روایت افسانه‌های کشتی یونانی در تور کیش


روایت افسانه‌های کشتی یونانی در تور کیش

در جزیره زیبا و اسرارآمیز کیش مکان‌های فراوانی برای دیدن هست که یکی از دیگری جالب‌تر و جذاب‌تر هستند اما در میان آنها کشتی یونانی حکایتی دیگر دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از سفر باتو، در جنوب غربی جزیره کیش در خیابان غروب کیش، میدان غروب، پارک ساحلی کشتی یونانی، یک کشتی نفتکش که متعلق به کشور یونان بوده در اثر اشتباه کاپیتان که گفته می‌شود در حالت مستی به سر می‌برده، در نیمه شب چهارم مرداد هزار و سیصد و چهل و پنج در سواحل جزیره کیش به گل نشست خدمه کشتی را ترک کردند و بار آن خالی شد اما هر چه یدک‌کش‌ها و کشتی‌های دیگر سعی و تلاش کردند موفق به بیرون کشیدن کشتی از گل نشدند.

درباره علت به گل نشستن کشتی داستان‌های بسیاری گفته شده اما آنچه در منابع رسمی به ثبت رسیده این است که هوا مه آلود بوده و به علت اینکه در جزیره کیش فانوس دریایی وجود نداشته کشتی به اشتباه به طرف جزیره آمده و ناگهان به گل نشسته است، اما گروهی بر این باورند که صاحب کشتی در حال ورشکستگی مالی بوده و با همکاری ناخدا و ملوانان‌ها کشتی این داستان را سر هم کرده‌اند تا از شرکت بیمه پول هنگفتی را بابت خسارت کشتی به جیب بزنند. اما مردم مسلمان منطقه بر این باورند که کاپیتان کشتی مست بوده و کشتی را در حالت مستی هدایت می‌کرده که عاقبت آن میگساری بی موقع این بلایی بوده که سر کشتی آمده است. اما داستان دیگری در میان مردم دهان به دهان می‌گردد که خود من هم بیشتر با آن موافقم (یعنی دوست دارم که واقعاً این‌طور باشد) این است که ناخدا کشتی یونانی یک بار در روزگار جوانی به جزیره کیش آمده است در همان مدت کوتاه با یکی از دخترکان زیبا روی اهل کیش آشنا و یک دل نه صد دل عاشق آن ماهروی پری پیکر می‌شود اما با مخالفت بسیار شدید خانواده متعصب آن دختر زیبارو که مریم نام داشته روبرو می‌شود ناخدا پس از مشاهده مخالفت خانواده مریم با او قرار می‌گذارد که در نیمه شب تابستان کشتی‌اش را به ساحل جزیره می‌آورد تا مریم را سوار کند و با خود به یونان ببرد که همان طور که می‌دانید آن اتفاق شوم رخ می‌دهد و این دو دلداده به وصال یکدیگر نمی‌رسند، بومیان جزیره کیش پیرزنی تنها را که مش مریم نام دارد همان دختر می‌دانند، او هنوز نیمه شب‌های تابستان به کنار ساحل می‌آید و به دریا خیره می‌شود.

کشتی یونانی در تور کیش سفر باتو لحظه آخری در سال هزار و سیصد و بیست و دو در گلاسکوی اسکاتلند ساخته شد و از سال سی و هشت در مالکیت شرکت کشتیرانی ایران قرار گرفت تا زمانی که به گل نشست. درباره به گل نشستن کشتی یونانی نیز می‌گویند که به دلیل مقصر شناخته شدن ایران در نصب نکردن فانوس دریایی ایران غرامت سنگینی به یونان پرداخت کرد و قرار شد که کشتی در تملک ایران باشد تا از تکنولوژی پیشرفته آن بهره‌مند شود اما یونانی‌ها پس از گرفتن پول کشتی را مخفیانه به آتش کشیدند، اما بعید است که این موضوع واقعیت داشته باشد چون کشتی در مالکیت ایران بوده که این اتفاق برای این کشتی افتاده.

درخشش نور خورشید با رنگ‌های سرخ و زرد و طلایی و تابش آن به روی آب‌های نیلگون خلیج فارس منظره سحرآمیز و زیبا و جادویی را به وجود می‌آورد که دل هر بیننده‌ای را با خود به داستان‌های عاشقانه افسانه‌ای می‌برد. بیشتر بخوانید:

جاذبه‌های گردشگری کیش در تور کیش

دیدار از درون کشتی یونانی میسر نیست البته در زمانی که هنوز تازه این کشتی به گل نشسته بود بسیاری با غواصی خودشان را به درون کشتی رسانده‌اند و از آن عکس‌های جالبی را تهیه کرده‌اند اما اکنون به دلیل فرسودگی بیش از حد این کشتی هر آن ممکن است که دیواره‌های کشتی فرو بریزد و اگر کسی داخل کشتی باشد امکان نجات او نیست. البته گروهی هم معتقدند که وجود این کشتی که کوهی از فولاد زنگ زده است برای محیط زیست مضر است و بهتر است که کشتی را زودتر قطعه قطعه کرده و از اینجا بردارند.

جالب است بدانید که فیلمی هم با حضور خسرو شکیبایی، محمد علی کشاورز، حمیده خیرآبادی، فریبا کوثری و حسن رضایی به کارگردانی مهدی صباغ زاده به نام جست جو در جزیره ساخته شده است که در آن فیلم می‌توان نمای کلی از جزیره کیش در سی سال پیش از این را مشاهده کرد و تفاوت‌های بسیاری را مشاهده کرد ضمن اینکه خود فیلم هم فیلم بسیار جذاب و شیرینی در ژانر حادثه‌ای است.

انتهای رپرتاژ خبری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جذاب ترین بازیگران سینما که کراش همه اند + 16 استایل ترند و مدلینگی که ایسنتاگرام را تر...