شیوه‌های پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی خودروهای عمومی اعلام شد


تهران (پانا) - خودروهای پلاک عمومی مانند سایر خودروها باید براساس ضوابط تعیین‌شده عوارض خروج پرداخت کنند.

شیوه‌های پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی خودروهای عمومی اعلام شد

تهران (پانا) - خودروهای پلاک عمومی مانند سایر خودروها باید براساس ضوابط تعیین‌شده عوارض خروج پرداخت کنند.

مالکان خودروهای پلاک عمومی که از بیست و هشتم اسفندسال گذشته تا امروز در آزادراه‌های مجهز شده به طرح محاسبه و پرداخت الکترونیکی عوارض (آنی‌رو) تردد داشته‌اند، هنوز هم فرصت دارند که بدون محاسبه جریمه، عوارض آزادراهی خود را بپردازند.
بنا بر اعلام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مبلغ عوارض آزادراه‌های دولتی بر اساس مصوبه شورای اقتصاد کشور و مبلغ عوارض آزادراه‎های بخش خصوصی بر اساس ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی تعیین شده است.
شیوه‌های استعلام و پرداخت عوارض آزادراهی برای خودروهای پلاک عمومی
یکی از اهداف اصلی اجرایی شدن طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی، ارتقای ارائه خدمات آزادراهی در بستر فناوری‌های الکترونیکی است. به همین دلیل هم برای آسایش بیشتر مالکان و راننده‌های خودروهای پلاک عمومی، روش‌های مختلفی برای پرداخت عوارض معرفی شده است.
ابزارهای پرداخت آنی‌رو با مشارکت مجموعه‌هایی که از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شرکت شاپرک مجوز دریافت کرده‌اند، در اختیار ترددکننده‌ها قرار می‌گیرد. راننده‌های خودروهای پلاک عمومی، مانند سایر کلاس‌های خودرویی، می‌توانند با توجه به شرایط خود، آسان‌ترین روش پرداخت را انتخاب کنند.
بر اساس اعلام شرکت سپندار، مجری طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی، راننده‌های خودورهای پلاک عمومی در حال حاضر می‌توانند از طریق روش‌های زیر عوارض خود را استعلام کرده و نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.
روش نخست، استفاده از اپلیکیشن‌هایی است که به آسانی بر روی تلفن‌های با سیستم عامل اندروید و iOS، قابل نصب هستند. در حال حاضر هشت اپلیکیشن و وب‌سایت برای این‌منظور معرفی شده‌اند. وب‌سایت پرداخت بدون توقف و اپلیکیشن‌های پات، تاپ، کیپاد، ایزی‌پی، ست، دیجی‌پی و پرنا اپلیکیشن‌های پرداخت عوارضی هستند که برای دسترسی به آن‌ها می‌توانید به وب‌سایت آنی‌رو مراجعه کنید.
کسر مستقیم از حساب بانکی روش دوم و یکی از آسان‌ترین شیوه‌های پرداخت عوارض است. در این فرآیند، با موافقت کاربر و دادن اجازه برداشت از حساب، مبلغ عوارض در ازای هر بار تردد در آزادراه، به‌صورت خودکار از حساب بانکی اعلام‌شده کسر و به مالک خودرو اطلاع‌رسانی می‌شود. این روش پرداخت در حال حاضر برای افرادی که در بانک‌های ملت، سپه، ملی، اقتصاد نوین، انصار، شهر، سرمایه، ایران زمین، سامان، دی، پست بانک و قرض‌الحسنه مهر ایران حساب فعال دارند، امکان‌پذیر است.
روش دیگر، استفاده از آنی‌رو کارت است. این کارت، در تمامی کیوسک‌های اطلاع‌رسانی و پرداخت آنی‌رو مستقر شده در آزادراه‌ها به مالکان خودروها ارائه می‌شود. پس از خرید و فعال کردن این کارت هوشمند، با شارژ آن در بازه‌های زمانی مناسب برای هر خودرو، مبلغ عوارض پس از هر تردد به‌طور خودکار از موجودی آنی‌رو کارت کسر شده و به صاحب آن اطلاع‌رسانی می‌شود.
یکی دیگر از شناخته‌شده‌ترین شیوه‌ها برای خودروهای پر تردد مانند تاکسی‌های بین شهری، ون‌ها و ون‌تاکسی‌ها استفاده از تگ یا همان برچسب الکترونیکی پرداخت عوارض است. در این روش، مبلغ عوارض پس از تهیه تگ و نصب آن بر روی خودرو، به‌طور خودکار از همان مبلغ شارژ شده هر برچسب، کسر خواهد شد.
کد دستوری USSDهم یکی از مرسوم‌ترین روش‌هایی است که بیشتر شهروندان با آن آشنایی دارند. به منظور استعلام بدهی و یا پرداخت عوارض آزادراهی کافی است با گوشی تلفن همراه، کد *720*8# را شماره‌گیری کنید.
در نهایت، مالکان خودروها می‌توانند بدهی‌های معوق عوارض آزادراهی خود را از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانکی در سراسر کشور پرداخت کنند. برای این‌منظور مالکان خودرو پس از دریافت پیامک حاوی شناسه قبض و شناسه پرداخت (یا دریافت آن از وب‌سایت پرداخت بدون توقف)، می‌توانند با مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز بانک‌های ملت، سامان، انصار و شهر عوارض آزادراهی خود را پرداخت کنند.
پرداخت سازمانی شیوه‌ مطلوب برای کسب‌وکارهای پرتردد
شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که متولی تعداد زیادی خودرو هستند، می‌توانند برای پرداخت عوارض آزادراهی خودروهای تحت مدیریت‌شان، از خدمات پرداخت گروهی استفاده کنند. پرداخت سازمانی یک شیوه مطلوب برای کسب‌وکارهایی مانند تاکسی‌رانی‌های بین شهری و شرکت‌های حمل‌ونقل است.
خودروهای پلاک عمومی که از زمان اجرای طرح آنی‌رو تا به امروز عوارضی پرداخت نکرده‌اند، هنوز جریمه نشده‌اند، اما قرار است به‌زودی مبلغ بدهی احتمالی عوارض آزادراهی آن‌ها اعلام شود.
افزایش مبلغ عوارض درصورت آزادراهی پرداخت نکردن به‌موقع

بر اساس مصوبه‌ای که به تازگی به تایید وزارت راه و شهرسازی رسیده است، مبلغ عوارض آزادراهی با توجه به زمان پرداخت آن محاسبه خواهد شد. اگر مالکان خودروها تا 48 ساعت پس از تردد در آزادراه عوارض خود را بپردازند، افزایش مبلغ شامل حال‌شان نخواهد شد.
با این حال، اگر پس از سپری شدن 48 ساعت از زمان تردد در آزادراه، عوارض آزادراهی پرداخت نشود، مبلغی به‌عنوان افزایش قیمت عوارض در نظر گرفته شده است. بر این اساس از 48 ساعت تا دو هفته پس از لحظه تردد در آزادراه مبلغ عوارض معادل عین عوارض به اضافه 20 درصد همان مبلغ خواهد بود.
هم‌چنین در صورتیکه پرداخت عوارض با بیشتر از دو هفته تاخیر داشته باشد، مبلغ عوارض این‌طور محاسبه خواهد شد: عین مبلغ عوارض به اضافه 20 درصد همان مبلغ به اضافه ماهیانه دو درصد از مبلغ عوارض به‌صورت روزشمار.
مالکان خودروهای پلاک عمومی که از بیست و هشتم اسفند سال گذشته تا امروز در آزادراه‌های مجهز شده به طرح محاسبه و پرداخت الکترونیکی عوارض (آنی‌رو) تردد داشته‌اند، هنوز هم فرصت دارند که بدون محاسبه جریمه، عوارض آزادراهی خود را بپردازند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز