تحلیلگر آمریکایی: براندازی هدف است نه برجام


آفتاب‌‌نیوز : (/)نکاتی از گفتگوی دیوید سانگر David E. Sanger، گزارشگر امور امنیت ملی روزنامه نیویورک‌تایمز و گزارشگر پرسابقه آمریکایی با مایکل باربارو، مجریِ "پادکست دیلی": 1....

آفتاب‌‌نیوز :

نکاتی از گفتگوی دیوید سانگر David E. Sanger، گزارشگر امور امنیت ملی روزنامه نیویورک‌تایمز و گزارشگر پرسابقه آمریکایی با مایکل باربارو، مجریِ "پادکست دیلی":

1. با آنکه همه جهان به دیدار غیرمترقبه دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در منطقه مرزی دو کره توجه نشان دادند، احتمالا موشکافانه‌ترین نگاه به این دیدار را رهبران ایران دارند چرا که رویکرد دولت آقای ترامپ به برنامه اتمی کره‌شمالی می‌تواند حاوی چندین پیام مهم برای تهران باشد.

2. "اگر شما جای ایران باشید می‌گویید ما یک بار تقریبا همه برنامه هسته‌ای خودمان را دادیم و در عوض آمریکا از ما روی برگرداند و دوباره تحریم‌مان کرد، حالا شاید بهتر باشد راه پیونگ‌یانگ را پیش بگیریم..."
رهبران ایران می بینند که کره ‌شمالی‌ بدون آن که راضی به تسلیم زرادخانه هسته‌ای خود شود با آمریکا چانه زنی می‌کند."

4. "تهران نیاز ندارد که چون کره شمالی، واقعا تا ساخت بمب اتمی پیش برود. کافی است به جهان نشان دهد که مقدمات و ابزار ساخت آن را دارد و آن وقت دوباره کارتی در دست خواهد داشت تا جهان را وادار به برداشتن تحریم‌ها کند."

5. اگر کاخ‌سفید بخواهد جلوی الگوبرداری ایران از کره‌شمالی را بگیرد چه باید بکند؟ ... "بستگی به این دارد که نیت اصلی کاخ‌سفید در قبال ایران چه باشد. یک رویکرد که آشکارا هم روی آن تاکید می‌شود این است که همه فشارها با هدف آوردن ایران به پای میز مذاکره و کسب یک "توافق بهتر" است. اما رویکرد دیگر هم این است که در داخل دولت آقای ترامپ کسانی معتقدند بحران هسته‌ای ایران تا زمانی که این حکومت بر سر کار است حل نخواهد شد و بنابر این تمرکز باید بروی تغییر رژیم در تهران و جایگزینی آن با جوان‌ترهایی باشد که سودا و وسواس اتمی شدن ندارند."

6. "وقتی با مقام‌های کشورهای اروپایی هم بدون میکروفن و در گوشی حرف می‌زنید به شما می‌گویند که آنها هم باور دارند که واشنگتن کمترین قصدی برای توقف برنامه هسته‌ای تهران ندارد و در حقیقت به دنبال فروپاشی حکومت فعلی ایران است."

نیویورک تایمز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی