طرح ساماندهی خانه های شبانه در کیش برای اولین بار به اجرا گذاشته شد


طرح ساماندهی خانه های شبانه در کیش برای اولین بار  به اجرا گذاشته شد

کیش - ایرنا - طرح ساماندهی خانه های اجاره ای شبانه در جزیره گردشگری کیش باهدف ارایه خدمات مطلوب تر به گردشگران و مسافران با همکاری دستگاههای مختلف برای اولین بار به اجرا گذاشته شد.

به گزارش ایرنا، اجاره منازل مسکونی بصورت موقت توسط گردشگران و مسافران در بسیاری از شهرهای و مناطق گردشگری، سیاحتی و زیارتی کشور از جمله کیش سالهاست باب شده و به عنوان بخشی از صنعت گردشگری با توجه به کمبود و گرانی مراکز اقامتی و هتل‌ها نه تنها در حال رشد است بلکه از نظر جلب مشارکت‌های مردمی واشتغالزایی در صنعت توریسم نیز قابل اهمیت است. این پدیده، گرچه از نظر اقامتی به کمک گردشگری داخلی آمده اما روندی قانونمند را طی نکرده و فاقد مجوزهای قانونی است به همین جهت در مواردی مشکلاتی را برای گردشگران ایجاد می‌کند و به عنوان بخشی از صنعت گردشگری و نیازمند ساماندهی و سازماندهی لازم است.

در این زمینه سروان محمدعلی ابراهیمی رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی کیش در گفتگو با ایرنا ضمن اشاره به اجرای طرح ساماندهی، سازماندهی و قانونمند سازی روند اجاره منازل مسکونی شبانه یا موقت گفت: یکی از شاخصه‌های بارز جزیره کیش که همواره از سوی مسئولان، مردم و گردشگران مورد تاکید قرار گرفته است موضوع امنیت و ارائه خدمات مطلوب به گردشگران و مسافران است، این در حالیست خانه‌های شبانه غیرمجاز فاقد هرگونه ضمانتی در جهت ارائه خدمات بهینه و تأمین آسایش و امنیت افراد متقاضی می‌باشند.
سروان ابراهیمی افزود: با ساماندهی خانه‌های شبانه می‌توان امنیت مسافران و گردشگران را تأمین و ضمن نظارت بر این مراکز و پیشگیری از ناهنجاری‌ها، خدماتی مطلوب به گردشگران ارائه کرد.

همچنین سروان "محمد زنگانه" معاون اجتماعی فرمانده انتظامی کیش در پاسخ به سوال ایرنا در خصوصی چگونگی اجرای ساماندهی منازل اجاره‌ای اعلام کرد: آمار گیری و ثبت این منازل، نخستین مرحله اجرای این طرح است لذا بر اساس شیوه نامه تدوین شده به عنوان فراخوان از همه مالکان خواسته می‌شود با مراجعه به معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش نسبت به ثبت منازل خود در این سامانه و اخذ مجوز لازم اقدام نمایند.

وی تصریح کرد: در اجرای این طرح تمامی منازل اجاره‌ای شبانه در کیش باید مجوز فعالیت داشته باشند، در غیر این صورت بشکل قانونی با آنها برخورد می‌شود.

یادآوری می‌شود: مسئولان و دست اندارکاران امور گردشگری، انتظامی و نظارتی سازمان منطقه آزاد هفته گذشته در اقدامی برای ساماندهی وضعیت آشفته اجاره شبانه منازل مسکونی دور هم نشستند و پس از بحث تبادل نظر بر ضرورت تدوین شیوه نامه و قانونمند کردن روند اجاره منازل مسکونی و شخصی به گردشگران و مسافران کیش تاکید کردند و امروز یکشنبه این طرح با همکاری دستگاه‌های ذیربط به اجرا گذاشته شد.

طرح نظارت، ساماندهی و قانونمند سازی اجاره دادن خانه‌های مسکونی به گردشگران و مسافران اقدامی مهم در تقویت گردشکری داخلی و توسعه این صنعت درحال رشد ارزیابی می‌شود.

با توجه به اهمیت این موضوع، کارشناسان معتقدند: شناسایی، شناسنامه دار کردن، برنامه ریزی؛ قانونمندی و سازماندهی این بخش یکی از راهکارهای جذب و مشارکت بخش خصوصی در صنعت گردشگری داخلی و ایجاد زمینه‌های مساعد برای سفر خانواده‌های متوسط به پایین جامعه و بازدید از مناطق مختلف کشور است.

جزیره گردشگری کیش سالانه بطور میانگین پذیرای حدود ۲ میلیون مسافر و گردشگر از نقاط مختلف کشور است که بخشی از این مسافران گاه به علت محدودیت ظرفیت مراکز اقامتی و بخشی به علت تفاوت قیمتها ترجیح می‌دهند که در منازل خصوصی اقامت کنند. در جزیره گردشگری کیش ۵۲ هتل فعال با ظرفیت پذیرش ۱۳۱۰ نفر در قالب ۴۸۰۰ اتاق وجود دارد.

آمار منازل مسکونی اجاره موقت یا شبانه در جزیره دقیقاً مشخص نیست اما برخی دست اندرکاران آن‌را حدود ۱۰۰۰ واحد تخمین می‌زنند، اینکه چه تعداد از گردشگران از منازل اجاره‌ای در جزیره کیش استفاده می‌کنند، آمار دقیقی در دست نیست، اما آنچه مسلم است، اقامت در این منازل در جریان مناسبت‌ها، جشنواره‌ها و برگزاری رویدادهای فرهنگی و اجتماعی افزایش می‌یابد و قیمتها نیز سیر صعودی طی می‌کند.

۱۳۳۹

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کیش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کشف جسد 2 کودک بعد از 3 کشف شد + عکس