daplix SR دارویی حاوی یک ماده فعال به نام اینداپامید است و متعلق به گروهی از داروهایی می باشد که برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد. Odaplix SR جزو داروهای دیورتیک دسته بندی می شود، چون با افزایش ادرار، باعث کاهش حجم خون و در نتیجه باعث کاهش فشار بر روی رگ های خونی می شود. طبق طبقه بندی شیمیایی، این دارو در گروه اندولین (indoline) طبقه بندی می شود. در این مقاله از بخش داروهای دکتر سلام به بررسی داروی daplix SR برای درمان فشار خون می پردازیم.

داروی daplix SR

این دارو برای کاهش فشار خون مصرف می شود. بیشترین مقدار SR Odaplix از طریق کبد متابولیزه می شود و فقط 7% از این دارو بدون تغییر در ادرار باقی می ماند. حدود ۷۵% از این دارو به پلاسمای پروتئین می چسبد. Odaplix SR به تنهایی و یا با ترکیب با سایر داروها برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد. طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، اینداپاماید همچنین می تواند برای احتباس مایع یا نمک در بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

مصرف داروی daplix SR برای درمان فشار خون

اقدامات احتیاطی در مصرف daplix SR

Odaplix SR در بیماران مبتلا به انوریا (ناتوانی در ادرار کردن) و همچنین در بیمارانی که به مواد فعال یا داروهای دیگری از گروه ایندولین و سولفونامید ها مانند باکتریم حساسیت دارند، با منع مصرف روبرو می باشد.

هیپوناترمی (غلظت سدیم پایین تر از محدوده نرمال سالم) و هیپوکالمی (غلظت پتاسیم کمتر از حد نرمال سالم) در بیمارانی که از این دارو استفاده می کنند، گزارش شده است. علائمی که نشان دهنده وقوع هیپوناترمی هستند عبارتند از:

تهوع استفراغ گرفتگی عضلات ضعف عضلانی گیجی زود رنجی تشنج و کما

در حالی که علائم نشان دهنده وقوع هیپوکالمی شامل بی قراری، یبوست و آریتمی می باشد. اگر متوجه هر یک از علائم بالا شدید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا هیپوناترمی و هیپوکالمی باید فورا درمان شوند.

بیمارانی که اخیرا به هیپوکالمی و هیپوناترمی مبتلا شده اند، نباید از این دارو استفاده کنند. بیمارانی که در حین درمان با این دارو دچار استفراغ و یا اسهال شده اند، باید به دقت تحت نظارت قرار بگیرند، زیرا این شرایط خطر ابتلا به هیپوکالمی و هیپوناترمی را افزایش می دهد. آزمایش های خون دوره ای برای اندازه گیری میزان سدیم و پتاسیم و دیگر الکترولیت ها در هنگام مصرف این دارو به شدت توصیه می شود.

در بیماران مبتلا به نقص و نارسایی شدید کلیه به دلیل اینکه اثر بخشی این دارو به نوع عملکرد کلیه وابسته است و همچنین در بیماران دچار آسیب شدید کبدی (آنسفالوپاتی کبدی) نباید استفاده شود زیرا قسمت بیشتر این دارو توسط کبد متابولیزه می شود.

استفاده همزمان از این دارو با لیتیوم (آنتی سایکوتیک) ممنوع است زیرا ریسک ابتلا به سمی بودن لیتیوم را افزایش می دهد

Odaplix SR در بیماران مبتلا به نقرس باید با احتیاط مورد استفاده قرار بگیرد، چرا که این دارو ممکن است منجر به افزایش غلظت سرم اسید اوریک می شود.

بیماران مبتلا به دیابت نیز باید این دارو را با استفاده کنند چون ممکن است میزان گلوکز خون را افزایش دهد. میزان گلوکز خون در بیمارانی که مبتلا به دیابت هستند و با این دارو تحت درمان می باشند باید به طور منظم نظارت شود.

مصرف داروی daplix SR برای درمان فشار خون

میزان دوز مصرفی daplix SR

Odaplix SR به شکل قرص های رها شونده اصلاح شده در دوز 1.5 میلیگرمی موجود است. مقدار دوز معمول برای درمان فشار خون بالا یک قرص در طول روز است که معمولا صبح، بلافاصله پس از بیدار شدن مصرف می شود.. قرص را با یک لیوان آب قورت دهید. از شکستن یا جویدن قرص خودداری کنید، زیرا این کار ممکن است اثر دارو را تحت تأثیر قرار دهد.

استفاده از دوزهای بیشتر معمولا اثر ضد فشار خون را افزایش نمی دهد، اما خطر ابتلا به هیپوکالمی و هیپوناترمی را افزایش می دهد.

مصرف Odaplix SR در دوران بارداری و شیردهی

در ایالت میشیگان، بر روی 46 نوزاد که در طول سه ماهه اول بارداری در معرض این دارو قرار گرفته بودند، یک مطالعه دارویی انجام گرفت. نتیجه این مطالعه نشان داد که 5/6 % (3 نوزاد از 46 نوزاد) از این نوزادان با نقص مادرزادی متولد شدند که انتظار می رفت این تعداد به میزان 2 نوزاد باشد.

معمولا مصرف داروهای دیورتیک در دوران بارداری توصیه نمی شود حتی اگر زنان در سلامت کامل باشند. این داروها از بروز توکسین بارداری پیشگیری نکرده و آن را درمان نمی کنند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) این دارو را در دسته B قرار می دهد، چون مطالعات بر روی حیوانات (موش های صحرایی، خرگوش ها و موش ها) در دوزهایی که 6250 بار بیشتر از دوز های توصیه شده در انسان ها می باشد، نشان داده اند که اینداپامید به جنین صدمه ای نمی زند. با این حال، هیچ مطالعه ای در مورد زنان باردار صورت نگرفته است و مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده است همیشه نمی تواند اثرات انسانی را پیش بینی کند. بنابراین Odaplix SR در دوران بارداری باید با احتیاط مورد استفاده قرار بگیرد.

هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه آیا Odaplix SR وارد شیر مادر می شود یا خیر وجود ندارد.اگر توصیه پزشک استفاده از Odaplix SR می باشد، ممکن است لازم باشد که در طول درمان، شیردهی را قطع کنید.

مصرف داروی daplix SR برای درمان فشار خون

تداخلات دارویی با daplix SR

مصرف همزمان Odaplix SR با داروهای زیر توصیه نمی شود:

لیتیوم که یک نوع آنتی سایکوتیک است. Odaplix SR ممکن است با افزایش سطح خون لیتیوم، منجر به بروز عوارض جانبی جدی شود.

آمیودارون (Amiodarone)، درونیدارون (dronedarone)، دوفتیلید (dofetilide) و دیگر عوامل ضد آرتریت. مصرف هر یک از این داروها به طور همزمان با Odaplix SR، خطر ابتلا به آریتمی های شدید را افزایش می دهد (ضربان نامنظم قلب)

سیساپراید (Cisapride) دارویی است که برای درمان بیماری ریفلاکس معده استفاده می شود. این دارو باعث بروز آریتمی می شود و از استفاده همزمان با Odaplix SR باید خودداری شود.

بیسفسفات سدیم دارویی است که برای پاک سازی روده استفاده می شود. این دارو حتی تا چند ماه پس از مصرف آن ممکن است منجر به نارسایی کلیه شود و مصرف همزمان آن با Odaplix SR خطر آسیب کلیه را افزایش می دهد.

پیموزاید (Pimozide) و دراپریدول (droperidol) داروهای ضد روان پریشی هستند. مصرف این داروها با Odaplix SR خطر بروز آریتمی را افزایش می دهد و نباید به طور همزمان مصرف شوند.

دولاسترون (Dolasetron) دارویی است که برای پیشگیری از تهوع در بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند استفاده می شود. استفاده همزمان با این دارو خطر ضربان قلب نامنظم را افزایش می دهد.

پزشک خود را در جریان تمام داروهایی که مصرف می کنید بگذارید.

مصرف داروی daplix SR برای درمان فشار خون

اثرات جانبی daplix SR

مطالعاتی درباره استفاده طولانی مدت از Odaplix SR )36) ماه در بیماران مبتلا به فشارخون خفیف و متوسط انجام گرفت. مطالعات نشان دادند که این دارو برای درمان طولانی مدت فشار خون بالا، بدون خطر و موثر است. با این حال، مانند هر داروی دیگر، Odaplix SR نیز می تواند باعث بروز عوارض جانبی شود.

Odaplix ممکن است باعث بروز عوارض جانبی زیر شود:

سر درد عفونت های دستگاه تنفسی (ورم سینوس ها و التهاب گلو) عوارض جانبی دستگاه گوارش (اسهال، تهوع، استفراغ، یبوست، درد شکمی و سوء هاضمه) سرفه ضعف و ناتوانی ادم محیطی خواب آلودگی واسکولیت (التهاب رگ ها و عروق خونی) ضعف جنسی ازدیاد قند خون (هیپرگلیسمی) تغییرات در میزان الکترولیت خون خشکی دهان تکرر ادرار (Nocturia) یا تولید حجم غیرعادی ادرار (polyuria) آریتمی

در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی، با پزشک خود تماس بگیرید.