انتشار چهار دستورالعمل حوزه رسانه در راستای طرح شفافیت


انتشار چهار دستورالعمل حوزه رسانه در راستای طرح شفافیت

مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتشار دستورالعمل‌های صدور مجوزهای «انتشار رسانه»، «فعالیت خبری برای رسانه‌های خارجی»، «انتشار نشریه داخلی» و «انتشارات دولتی» در راستای اجرای مرحله دوم شفافیت در این وزارتخانه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از دفتر نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سیدسعید سرابی» با اعلام این خبر گفت: در راستای برنامه شفاف سازی و در مرحله دوم اجرای این طرح، قرار است تا همه ٣٦ دستورالعمل مربوط به مجوزهای ٣٦ گانه این وزارتخانه را به تدریج و در بازه های زمانی متفاوت منتشر کنیم.

مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری افزود: طی هفته اخیر، چهار دستورالعمل دیگر، مربوط به حوزه معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی؛ با عناوین «انتشار رسانه»، «فعالیت خبری برای رسانه های خارجی»، «انتشار نشریه داخلی» و «انتشارات دولتی» منتشر شد که به علاوه دستورالعمل «صدور مجوز تاسیس دفتر نمایندگی رسانه های خارجی» به عنوان نخستین دستورالعمل منتشرشده در اوایل ماه جاری، تعداد دستورالعمل های انتشار یافته تا کنون، به پنج دستورالعمل می رسد.

روند انتشار دستورالعمل ها

سرابی در توضیح روند انتشار این دستورالعمل ها تصریح کرد: در راستای سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تاکید وزیر محترم در کلان برنامه های اعلامی؛ از جمله موضوع شفاف سازی و راه اندازی پنجره واحد خدمات، طراحی و برنامه ریزی درباره ساماندهی مجوزها و خدمات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت که مرحله اول این طرح در آبان ماه سال گذشته اجرایی و اطلاع رسانی شده است.

وی در عین حال تاکید کرد: تا پیش از آبان ماه سال گذشته، مجموع مجوزهای این وزارتخانه ١٣٧ مجوز بود که با ساماندهی صورت گرفته در قالب حذف، ادغام، تجمیع و یا تبدیل برخی از مجوزها به خدمات؛ تعداد مجوزها به ٣٦ مجوز قطعی در بخش های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید. این اقدام در راستای همسان سازی و جلوگیری از موازی کاری های معمول اداری و در نتیجه آن، تسهیل امور و بهبود محیط کسب و کار صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پس از این مرحله در قالب اقدامی دقیق و کارشناسی، مجموعه مجوزهای یاد شده را در جلسات کارشناسی و ضمن بررسی های حقوقی با رویکرد نوسازی و تحول اداری و با محوریت واحدهای تخصصی و مراجع صادر کننده مجوزها، در قالب ٣٦ دستورالعمل همگون تنظیم کردیم که به تدریج منتشر خواهد شد.

سرابی تصریح کرد: مرحله دوم طرح شفاف سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار دستور العمل صدور مجوزهای «انتشار رسانه»، «فعالیت خبری برای رسانه های خارجی»، «انتشار نشریه داخلی» و «انتشارات دولتی» با امضای وزیر محترم، وارد فاز جدی تری شده است.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: این دستورالعمل ها، ابتدا توسط اداره کل امور مطبوعات وخبرگزاری های داخلی وزارت متبوع کارشناسی و تدوین شده و سپس به تأیید معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی، دفتر حقوقی و دفتر نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده و اینک با تأیید و امضای وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می شود.

مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این روند برای انتشار دیگر دستورالعمل های صدور مجوزهای این وزارتخانه ادامه خواهد داشت و در بازه های مختلف زمانی به تدریج منتشر می‌شود.

تصویب ساماندهی مجوزها در شورای راهبری توسعه مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سرابی گفت: پیش‌تر از این، موضوع ساماندهی مجوزها در شورای راهبری توسعه مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: در تدوین دستورالعمل های عنوان شده، چند راهبرد اصلی را در نظر داشتیم که از آن جمله تلاش داشتیم در راستای سیاست های شفاف سازی در وزارتخانه، مراحل مختلف و فرآیند صدور مجوزها به صورت دقیق و با تاکید بر اولویت‌های زمانی به اطلاع عموم برسد تا مخاطبان در راستای ایفای حقوق شهروندی خود، قبل از اقدام به درخواست مجوز از شرایط، مدارک و طول و بازه زمانی مراحل دریافت مجوز مطلع شوند.

موارد قابل توجه در دستورالعمل ها

سرابی با اشاره به موضوعات مورد توجه در دستورالعمل ها گفت: تطبیق آنچه به عنوان دستور العمل ارائه شده با اسناد و قوانین بالا دستی و بازنگری آن و اطلاع رسانی آن به عموم، اشاره به بازه های زمانی مجوزها به صورت مرحله به مرحله، صف انتظار مخاطبان در فرآیند مجوز ها، شرایط فرجام خواهی در دستورالعمل ها و ... از جمله موضوعات و موراد مورد تاکید در دستورالعمل ها است.

وی در عین حال تاکید کرد: ملاک عملکرد بخش تخصصی در مورد پنجره واحد صدور مجوزها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستورالعمل هایی است که از تیرماه سال جاری در راستای مرحله دوم شفاف سازی این وزارتخانه اجرا و منتشر خواهد شد.

انتشار ترکیب اعضای شوراها و هیات نظارت

سرابی در ادامه توضیح راهبردهای اصلی دیگر در تدوین دستور العمل های صدور مجوزهای این وزارتخانه گفت: سیاست و راهبرد دیگر درباره صدور مجوزها، ساماندهی شوراهایی است که بر اساس ضوابط، مرجع بررسی صلاحیت مخاطبان در صدور مجوزها است. به این معنی که در گذشته اگر شوراهای غیر ضروری شکل می گرفت اکنون یا حذف شده و یا نحوه تشکیل آن بازنگری و به اطلاع عموم می رسد.

وی در عین حال تصریح کرد: بر این اساس ترکیب اعضای شوراها و هیات نظارت در قالب دستورالعمل منتشر می شود.

مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری در ادامه درباره روند تدوین و شکل گیری دستورالعمل های صدور مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: متن تمامی دستورالعمل ها در قالب و شکلی واحد و هماهنگ خواهد بود. در ماده یک هر دستورالعمل به تعریف واژه های مورد اشاره پرداخته می شود تا هرگونه ابهام را رفع کند. در تنظیم و تدوین هر دستورالعمل روند کارشناسی و بازنگری و بازتنظیم طی شده و اگر در هر دستورالعملی نیازی به تغییر باشد مراحل کارشناسی و روند بازنگری و بازتنظیم دوباره اجرا می شود و این به معنای ضمانت اجرایی دستورالعمل ها به شمار می آید.

سرابی در پایان تاکید کرد: هرآنچه با عنوان دستورالعمل صدور مجوزها منتشر می شود، ملاک عملکرد حوزه های ستادی و استانی این وزارتخانه محسوب می شود و همه مکلف به اجرای آن هستند و موارد تخلف بررسی و رسیدگی خواهد شد.

گفتنی است، دستور العمل صدور پروانه انتشار رسانه در ٨ بند در تاریخ ٩٨/٠٤/٠٣، دستورالعمل صدور مجوز انتشارات دولتی در ٩ بند در تاریخ ٩٨/٠٤/٠٤ ، دستور العمل صدور مجوز فعالیت خبری برای رسانه های خارجی در ٨ بند در تاریخ ٩٨/٠٤/٠٥ و دستور العمل صدور مجوز انتشار نشریه داخلی نیز در ٩ بند در تاریخ ٩٨/٠٤/٠٦، به تصویب و تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده و از تاریخ های یادشده، مصوب و لازم الاجراست و از این پس تمامی مقررات، دستور العمل ها و شیوه نامه های قبلی مرتبط با موضوع این دستورالعمل ملغی شده و صدور مجوزها مطابق با دستور العمل های جدید انجام می پذیرد.

پایان پیام/14

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس