌بیت(ع) و نیز تربیت و هدایت انسان‌ها بوده

آیت‌الله محسن فقیهی ضمن گرامیداشت پنجم ذی‌القعده، روز ملی تکریم و بزرگداشت امامزادگان اظهار داشت: روز ملی بزرگداشت امامزادگان که در ایام دهه کرامت نیز واقع‌شده، اقدامی بس ارزشمند در راستای معرفی سیره و شخصیت امامزادگان و به‌ویژه تبیین معارف ناب مکتب اهل‌بیت (ع) است که باید آن را قدر دانست و از این ظرفیت در مسیر تبلیغ دین و پاسخ به شبهات بهره‌گیری کرد.

وی ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین و ماندگارترین اقدامات امامزادگان در طول حیات پربرکت خویش، تلاش خستگی‌ناپذیر در مسیر ترویج معارف اهل‌بیت (ع) و نیز تربیت و هدایت انسان‌ها بوده و امروز نیز مرقد مطهر آن‌ها و بقاع متبرکه همین کارکرد مهم را در سطح جامعه اسلامی ایفا می‌کنند.
آیت‌الله فقیهی به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی درزمینهٔ بقاع متبرکه اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری چند سال پیش در بحث لزوم تکریم امامزادگان فرمودند که این حرم‌های مطهر می‌بایست به قطب فرهنگی جامعه تبدیل شوند و لذا به نظر بنده هر اقدام مخلصانه و هدفمندی در این راستا یکی از بهترین عبادت‌ها به شمار می‌رود.

وی بابیان این‌که تکریم امامزادگان و پاسداشت مقام و شأن و جایگاه آنان بیش از هر چیز ابراز ارادت و عرض ادب به ساحت مقدس رسول‌الله (ص) است، تصریح کرد: این‌ها فرزندان پیامبر (ص) و امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) هستند و احترام به فرزندان حضرت رسول (ص) احترام به خود ایشان است.

آیت‌الله فقیهی افزود: بی‌شک وجود بقاع متبرکه و مزار مطهر امامزادگان بخش مهمی از تاریخ، هویت و فرهنگ کشورمان را تشکیل می‌دهد و ما برای اصلاح و پالایش فرهنگی جامعه نباید از این ظرفیت بسیار عظیم و اثربخش غافل شویم.


بقاع متبرکه در سالم‌سازی فضای اجتماعی جامعه نقش تعیین‌کننده‌ و کلیدی دارند


بقاع متبرکه در سالم‌سازی فضای اجتماعی جامعه نقش تعیین‌کننده‌ و کلیدی دارند

بقاع متبرکه انتقال‌دهنده فرهنگ است و قطعاً بقاع متبرکه می‌تواند افراد را متوجه وظایف دینی خودشان بکند و احساس ارتباط باخدا را در بین آن‌ها تقویت کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی نیز با اشاره به 5 ذوالقعده و روز ملی امامزادگان اظهار داشت: امامزادگان و ائمه انواع نقش‌ها را در سالم‌سازی فضای اجتماعی دارند، نخست این‌که امامزادگان یک بعد معنویت رادارند که بشر در هر شرایطی نیاز به آن دارد و این معنویت می‌تواند در بسیاری از مواقع مشکلات روانی جامعه و فرد را مرتفع سازد.

وی ادامه داد: انسان‌ها در بحران‌ها و مشکلات زندگی نیازمند یک پناهگاه هستند که این بقاع متبرکه وقتی افراد در این مکان‌ها حضور پیدا می‌کنند، احساس می‌کنند که آن امامزاده سخنان آن‌ها را می‌شنود و احیاناً در برخی موارد می‌تواند مشکلات آن‌ها را رفع کند، خود این موضوع یک آرامشی را برای افراد معتقد حاصل می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین رجبی افزود: بنابراین افرادی که چنین پناهگاه‌هایی ندارند در بحران‌ها دچار افسردگی یا اختلالات روانی می‌شوند و این موضوع اثر آن را در جامعه می‌گذارد.
وی با بیان این‌که بقاع متبرکه در سالم‌سازی فضای اجتماعی نقش بسزایی دارند، ابراز داشت: بقاع متبرکه انتقال‌دهنده فرهنگ است و قطعاً بقاع متبرکه می‌تواند افراد را متوجه وظایف دینی خودشان بکند و احساس ارتباط باخدا را در بین آن‌ها تقویت کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: بقاع متبرکه علی‌الخصوص در شرایط فعلی جامعه، تقویت فرهنگ دینی را شامل می‌شود که امروزه در اثر تهاجم‌های فرهنگی و براثر فضای در حال تضعیف شدن است.

وی ادامه داد: علاوه بر این زیارت امامزادگان زمینه‌ساز بخشی از کارهای خیر مانند آمادگی برای کمک به محرومین و انفاق می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین رجبی بیان داشت: در ابعاد مختلف این امامزادگان می‌توانند بر روی افراد جامعه تأثیر مثبتی داشته باشد و درواقع این گنبدها سنبل و رمز دین هستند.منبع: خبرگزاری حوزه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوزه علمیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس