امام‌زاده یحیی(ع)؛ شفاخانه‌ای در قلب شلوغی‌های تهران


امام‌زاده یحیی(ع)؛ شفاخانه‌ای در قلب شلوغی‌های تهران

اهالی محله امامزاده یحیی(ع) باور عجیبی به کرامات امامزادگان یحیی(ع) و محمد(ع) دارند؛ شفای بیماران صعب‌العلاجی که پزشکان از آنها قطع امید کرده‌اند، مهم‌ترین این کرامات است. همین موضوع و دلدادگی موجب سرازیر شدن سیل نذورات مردمی به این آستان شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: به مناسبت فرا رسیدن دهه کرامت و ایام بزرگداشت مقام امامزادگان سری زده ایم به آستان مقدس امامزادگان یحیی و محمد (ع) که حتی گرمای بالای ظهر داغ تابستان هم نتوانسته مانع از حضور علاقمندان و محبان در آن جا شود.

یکی از نقاط قوت و امتیازات بقاع متبرکه به ویژه حرم های اهل بیت (ع) و فرزندان واجب التعظیم آنان، فعال بودن آستان شان در طول شبانه روز است که «حرم برقرار» را عینیت می بخشد؛ یعنی اگرچه هنوز مطالبه مقام معظم رهبری درباره باز بودن مساجد در تمام روز و «مسجد برقرار» محقق نشده است اما بقاع متبرکه دست کم از هشت صبح تا 10 شب پذیرای شیفتگان اهل بیت(ع) هستند.

آیت الله سید کاظم لواسانی که از بستگان آیت الله سید صادق لواسانی، نماینده نام آشنای امام خمینی (ره) در امور حسبیه و دریافت وجوهات شرعیه بود، سر و سامانی ماندگار به وضعیت فرهنگی محله امامزاده یحیی (ع) بخشید که آستان مقدس و مسجد جامع امامزادگان یحیی و محمد (ع) محور این فعالیت ها بود. در واقع پیوند مردم و روحانیت به منظور توسعه فرهنگ دینی و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی به معنای واقعی کلمه زیر سایه این دو امامزاده در این منطقه از پایتخت کشورمان محقق شد.

امام‌زاده یحیی(ع)؛ شفاخانه‌ای در قلب شلوغی‌های تهران

نزدیکی این حرم و مسجد آن به بازار بزرگ تهران موجب رونق فعالیت های دینی، فرهنگی، علمی و اجتماعی آن شده است به طوری که هر روز برای گروه های مختلف مردم برنامه دارند و هر ساعت مردم به زیارت این دو فرزند بزرگوار حضرت سیدالشهدا (ع) می روند.

اهالی محله امامزاده یحیی (ع) باور عجیبی به کرامت امامزادگان یحیی (ع) و محمد (ع) دارند که شفای بیماران صعب العلاجی که پزشکان از آنها قطع امید کرده اند، مهم ترین آنها است. همین موضوع موجب سرازیر شدن سیل نذورات به دفتر آستان مقدس این فرزند عظیم الشان امام چهارم شیعیان شده است؛ علاقمندان می توانند نذورات خود را از طریق دستگاه پز تعبیه شده در ورودی این مسجد پرداخت کنند.

اینک که با گوشه ای کرامات این دو امامزاده گرامی آشنا شدید بد نیست با تاریخچه کوتاهی از زندگی آنان نیز آشنا شویم. نسب حضرت یحیی و حضرت محمد با 15 واسطه به امام زین العابدین (ع) می ‌رسد هرچند در محوطه این بارگاه ملکوتی نوشته «یحیی بن زید، فرزند امام حسن مجتبی (ع).»

جالب است بدانید شهرت امامزاده یحیی (ع) در زمان حیاتشان بیش از آنکه مدیون انتساب به معصومین (ع) باشد مدیون شهرت علمی ایشان است زیرا معظم له از علمای نام آشنای زمان خود در قم و شهر ری بوده است. درباره ایشان همچنین مشهور است که به دست علاءالدین تکش خوارزمشاه به شهادت رسیده اند.

امام‌زاده یحیی(ع)؛ شفاخانه‌ای در قلب شلوغی‌های تهران

شاید همین موضوعات علمی و شهادت، موجب شهرت بیشتر حضرت یحیی (ع) نسبت به امامزاده محمد (ع) شده، طوری که اکثریت قریب به اتفاق مردم، این منطقه از تهران را به نام امامزاده یحیی (ع) می شناسند.

یکی از معجزات این دو امامزاده گرامی، ساخت چندین باره بنای حرم آنان پس از تخریب مکرر از سوی حاکمان جور و ستم است. ضمن اینکه طی این مدت و با تمام این فراز و نشیب ها هیچ گاه درخت چنار دیرینه آن که بعضی قدمت آن را 900 سال می دانند، سر خم نکرد و اکنون جزو میراث ماندگار منطقه 12 شهر تهران است.

آستان مقدس امامزادگان یحیی و محمد (ع) فرصتی است برای زدودن گرد و غبار روزمرگی ها آنهم در هیاهوی بازار بزرگ تهران. هیاهویی که بعضا از یادمان برده اند که نشاط معنوی را کجا باید جست ... البته به نظر می رسد توجه به آراستگی و زیبایی ظاهری این آستان ضرورت دارد چراکه نصب بنرهای متعدد تبلیغی هب اسم کار فرهنگی در محوطه بیرونی امامزاده تصویری ناخوشایند را در نخستین نگاه ایجاد می کند.

هزینه های جاری آستان مقدس امامزادگان یحیی و محمد (ع) توسط مردم و با عشق و علاقه پرداخت می شود؛ البته موقوفات و رقباتی نیز برای این آستان هست که آنهم عشق و ارادت تمام نشدنی مردم به اهل بیت (ع) و فرزندان آن حضرات(ع) را نشان می دهد.

سخن آخر اینکه آستان مقدس امامزادگان یحیی و محمد (ع) همه روزه میزبان خیل مشتاقان است و توطئه دشمنان دین هیچ گاه نتوانسته میان مردم و این دو سید بزرگوار فاصله بیندازد. با وجود این لازم است مدیران اوقاف و امور خیریه فکری برای نظم بخشیدن و چیدمان ظاهری آستان های مقدس امامزادگان در جای جای ایران اتخاذ کنند.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اماکن مذهبی ایران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403