اقدامات ایران برای حفظ توافقنامه هسته ای است


اقدامات ایران برای حفظ توافقنامه هسته ای است

دولت ایران تأکید دارد همه اقداماتش برای حفظ توافقنامه هسته ای است. 

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: دولت ایران تأکید دارد همه اقداماتش برای حفظ توافقنامه هسته ای است.

ملحم ریا رئیس دفتر المیادین در ایران گفت: از نظر اقدام عملی، ورود ایران به دومین مرحله کاستن از تعهداتش به توافقنامه هسته ای به معنای افزایش سطح غنی سازی اورانیوم فراتر از 3/67 درصد است. شورای عالی امنیت ملی ایران دو ماه پیش، این تصمیم را اعلام کرده بود. اما آنچه امروز در نشست خبری از مقامات ایرانی شنیدیم حاوی چند نشانه بود. اول اینکه ایران، دیپلماسی را باز می گذارد. به ویژه آنکه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در تماس تلفنی شب گذشته با حسن روحانی همتای ایرانی اش به کوتاهی اتحادیه اروپا به ضمانت های لازم به تهران اعتراف کرد و دو طرف توافق کردند که مذاکرات جدیدی درباره سازوکار اجرای توافقنامه هسته ای صورت گیرد. عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران در امور سیاسی امروز گفت راه مذاکرات نه فقط با اروپایی ها بلکه همچنین با آمریکا باز است. این در حالی است که آمریکا بیش از یک سال پیش از توافقنامه هسته ای خارج شد و شدیدترین تحریم های اقتصادی را علیه ایران اعمال کرد. عراقچی این پیش شرط را تعیین کرد که مذاکرات باید در چارچوب بندهای توافقنامه هسته ای و درباره سازوکار اجرایی این توافقنامه باشد و به مسائل دیگر نپردازد. عراقچی همچنین این پیش شرط را اعلام کرد که اگر آمریکا بخواهد وارد مذاکرات جدید شود، باید تحریم ها را کنار بگذارد و به توافقنامه هسته ای بازگردد. عراقچی همچنین به احتمال نشست جدید در سطح وزرای امور خارجه ایران و کشورهای امضاکننده توافقنامه هسته ای اشاره کرد که نشان می دهد تحرکات کارآمد دیپلماتیک از سوی کشورهای اروپایی آغاز شده است.
خبرنگار این شبکه افزود: ایران می گوید اگر اتحادیه اروپا به تعهداتش عمل کند، همه اقدامات این کشور در مدت چند ساعت، بازگشت پذیر خواهد بود. ایران می گوید توافقنامه هسته ای شامل تعهداتی برای هر دو طرف است اما اکنون اجرای توافقنامه فقط به سود یک طرف است. ایران می گوید همه اقداماتش برای حفظ توافقنامه هسته ای است که به سود دو طرف است و تهران می خواهد اروپا را به اجرای تعهداتش سوق دهد. به نظر تهران، سازوکار اینستکس کامل نیست زیرا شامل صادرات نفت ایران و نیز سازوکار بازگرداندن پول نفت این کشور نیست. ایران می گوید از اروپایی ها می خواهد به 11 تعهد خود که پس از خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای اعلام کرده بود و درباره نفت، مبادلات مالی، سرمایه گذاری، کشتیرانی و هوانوردی است، عمل کند. یکی از بندهای این توافق ها مربوط به نوسازی رئاکتور اراک است که انگلیس باید به جای آمریکا در این باره ایفای نقش کند. از نظر ایرانی ها موضوع رئاکتور اراک از سازوکار اینستکس جداست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی مجری کلید اسرار از دختر و همسر جذابش برای اولین بار + بیوگرافی و عکی های خصوصی !